Урок: Література рідного краю. Радій Полонський. Життя та творчість. «Таємниця країни суниць»

12 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: стисло ознайомити учнів із життєвим та творчим шляхом Р. Полонського; проаналізувати зміст його твору «Таємниця країни суниць», подати характеристику образів, побудови повісті-казки;

  • розвивальна: розвивати спостережливість, уміння зіставляти різні образи, аналізувати художній твір, формувати вміння доводити свою думку;

  • виховна: виховувати почуття поваги до письменників рідного краю, почуття відповідальності, людяність.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: виставка літератури, портрет Р. Полонського, мультфільм «Таємниця країни суниць».

Теорія літератури: літературна казка.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Засвоєння нових знань у процесі виконання практичних завдань

Лекція вчителя

Радій Федорович Полонський народився 12 жовтня 1930 року в м. Харків у родині агронома. Він навчався в Харківському державному університеті

на відділенні журналістики. Після закінчення університету працював у редакціях газет Закарпаття, Києва, Харкова, а також на радіо. У перші роки незалежності України саме Радій Полонський очолив харківське письменство, допомагав та сприяв його подальшому розвиткові. Письменник дуже любив та шанував українське слово. Сам він написав понад 20 книжок прози та драматургії.

Бесіда з учнями

1. Хто є головними героями твору «Таємниця країни суниць»? 2. Назвіть другорядних персонажів. Які якості вони допомагають розкрити в головних героях? 3. Чому діти пристали на пропозицію зайчика? 4. Чому діти не змогли вибратися з Країни Суниць? 5. Які докази наводив Кузька, говорячи, що слід бути хвальком, інакше інші тебе не оцінять. Чи погоджуєтеся ви з його думкою? 6. Чому у Підлабузнівську мешканці збирали аж по три кошики суниць? 7. Як ви розумієте назви міст: Підлабузнівськ, Ябедин, Хвальков, Заздра? 8. Чому Антошка повірив Змійці? До чого це призвело? 9. Як Гулька допомогла друзям? 10. Яка головна ідея твору? 11. Які людські якості засуджує автор?

Словникова робота

Поясніть значення слів «бевзь», «цеберка», «ліщина», «цурки».

Дослідження-характеристика

Уважно прочитайте уривки з тексту. З'ясуйте, про кого йдеться. Визначте, які художні засоби використав автор. Як ви думаєте, які риси письменник намагався увиразнити? Чи можете ви за описом зовнішності здогадатися про внутрішні риси персонажа?

1. Довгий і худий, як стовп. Голова велика, як казан. Дивне було те, що під круглим, як бараболя, носом у нього ріс тільки один вус (Одновусий, порівняння). 2. За кілька кроків стояв невеличкий хлопчик у строкатому вбранні. Він дивився дуже зосереджено і через це часто кліпав довгими‑довгими віями. На маківці в нього височів кущик чорного волосся (Хвалько Кузька, метафора). 3. Маленький підлабузник мало не змітав пилюку біля Антощиних ніг своєю рожевою шапочкою і весь час кланявся і кивав, кланявся і кивав (Кив, епітет). 4. Тут вона гучно засміялася і зарипіла, наче сто п'ятдесят старих воріт, підстрибнула (Ворона, метафора, порівняння).

Робота над структурою казки

1. Які з ознак казки наявні в тексті? Чи є в ньому перенесення до фантастичного світу? Як це відбувається? 2. Чи володіють герої надприродними си-лами? Якими? 3. Чи допомагають героям інші персонажі? Хто та в чому? 4. Чи наявні в тексті негативні персонажі? Хто? 5. Які чарівні предмети використовують герої? 6. У чому полягає мораль твору? 7. Назвіть зачин. 8. Що відбувається в основній частині? 9. Назвіть моменти найвищого напруження. 10. Як закінчується твір?

Складання портрету героїв

1. Яким ви уявляєте собі Бевзя? Назвіть риси його характеру. Доповніть словесний малюнок описом зовнішності. 2. Які риси притаманні Денису, Антону та Ларисі? Доповніть словесний малюнок описом зовнішності героїв. 3. Охарактеризуйте Кива, Гульку та Кузьку. Якими вони постають у вашій уяві?

Перегляд мультфільму

Перегляньте мультиплікаційний фільм та скажіть, чи збіглися ваші уявлення з фантазією мультиплікаторів?

Переказ тексту твору

Перекажіть текст двома-трьома реченнями.

Складання сенкану до слова «казка» 

ІV. Підсумок уроку

V. Домашнє завдання

Написати власну казку. Доберіть цікаві загадки.

Додаток 

Короткий зміст повісті-казки «Таємниця країни Суниць» Радія Полонського

У казці «Таємниця країни Суниць» троє дітей (Антошка, Денис і Лариска), бажаючи назбирати для своїх друзів суниць, потрапляють у дивовижну кра-їну. Спочатку їх там зустрів дивний чоловік із білою вороною. Він прикидався дуже добрим, а насправді мав намір поцупити скриньку із сонячним зайчиком, без якої діти не могли повернутися додому. Це йому вдалося. Мандруючи країною в пошуках скриньки, Антошка, Денис і Лариска потрапляють до міс-та хвальків, де знайомляться з Кузькою — теж хвальком. Але завдяки пози-тивному впливу дітей, Кузька розуміє, що вихваляти себе не слід, нехай уже інші помітять твої добрі справи. Наступним етапом подорожі є місто Підлабузівськ, де головні герої знайомляться з підлабузником Кивом. Він також вирішує допомогти дітям. Антошка, Денис і Лариска дізнаються, що їхнім головним супротивником є Бевзь — той самий одновусий чоловік, який поцупив скриньку. Бевзю вдається одурити Антона й ув'язнити його, але друзі приходять товаришеві на поміч. Пізніше дітям допомагає ябеда Муха з міста Ябедин й не виказує їх бевзикам — прислужникам Бевзя. Ще друзям допомагає дів-чинка з міста заздр — Гулька. Урешті-решт біла ворона, яка, до речі, була мачухою Кузьки й дуже ображала хлопця, утрачає свої сили, а діти перемагають Бевзя. Супутники головних героїв вирішують перейменувати свої міста, щоб назавжди позбутися вад характеру. Діти знаходять скриньку й повертаються додому.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду