Урок: Своєрідність композиції твору Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»

12 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: продовжувати роботу над казковою повістю Г. Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії», навчати аналізувати композиції твору, виокремлювати основні епізоди твору;

  • розвивальна: розвивати вміння переказувати твір, читати уривки з нього за ролями, уміння характеризувати героя, аналізувати роль художніх засобів, пояснювати значення діалогів у творі, розвивати творчі здібності, фантазію, комунікативні вміння; 

  • виховна: формувати дбайливе ставлення до свого життя, до інших людей, виховувати щирість, відкритість, наполегливість, відповідальність за свої вчинки. 

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: виставка літератури, портрет Г. Малик, конверт із малюнками.

Теорія літератури: літературна казка.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Засвоєння нових знань у процесі виконання практичних завдань

Цитований диктант

 Установіть, про кого йдеться.

1. «Тобто виглядала вона звичайною: ластовиння на носі, дві кіски, ямочки на щоках» (Аля). 2. «Прихилившись до одвірка, на порозі недотелю стовбичив якийсь товстун у шкіряній безрукавці» (Недоштанько). 3. «На голові у чоловічка червонів ковпачок. А на ногах у нього були величезні зелені черевики з червоними шнурівками» (Недочеревик). 4. «З густого листя висунулася голова. Її прикрашав шкіряний капелюшок з півнячою пір’їнкою збоку. Капелюшок сидів криво, бо лівого вуха, яке б мало його підтримувати, на голові зовсім не було» (Недоладько). 5. «Одягнена вона була до пояса у старий лантух. Зате від пояса до п'ят пишно спадала шовкова спідниця, гаптована золотом і оздоблена мереживом» (Недопопелюшка). 6. «Кожен ранок приходить сюди і прилаштовує шолом собі на плечі, замість голови. А увечері ставить його назад» (Перший Недорадник).

Бесіда з учнями

1. Що сталося після того, як годинник був відремонтований? 2. Що допомогло Алі та іншим персонажам перемогти Недочеревика? 3. Як Аля допомогла іншим героям? 4. Що сталося з Першим Недорадником? 5. Які проблеми порушує Галина Малик у своєму творі? 6. Виразно прочитайте пісеньку, яку співає Аля. У ній — головна думка повісті-казки. Яка саме? 7. Виразно прочитайте пісеньку годинникаря. У чому її символічність? Як Галина Малик оцінює час?

Робота з таблицею

Заповніть таблицю, порівнявши образ Алі на початку твору та в кінці. Про-стежте його еволюцію. Свої міркування підкріпіть цитатами з тексту.

Початок

Кінець



Аналіз будови казки

Заповніть таблицю, підтверджуючи свої міркування прикладами з тексту твору.

Зачин

Основна частина

Кінцівка


Зустріч із помічниками



Пригоди



Кульмінація



Складання плану

Складіть план до повісті-казки та перекажіть текст.

«Інформаційний пакет»

Прочитайте та прокоментуйте запропоновані вислови. Який із них, на вашу думку, найкраще висвітлює проблему, порушену у творі? Із яким твердженням ви не погоджуєтесь? Які вислови вам сподобалися?

1. Людина віддзеркалюється у вчинках (Ф. Шиллер). 2. Твори добро друзям своїм, щоб вони ще більше любили тебе (Кмовул). 3. Не золотом цінується людина, а розумом і серцем доброчинним (Ш. Перро). 4. Який характер, такі і вчинки (Народна мудрість). 5. Тільки пить та гулять, а до діла руки болять (Народна мудрість). 6. Що вподобав, на те й перетворився (Г. Сковорода). 7. Була б охота  буде гарна робота (Народна мудрість). 8. Друг-боягуз гірший за лютого ворога (Народна мудрість).

Робота з підручником

Виконайте вправу 1 на сторінці 141 та вправу 1 на сторінці 142.

ІV. Підсумок уроку V. Домашнє завдання

Прочитайте твір Р. Полонського «Таємниця країни суниць».

Додаток

Своєрідність композиції твору. Особливості його мови

Отже, казка «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» — є частково коміксом, бо вона містить як звичайний текст, так й ілюстрації з коментарями (найчастіше — вигуки або фрази героїв).

Композиційно її можна поділити на три частини:

  • Експозиція казки «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» (події доти, доки Аля потрапила в Недоладію);

  • Зав'язка (пригоди Алі в чарівній країні):

  1. зустріч‌ із Недочеревиком;

  2. знайомство‌ з Недоладьком;

  3. пригоди‌ в палаці Недороля;

  4. пошуки‌ інструкції з повернення додому;

  5. ув'язнення та знайомство з гвардійцем Недобородою.

  • Кульмінація (події наприкінці перебування Алі в Недоладії):

  1. ремонтування‌ годинника;

  2. допомога‌ недоладянам;

  3. повернення‌ додому.

  • Розв'язка (події, що відбулися після повернення Алі додому).

 Більшість власних назв та дієслів у цій казці мають префікс недо-, який означає дію, стан або якість, що виявляються в процесах, ознаках і предметах неповною мірою: не допиши, не дочитай, не дороби, Недоград, Недоладько, Недочеревик. Це підкреслює той факт, що всі персонажі казки тією чи іншою мірою недороблені, та й самі ніколи не доробляли свої справи. На-зви та імена героїв є авторськими неологізмами. Репліки героїв здебільшого короткі та дуже емоційні (переляк Недороля, гнів Недорадника, беззаперечний тон Недочеревика, відчай Алі).
Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду