Урок: Елементи незвичайного в повісті Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Символіка твору

12 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: продовжувати роботу над казковою повістю Г. Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії», навчати аналізувати особливості жанру, композиції твору, символіку образів;

  • розвивальна: розвивати вміння переказувати твір, читати уривки з нього за ролями, уміння характеризувати героя, аналізувати роль художніх засобів, поясню-вати значення діалогів у творі, розвивати творчі здібності, фантазію, комунікативні вміння;

  • виховна: формувати дбайливе ставлення до свого життя, до інших людей, виховувати щирість, відкритість, наполегливість, відповідальність за свої вчинки.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: виставка

літератури, портрет Г. Малик, конверт із малюнками.

Теорія літератури: літературна казка.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Засвоєння нових знань у процесі виконання практичних завдань

Дослідження-відновлення

Установіть послідовність подій у тексті твору.

1. «І Аля з жахом побачила, як Недороль тремтячою рукою підписав наказ». 2. «А Перший Недорадник оскаженіло тряс ґрати в'язниці». 3. «За своє життя кате немало бачив голів без тулубів і тулубів без голів. Але щоб тулуб без голови отак вистрибував і вимахував руками — таке він побачив уперше в житті». 4. «Гвардійці перезирнулися і розчаровано зітхнули». 5. «Недопопелюшка підбігла до дверцят. І радісно ойкнула, бо в замку справді стирчав ключ».

Гра «Так чи ні»

1. Гвардійці бажали Алі волі (Так).

2. Недороль прийшов, щоб випустити Алю з підземелля (Ні). 2. Недопопелюшка втекла, бо злякалася (Ні). 3. Годинникар не зміг полагодити годинника, бо стрілку хтось поцупив (Так). 4. Годинникова стрілка була в одного з вартових (Так). 5. Перший Недорадник сам опинився за ґратами (Так). 6. Першого Недорадника ув'язнили гвардійці (Ні).

Словникова робота

Поясніть, у чому полягає відмінність у вживанні слів «відмикати» «відкривати» та «відчиняти». Складіть речення, щоб продемонструвати особливості використання цих синонімів.

Бесіда з учнями

1. Порівняйте ставлення до Алі Недороля та Недопопелюшки. Як би ви охарактеризували їхню поведінку, коли дівчинка потрапила за ґрати? 2. Уважно причитайте уривок, у якому йдеться про прихід Недороля до підземелля. На-звіть ключові слова, які характеризують короля. Чи можна вважати Недороля шляхетною людиною? 3. Як Недорадник потрапив за ґрати? 4. Чим, на вашу думку, завершиться казка? 5. Назвіть події, які могли б дійсно відбутися в повсякденному житті, та події, які належать до фантастичних.

Гра «Опиши предмет»

Методичний коментар. Клас ділять на дві-три команди. Обирають капітанів. Учитель пропонує по черзі витягти з конверта малюнок і, не показуючи його решті учнів, описати в логічній послідовності (колір, якість, місцезнаходження). Якщо команда за описом, який презентує капітан, може відгадати, про що йдеться та кому цей предмет належить, то дістає бал. Перемагає та команда, яка відгадала найбільшу кількість предметів.

Зразки зображень у конверті: шолом (Недородник), чарівна книга (Недочеревик), годинникова стрілка (Недоборода), сокира (кат), старий лантух (Недопопелюшка).

Робота над жанровими особливостями твору

Заповніть схему та доведіть, що перед вами казка.


Робота з образами-символами

1. Як ви гадаєте, що символізує безголовість Першого Недорадника? 2. Що символізує сама назва країни — «Недоладія» та початок імен усіх мешканців цього краю з префікса «недо»? 3. Що символізує шолом Недорадника?

ІV. Підсумок уроку

V. Домашнє завдання

Прочитайте казку до кінця.

Додаток

Символіка країни та її мешканців

Події казки «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» відбуваються

зачарованій країні Недоладії, де живуть усі недороблені справи. Столицею є місто Недоград. Письменниця змальовує його так: «Таке місто може хіба що приснитися в примарному сні. На кривулястих вуличках безладно стоя-ли не будинки, а якісь розвалюхи. Один будинок був наче ножем перерізаний навпіл. У деяких бракувало вікон і зовсім не було дверей. Замкові башти бу-ли криві, наче їх погнуло вітром, і кожній чогось не вистачало. Центральну ве-жу прикрашав величезний старовинний годинник, на якому була лише одна стрілка — хвилинна».

Цей опис дивує лише на перший погляд, але якщо пригадати, що всі речі в країні — недороблені, то все стає на свої місця. Недоладія — це символічне місце, куди потрапляють ті, хто недоробив 100 і більше справ. Та навіть коли Недорадник зник, а Недоладяни залишились доробляти усі речі в країні, вона все одно була, бо щодня, завдяки Недочеревику в ній з’являють нові недороблені речі. Єдиний вихід — це доробляти усі свої справи вчасно і не залишити шансів Недочеревику. Ви згодні з цим?

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду