Урок: «Тема жіночої долі в творчості Т. Шевченка. “Катерина”»

12 листопада, 2016 0

Мета: Висвітлити проблеми соціальної нерівності й тяжкої долі селянки в кріпосницькому суспільстві, засобами виразного читання викликати співчуття до трагедії Катерини й осуд безчесної поведінки російського офіцера; розвивати навички виразного читання й ідейно-художнього аналізу тексту, спостережливість, уміння узагальнювати , виховувати співчуття до скривджених, бажання допомогти ближньому.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: ілюстрації до творів Т.Шевченка, підручники, «Кобзар».

ХІД УРОКУ

І.Організація класу.

Актуалізація опорних знань учнів.

1. Перевірка, коментування та оцінювання тез «Рання творчість Т.Шевченка».
2. Бесіда за ілюстраціями до
творів Т.Шевченка.
Т.Г.Шевченко обняв своїм генієм усі царини соціального життя тогочасного суспільства. Водночас його творчість висвітлила найпотаємніші порухи душі простої людини, пригніченої тяжким ярмом кріпацтва, розкрила її глибину та велич. Які основні теми творчості поета?
( героїчне минуле українців, тяжке кріпацьке життя нашого народу, мотиви сирітства й самотності, трагічне становище жінки в кріпосницькому суспільстві).
Уже в ранній творчості у Великого Кобзаря значне місце займають твори про тяжку жіночу долю . Зверніть увагу на ілюстрації . До яких творів Т.Шевченка вони належать?
( «Причинна», «Тополя», «Сова»., «Відьма», «Наймичка», «Катерина»)
Якою темою об’єднані ці твори?


ІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку.

ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

1. Пояснення учителя.

Саме жіночій долі в умовах кріпаччини

присвячений сьогоднішній урок. На прикладі героїні поеми «Катерина» ми з’ясуємо становище української жінки – кріпачки в Російській імперії, та дізнаємося про роль жінок в особистому житті поета.

«Такого полум’яного культу материнства, такого апофеозу жіночого кохання й жіночої муки не знайдеш, мабуть, ні в одного з поетів світу. Нещасливий в особистому житті , Шевченко найвищу й найчистішу красу світу бачив у жінці, у матері. Образ жінки, коханої, матері, виливається у нього іноді в улюблений ним образ зорі», -- так сказав про жіночі образи у творчості Шевченка М.Рильський.

Великий пласт Кобзаревої поезії присвячений українській жінці-зіроньці, яку обожнював Шевченко. І коли цю кохану жінку, цю чистоту й святиню топчуть, знущаються з неї пани, то поет мовчати не міг. Доля кріпачки для нього -- це доля власної матері:

Там матір добрую мою
Ще молодою у могилу
Нужда та праця положили…

Це доля сестер Катрі, Марії та Ярини:
А сестри, сестри, горе вам,
Мої голубки молодії…
У наймах виросли чужії,
У наймах коси побіліють,
У наймах, сестри, й помрете…


І, зрештою, це доля його самого – першу трепетну любов поета, Оксану Коваленко, збезчестив та покинув російський офіцер, розтоптав найсвятіше її перше почуття. Тому трагічна жіноча доля українки була для поета не тільки соціальною, а й особисто. Трагедією. Тому й став на захист потоптаних жіночих прав гнівний Шевченко.

Ви вдома прочитали поему «Катерина». Зверніть увагу на дошку: тут записані деякі незрозумілі вам слова: «покритка» -- дівчина, що народила дитину без шлюбу, «збезчестив» -- обдурив, обіцяв одружитися й не дотримав обіцянки.

2. Читання й аналіз окремих епізодів тексту.

Від слів «Не слухала Катерина…»
  • Отже, Катерина стала покриткою, народила позашлюбного сина. Як і чому реагують на це батьки?

Від слів «Сидить батько…»
  • Чому батьки вигнали Катерину з дому з немовлям?
  • Оцініть з точки зору гуманності тогочасні моральні закони? Чи можна їх якось виправдати?

Від слів «За Києвом…»
  • Що утримує Катерину від відчаю в тяжких пошуках коханого?
  • Чи справедливі насмішки людей над Катериною?

Від слів «Реве, свище завірюха…»
  • Катерина наклала на себе руки. Як ви оцінюєте цей її вчинок?
  • Як виставитесь до зрадництва москаля? Чому він так вчинив?

Від слів «Ішов кобзар до Києва…»
  • Оцініть вчинок москаля, коли доля вдруге звела його з покинути і зрадженим ним сином.
  • Така сумна історія. Катерина загинула, а синочка залишила на муки сирітства, бо гірка доля байстрюка. Насміхалися люди, докоряли за гріх матері, принижували, зневажали. А от яку головну рису характеру Катерини ви можете виділити? (Щире й вірне кохання, віра в коханого, незважаючи на всі труднощі).
  • Чи можемо ми засуджувати Катерину, що вона настільки довірилася москалеві?
  • Поясніть підтекст слів батька «оддячила…»( найстрашніше те , що вона не тільки себе навіки осоромила, а й батьків зробила посміховиськом на все село).
  • За тогочасною мораллю українського суспільства, батьки повинні були вигнати з дому дочку-покритку з немовлям. Але таким чином і вони за старість залишаються самотніми. Тому Катерина обездолила не тільки себе, свою дитину, а й стареньких батьків.

3. Аналіз ідейного змісту поеми.
  • Прочитайте сцену зустрічі Катерини з чумаками. Чому їй так соромно просити милостиню? ( Бо звикла працювати й жити своєю працею, а тепер мусить прогодувати не тільки себе , а й сина).
  • Прочитайте опис хуртовини перед моментом зустрічі Катерини і москалем. Що символізує ця стихія? (тяжко від хуртовини природі, тяжко й Катерині, вона плаче від утоми не тільки фізичної, а й моральної).
  • Який художній прийом використав тут поет? ( психологічний паралелізм).
  • Яка сила штовхнула Катерину босою на мороз?( сила любові й надії на щасливе заміжнє життя, якого прагнула й на яке малі право, бо вистраждала це у фізичних і душевних муках)
  • Як відреагував офіцер-москаль на зустріч? Чому він утік? Як це його характеризує?( бо він – мерзотник, для нього це була лише розвага, він не хоче нести відповідальність за знівечені життя, не хоче зізнатися собі , що він – зрадник і мерзотник).
  • Коли москаль підтвердив власну душевну ницість?
  • Чому Катерина вчинила самогубство? Як ви ставитесь до її вчинку?


ІV. Підведення підсумків уроку.

1. Підсумкова бесіда.
  • Хто винен у трагедії Катерини?
  • Чи тільки москаля й сувору мораль тогочасного суспільства сліз звинувачувати в цьому?
  • Які соціальні умови призвели до трагедії Катерини?

2. Літературний диктант за поемою «Катерина»

1. В якому творі Т.Шевченка провідною темою є доля жінки?
А) «Перебендя»
Б) «Катерина»
В) «Гамалія»
Г) «Гайдамаки»
2.Кому Т.Шевченко присвятив поему «Катерина»?
А) В. Жуковському
Б) М. Щепкіну
В) І. Сошенку
Г) Матку Вовчку
3. Якою композиційною частиною є уривок:
…Утік! Нема! Сина, сина
Батько одцурався!
А) експозицією
Б) зав’язкою
В) кульмінацією
Г) розв’язкою
4. Який художній троп використано в уривку:
Коло серця – мов гадина
Чорна повернулась.
А) алегорія
Б) антитеза
В) порівняння
Г) метафора
5. Поема Шевченка починається:
А) описом природи
Б) застереженням, зверненим до дівчат
В) роздумами про долю України
Г) описом зовнішності героїні
6. Що означає вислів : «Катрусю накрили»?
А) вистежили, з ким вона зустрічається
Б) їй пов’язали голову, як заміжній жінці
В) заборонили ходити на вечорниці
Г) заборонили виходити заміж
7. Як покарали батьки свою єдину доньку?
А) постригли наголо
Б) заборонили гуляти з подругами
В) віддали в найми
Г) вигнали з дому
8.Як раніше називали дитину, народжену поза шлюбом?
А) сирота
Б) безбатченко
В)байстрюк
Г) найда
9. Як Катерина назвала свого сина?
А) Петро
Б) Іван
В) Василь
Г) Степан
10. Як склалася доля Катерининого сина?
А) його всиновили добрі люди
Б) він став поводирем у сліпого кобзаря
В)його забрав до себе батько
Г) він помер з голоду
11. Яку пісню співала Катерина , стоячи біля криниці під калиною?
А) «Ой не ходи, Грицю»
Б) «Стоїть гора високая»
В) «Ой не світи, місяченьку»
Г) «Чорнії брови, карії очі»
12. Який вихід із ситуації, що склалася, знайшла для себе Катерина?
А) вона втопилася
Б) вона повісилася
В) знайшла собі іншого чоловіка
Г) побиралася по містах та селах


3.Заключне слово вчителя.

Найвагоміший фактор трагедії Катерини та ще сотень таких же знедолених дівчат-покриток – кріпацтво, безправність української жінки . офіцер-москаль вчинив злочин, але не поніс ніякого покарання. У справедливому суспільстві за доведення до самогубства він би був засуджений, а в царській Росії москалі ще насміхаються з Катерини і підтримують офіцера, бо вона, бач, кріпачка, українка, її почуття для таких нелюдів нічого не варті, бо вони самі не здатні так щиро й віддано любити.

Трагедія зрадженої жінки , розтоптаної любові українки стала трагедією самого Шевченка, трагедією всіх читачів, хто хоч раз прочитав цю поему.

Шевченко трактує трагедію Катерини в соціальному плані. Дівчат-українок безчестять пани-москалі не тому, що деякі з них погано виховані, а тому , що вони з іншого, панівного класу. Якщо аристократ був хазяїном життя і смерті кріпачки, що в тому суспільстві була нижчою істотою, то й поводитися з нею можна було як завгодно, бо на варті прав кріпосників стояв державний закон.

Майже два століття минуло з часу написання поеми, а вона й досі змушує небайдужого читача замислитися над своїм життям, над власними моральними принципами.

V. Домашнє завдання.
Написати твір-мініатюру «Хто винен у трагедії Катерини?», прочитати поему «Гайдамаки».
Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду