Урок: Морально-етичні проблеми в казці Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»

11 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: продовжувати роботу над казковою повістю Г. Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії», навчати аналізувати особливості жанру, композиції твору, символіку образів;

  • розвивальна: розвивати вміння переказувати твір, читати уривки з нього за ролями, уміння характеризувати героя, аналізувати роль художніх засобів, пояснювати значення діалогів у творі, розвивати творчі здібності, фантазію, комунікативні вміння;

  • виховна: формувати дбайливе ставлення до свого життя, до інших людей, виховувати щирість, відкритість, наполегливість, відповідальність за свої вчинки.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: виставка

літератури, портрет Г. Малик.

Теорія літератури: літературна казка.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Засвоєння нових знань у процесі виконання практичних завдань

Складання лімериків

Лімерик короткий гумористичний вірш, що складається з п'яти рядків. У ньому обігрується якась нісенітниця. Перший рядок римується з другим і п'ятим, а третій — із четвертим. До першого рядка ставлять питання хто? звідки?; до другого який, яка, яке?; до третього й четвертого що сталося? Останній рядок розповідає, чим усе закінчилося. Кінець останнього рядка має повторювати закінчення першого.

Зразок.
Грав дудар на дуду без угаву…
Зирк — аж змій йому лізе в халяву!
Та він грав‑вигравав,
Поки драла змій дав —
Від музики, що грав без угаву.
class="" style="margin-left: 220px;">Е. Лір


Спробуйте скласти лімерики про Алю та її пригоди в Недоладії.

Група 1 про Алю;

група 2 про Недоладька;

група 3 про Недороля.

Словникова робота

Поясніть значення слів «лантух», «гаптований»,

Бесіда з учнями

1. Чому Недороль не зміг допомогти Алі? 2. Чому Перший Недорадник змушений носити шолом? 3. Що означають слова Недороля «бути без душі — це навіть гірше, ніж бути без голови»? 4. Чому Аля стерла обличчя чоловіку, яко-го колись намалювала? Ким цей чоловік став? 5. Як називалася чарівна книга? Про що дізналася дівчинка з неї? 6. Як Аля допомогла хворій бабусі? 7. Чому ніхто, крім Алі, не міг бачити обличчя Першого Недорадника? 8. Поміркуйте, навіщо Недочеревик створив недосконалу країну? 9. Як ви гадаєте, чому Аля, маючи змогу одразу з будинку чарівника перенестися додому, цього не зробила?

Робота з таблицею

Заповніть таблицю, записавши причину потрапляння персонажа в Недоладію.

Ім'я героя

Причина потрапляння до Недоладії

Аля


Недоладько


Перший Недорадник


Недороль Десятий


Недопопелюшка


Недоштанько


Недочеревик


Морально-етичні проблеми в казці

Щоб забавити дітей оповіддю, Галина Малик робить її веселою і повчальною водночас. Її герої мають і фантастичні здібності, як, наприклад, Недочеревик, який може подорожувати в наш світ з Недоладії, так і звичайні, притаманні людям риси — ледащі, гнів, непослідовність. Не забула казкарка і про батьків, нагадуючи їм зі сторінок книжки, що виховувати малих дітей треба, насамперед, казкою. Тому що хто, як не улюблені персонажі, можуть власним прикладом продемонструвати, як треба чинити в тій чи іншій ситуації, а які дії можуть накликати біду.

У казці «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» порушено дуже цікаве питання: «Чи треба доводити справи до кінця?» Дівчинка Аля, яка все по-лишала на половині, потрапила за це в чарівну країну Недоладію, де зрозуміла, що незакінчені справи можуть призвести до великих неприємностей. Тому, повернувшись додому, вона не тільки доробила усі свої справи, а ще почала попереджати інших, щоб закінчували почате. Отже, авторка за допомогою Алі доносить до читачів головну думку казки про те, що кожна розпочата справа має бути завершена.

Робота з мовним оформленням

Прочитайте уважно наведені фрагменти з тексту. Поясніть, чому автор обрав саме виділене слово. Доберіть до нього синонім.

1. — Що, гарно я вбрана? — розсміялася дівчина, побачивши, як отетеріло розглядає її Аля. 2. — Уявляєш? — торохкотіла вона. — Я вже мала стати принцесою. 3. — Ха! Дізналася! — зневажливо пирхнув Недоштанько. — За-для цього не варто було пхатися до замку. 4. — Я пропала! — похолола дівчинка.

Характеристика образів

Складіть інформаційне гроно до образу Недороля Першого. Чи гарний він правитель? Які життєві принципи він сповідує? Порівняйте царя Плаксія з казки В. Симоненка та короля Недороля. Які риси їх об'єднують, а якими — вони різняться?

ІV. Підсумок уроку

V. Домашнє завдання

Прочитайте казку до двадцять шостого розділу.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду