Урок: Галина Малик. Біографічні відомості про письменницю та її повість-казка «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»

11 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: подати короткі відомості про життя та творчість Г. Малик, ознайомити школярів із літературною казкою «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»;

  • розвивальна: розвивати вміння переказувати твір, читати уривки з нього за ролями, уміння характеризувати героя, аналізувати роль художніх засобів, пояснювати значення діалогів у творі, розвивати творчі здібності, фантазію, комунікативні вміння;

  • виховна: формувати дбайливе ставлення до свого життя, до інших людей, виховувати щирість, відкритість, наполегливість, відповідальність за свої вчинки.

Тип

уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: виставка літератури, портрет Г. Малик.

Теорія літератури: літературна казка.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Засвоєння нових знань у процесі виконання практичних завдань

Лекція вчителя

Галина Миколаївна Малик народилася 12 серпня 1951 року в м. Бердянськ Запорізької області, однак уже в 1964 році її родина переїхала в с. Середнє, що неподалік Ужгороду. Дитинство майбутньої письменниці було радісним, вона гарно навчалася, мала веселу вдачу. Після закінчення школи Галина Малик вступила до Ужгородського університету на філологічний факультет, а потім працювала коректором у друкарні, а далі — у бібліотеці. Трохи пізніше письменниця обійняла посаду головного редактора видавництва «Закарпаття».

Писати Галина Малик почала ще зі шкільної лави.

Потім усе це забулося, але коли вона стала мамою, то знову почала складати віршики для своєї донечки. Згодом письменниця почала видавати книжки для дітей. За повість «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» 1988 року Галині Малик було присуджено премію імені Олександра Копиленка, а за повість «Злочинці з паралельного світу» — премію імені Лесі Українки (2003).

Коротка характеристика казок Галини Малик

«Пантлик і Фузя» — казка про про двох клоунів, які роблять усе навпаки. Це незвичайна казка, її можна розмалювати, домальовувати різні лінії, що становлять елементи письма, або просто малювати разом з чоловічками і водночас запам'ятовувати, чого не можна робити. Ці книжки вчать логічно мислити, замислюватися, наприклад, що означає Пантлик? А «Пантлик» на закарпатському діалекті означає «стрічка».

Казка «Пригоди дівчинки Алі в країні сяк-таків» дуже цікава своїми подіями та героями. Є там вчителька Кефіра біла, бліда, як молоко, зморщена, худа. І Дир-Пир (Дирмидонт Пирмидонтович), який усе говорить, обіцяє, а нічого не робить, і престолонаслідники Сякусь і Такусь, хлопчики, які нічого не вміли, крім писати на когось ябеди, їхня матуся королева Сяк-Такева та її чоловік граф О’Ман. Вони збирали до країни Сяк-Таків таланти, які у людей зникали. Тут їх було дуже багато: Манжетник, Пекар, Конструктор, Електрик, Кухар, Листоноша, Кондитер, Художник та інші. Ця казка вчить шанувати свої таланти, які є в кожного.

«Чорний Маг і зачароване місто» — це книжка-комікс — смішна, пригодницька та яскраво ілюстрована. До вподоби стануть пригоди двох друзів Бібл-Бабла та Гравика, з якими трапляються надзвичайні історії. Вони намагаються врятувати ігри від Чорного Мага і в кінці їм це вдається. Комікси цікаво читати, тому що можна бачити, які події відбуваються.

«Вуйко Йой і Лишиня» — це дитяче фентезі. Письменниця населяє світ повісті казковими персонажами, і цей казковий світ бере свої витоки в народних казках і віруваннях (як, наприклад, вуйко Йой — добрий дух хати, своєрідний домовичок, чи Лишиня — відомий всім з байки легковажний цвіркун). Вуйко Йой із його дбайливим ставленням до рідної хатки та навколишніх лісових жителів нагадує Маленького принца, який з таким самим захопленням і любов'ю турбувався про свою малесеньку планету, виполював баобаби, щоби вони не знищили її, та раз-по-раз милувався заходом сон-ця, варто було лише пересунути трохи стільчик. Так само і Лишиня захоплюється зоряним небом, чудовим ранком, барвистим різнотрав'ям та рятує пуголовків, переносячи їх з калюжки, яка висихає, в озерце, аби вони змогли таки стати жабками. Однак наш головний герой зважується покинути улюблений ліс, коли виявляється, що його стародавню хатку (увесь його мікровсесвіт!), у якій вже давно не мешкають люди, тільки сам вуйко Йой, Лишиня та Мишеня, Яке Не Хотіло Вирости Великим, мають перевезти в загадковий сканзен.

Словникова робота

Поясніть значення слів «картатий», «плотва», «завважити», «нісенітниця».

Бесіда з учнями

1. Назвіть головних героїв казки. Хто є другорядними персонажами? 2. Чому та як Аля потрапила до Недоладії? 3. Чи можна вважати явища, які від-буваються в Недоладії, нісенітницею? 4. Чому Недоладько здивувався, ко-ли почув, що Аля — жива дівчинка? 5. Через що Аля потрапила до Недоладії? 6. Чому Аля вирішила довести першу справу до кінця та що вона після цього відчула? 7. Чому Аля не могла повернутися додому? 8. Як ви гадаєте, чи зможе Недороль допомогти дівчинці вибратися з Недоладії?

Характеристика образів твору

1. Якою ви уявляєте головну героїню твору? Зачитайте її портрет. Складіть інформаційне гроно до цього образу. 2. Яким ви уявляєте Недоладька. Прочитайте його портрет. Складіть інформаційне гроно до цього образу.

Художній практикум

Розкажіть, які ще дива могла побачити Аля в Недоладії.

Художній переказ

1. Перекажіть від імені Алі уривок тексту, коли вона вперше побачила чарівника. Передайте почуття дівчинки. 2. Перекажіть від імені Недоладька уривок, коли він зустрів Алю. Які емоції пережив хлопець?

ІV. Підсумок уроку

V. Домашнє завдання

Прочитайте наступні десять розділів із казковою повісті.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду