Урок: Василь Королів‑Старий. «Хуха-Моховинка». Гуманістичні ідеї казки

11 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: продовжувати роботу над казкою В. Королева-Старого «Хуха-Моховинка»;

  • розвивальна: розвивати вміння вдумливо й виразно читати казку, переказувати її зміст, формувати навички коментувати прояви добра і зла, зображені в казці;

  • виховна: виховувати прагнення робити добро, усвідомлювати потребу уважного ставлення до ближнього.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: виставка літератури, портрет В. Королева-Старого.

Теорія літератури: літературна казка, портрет.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Перевірка домашньогозавдання

ІV. Засвоєння нових знань у процесі виконання практичних завдань

Установіть послідовність подій

1. Допомога Хухи діду. 2. Життя Моховинки в козячому хліві. 3. Повернення Хухи до родичів. 4. Поранення Хухи. 5. Порятунок Хухою Лиски. 6. Руйнування хатки Хухи-Моховинки.

Вибіркове читання

Прочитайте епізоди: 1. Перша зустріч Хухи з дідом. 2. Зустріч Хухи з дітьми. 3. Повчання діда дітям. 4. Як Хуха стала кривенькою. 5. Зустріч Хухи з дідом у лісі під час віхоли. 6. Зміни, які відбулися в характері діда.

Бесіда з учнями

1. Як називається опис дійової особи у творі? 2. Для чого письменник подає портрет? 3. Які риси характеру притаманні хухам? 4. Чому Хуха відмовилася від допомоги рідних? 5. Чому Хуха показалася дітям? 6. Чого бракувало Моховинці, коли вона жила біля тварин? 7. Чому дід ненавидів хух? 8. Якою була остання зустріч Хухи з дідом? 9. Як змінювалося ставлення діда до Хухи впродовж твору? 10. Яка основна думка казки?

Комунікативний практикум

Прокоментуйте твердження. До яких ситуацій, описаних у казці, можна застосувати ці вислови?

1. Стався до людей так, як хочеш, щоб вони ставилися до тебе (Біблія). 2. Не будь переможений злом, але перемагай зло добром (Біблія). 3. Добре тре-ба шукати, а зле саме прийде (Прислів'я). 4. Злочини чинять у темряві, дістають покару при світлі (Прислів'я).

Робота з текстом

1. Знайдіть у казці слова, які підтверджують, що Хуха-Моховинка була доброю істотою. 2. Порівняйте вчинки Хухи та вчинки діда. Як ви гадаєте, хто є носієм добра, а хто — зла? Прочитайте уривки, що доводять вашу думку. 3. Знайдіть епізод, де Хуха вимагає плати від діда. Виразно прочитайте. Як це характеризує Моховинку? 4. Як ви розумієте слова «Хухи не потребують подяки. Вони роблять добро з повинності»?

Художній переказ

1. Перекажіть текст від імені Хухи-Моховинки. 2. Перекажіть епізод від імені діда, коли він заблукав у лісі. 3. Перекажіть епізод від імені дитини, коли вона побачила Хуху.

Гра-вікторина «Наскільки та уважний»

1. Хуха-Моховинка народилася навесні (Ні). 2. Хухи живуть по різних місцях (Так). 3. Хухи люблять жити біля боліт (Ні). 4. Домівку Моховинки зруйнував дід у валянках (Так). 5. У нещасті, що сталося з козою Лискою винна Хуха (Ні). 6. Усі діти можуть бачити Хух (Ні). 7. Хуха так і лишилася жити серед людей (Ні). 8. Хухи любили Моховинку, бо вона була найстаршою (Ні). 9. Моховинка врятувала діда, бо мала добре серце (Так).

V. Підсумок уроку

Робота на картках

Картка № 1
1. Через що дід назвав Хуху-Моховинку «нечистою силою» та лихою твари­ною? Обґрунтуйте власну думку.
2. Як ви охарактеризуєте Моховинку, яка всупереч тому, що злий дід виявив щодо неї жорстокість вирішує йому допомогти Вмотивуйте свою думку.
3. Для чого Моховинка кликала дітей у хлів? Щоб вони:
а) нагодували кіз Лиску і Оришку;
б) розпутали козу Лиску;
в) загасили пожежу, що раптово виникла.

Картка № 2
1. Доведіть, що на прикладі казки В. Королева-Старого «Хуха-Моховинка» не слід на зло чинити злом, а навпаки? При відповіді посилайтеся на зміст твору.
2. Як у творі «Хуха-Моховинка» протиставляються дії людей і представників «нечистої сили»? Власні міркування обґрунтуйте.
3. Через що Хуху стали називати кривенькою Моховинкою? Бо була поранена:
а) злим дідом;
б) злою лісовою твариною;
в) через те, що потрапила до капкану.

Картка № 3
1. Що, на вашу думку, Хуху примушувало робити добро? Назвіть свої добрі вчинки.
2. Що в казці В. Королева-Старого «Хуха-Моховинка» викликає співчуття, а що слід засуджавати? Відповідаючи, посилайтеся на зміст казки.
3. Мордочка в Хухи була кольору:
а) коричневого;
б) сіро-білого;
в) жовто-фіолетового.


Мікрофон

Які враження залишилися у вас після прочитання літературної казки В. Королева-Старого «Хуха-Моховинка»?

VІ. Домашнє завдання

Прочитати текст твору В. Королева-Старого «Потерчата».
Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду