Урок: І. Франко «Фарбований Лис». Образ Лиса, риси його характеру

11 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: продовжувати роботу над казкою І. Франка «Фарбований Лис», подати поняття про головних і другорядних персонажів казки, охарактеризувати образ Лиса Микити, визначивши риси його вдачі;

  • розвивальна: формувати культуру зв'язного мовлення, уміння виразно й вдумливо читати казку в дійових особах, розрізняти головних та другорядних персонажів, да-вати власну оцінку вчинкам і поведінці персонажів, розвивати фантазію;

  • виховна: виховувати негативне ставлення до лицемірства, хвалькуватості.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: виставка літератури, портрет І. Франка, малюнки учнів.

Теорія літератури:

літературна казка, головний герой, другорядні персонажі.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Засвоєння нових знань у процесі виконання практичних завдань

Коментар учителя

У кожному художньому творі є головні герої та другорядні персонажі. Як ви гадаєте, кого називають головним героєм?

Головний герой це дійова особа, про яку розповідається впродовж усього твору, чиї риси характеру, мотиви поведінки розкрито найповніше. З голов-ним героєм пов'язані майже всі події.

Другорядні персонажі це дійові особи, які виконують допоміжну роль у творі й покликані краще продемонструвати характер головного персонажа. Визначте, хто в казці І. Франка «Фарбований Лис» є головним героєм. А хто належить до другорядних персонажів?

Робота зі схемою

Схарактеризуйте

Лиса Микиту. Заповніть подану схему, позначивши епізоди, у яких яскраво виражені зазначені вами риси характеру.


Другорядні герої казки

Назвіть усіх другорядних персонажів казки. Проранжуйте їх (1 — Вовчик-братик, Мавпа Фрузя; 2 — Кабан, Олень; 3 — стрільці, люди, молоді лисички тощо).

Цитований диктант

Визначте, про кого йдеться.

1. «Вистригла йому три жменьки волосся з‑між очей і пустила на вітер, щоб так і його переполох розвіявся» (Мавпа Фрузя). 2. «Витягали соло, аж око в'януло» (Вовки). 3. «В народних строях задзявкотіли тоненькими тенора-ми, то цар не міг витримати» (Лисички). 4. «Ревли басом, аж дуби тряслися» (Ведмеді). 5. «Зараз занюхали, хто він, загарчали та й як не кинуться до нього!» (Пси). 6. «Він ще вчора був добрий знайомий нашого Микити, але тепер, побачивши нечуваного синього звіра, всього в колючка та гудках і з таким здоровенним, мов із міді вилитим, хвостом, він аж завив з переляку, а отямившись, як не пішов утікати — ледве хлипає» (Вовчик-братик).

Скласти інформаційне ґроно щодо характеристики образу


Скарбничка народної мудрості

Поєднайте частини прислів'їв. Визначте, як зміст висловів відповідає характерам персонажів казки.

Слова ласкаві
У страху
Лякана ворона
Хіба, що сіре,
Лукавий чоловік в очі світить
Слова, як мед,
очі великі.
і куща боїться.
те й вовк?
а думки лукаві.
діла, як полин.
а поза очі душу тягне.

Бесіда з учнями

1. Які риси І. Франко увиразнив, зображуючи лісове товариство? 2. Випишіть художні засоби, які використав письменник для характеристики мешканців лісу. 3. Чи можна вважати Лиса Микиту хоробрим звіром? Аргументуйте свою думку. 4. Чи був Лис Микита м'якосердим і мудрим правителем? Доведіть свою думку. 5. Яким ви уявляєте справжнього лідера? 6. Як ви гадає-те, на кого лісові мешканці сердилися більше: на себе чи на Лиса? 7. Що згубило головного героя казки? 8. Які риси характеру висміює І. Франко?

Альтернативна кінцівка

Запропонуйте свій варіант розвитку подій за таких умов:

1. Звірі одразу впізнали Лиса Микиту. 2. Лис звернувся по допомогу до Мавпи Фрузі й покаявся в обмані. 3. Лис Микита став справді добрим царем, але боявся відкрити своє ім'я лісовому товариству.

ІV. Підсумок уроку

Скласти сенкан до образу головного героя твору І. Франка «Фарбований Лис»

Лис Микита Хитрий, кмітливий.

Полює, краде, вихваляється. «Святе створіння». Остромисел.

Обговорення питань:

ŠŠ Чому Микита не кинувся в розпач від своєї страшної зовнішності, а скористався нею для власного блага?

ŠŠ Чи легко жити таким Лисам серед людей зараз? Відповідь умотивуйте. ŠŠ Про що свідчить мова казки, застосування в ній образних висловлювань?

V. Домашнє завдання

Запишіть свій варіант розвитку подій до казки (виконайте завдання «Альтернативна кінцівка» письмово); прочитайте літературну казку В. Королева-Старого «Хуха-Моховинка», намалюйте головну героїню твору.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду