Урок: І. Я. Франко-казкар. Зміст казки «Фарбований Лис»

11 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: продовжувати роботу над казкою, ознайомити школярів із казкою І. Франка «Фарбований Лис», подати відомості про зміст, тему, ідею та основну дум-ку цього твору, навчити розрізняти мову автора та мову персонажів;

  • розвивальна: формувати культуру зв'язного мовлення, уміння виразно й вдумливо читати казку, розрізняти мову автора та мову героїв, давати власну оцінку вчинкам і поведінці персонажів;

  • виховна: виховувати негативне ставлення до лицемірства, хвалькуватості. 

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: виставка літератури, портрет І. Франка, мультфільм «Фарбований Лис», індійська народна казка «Фарбований шакал», ілюстрації до казок.

Теорія літератури: літературна казка, мова автора, мова персонажів.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Засвоєння нових знань у процесі виконання практичних завдань

Бесіда

з учнями

1. Як називалася збірка казок Івана Франка? («Коли ще звірі говорили»). 2. Як ви гадаєте, на основі чого створював свої казки український письменник? (На основі сербських, індійських, грецьких, російських, українських народних казок»). 3. Які казки про Лисицю вам відомі? 4. Удома ви прочитали казку «Фарбований Лис». Чим вас найбільше вразив цей твір? 5. Доведіть, що цей твір належить до жанру казки.

Складання плану літературної казки. Вибіркове читання

Складіть план до казки І. Франка «Фарбований Лис». Знайдіть у тексті та зачитайте початок кожної структурної частини.

Орієнтовний план. 1. Лис Микита як вправний мисливець. 2. Лис Микита на торговиці. 3. Бочка з фарбою. 4. Переляк Лиса. 5. Лис проголошує себе царем. 6. Правління нового царя. 7. Свято в лісі. 8. Помста звірів.

Гра «Так чи ні»

1. Лис Микита був дуже хитрим, його не могли спіймати мисливці дуже довгий час. 2. У діжці Лиса знайшов Пес. 3. Лис вибрався з діжки, коли вже почало смеркатися, й одразу чкурнув до лісу. 4. Лис обкачався у траві — і фарба од-разу зійшла. 5. Лис був пофарбований у зелений колір. 6. Звірі дуже зраділи, побачивши нового царя. 7. Спершу, побачивши Лиса, звірі дуже злякалися.

Бесіда з учнями за змістом казки

1. Як І. Франко ставиться до головного героя на початку розповіді? Зачитайте мову автора, яка це підтверджує. 2. Чим ви можете пояснити той факт, що полювання Лиса Микити завжди були вдалими? Про які риси характеру головного героя це свідчить? Підтвердіть свою думку, навівши мову персонажа. 3. Чому Лис Микита вирішив піти до міста серед білого дня? 4. Чим для нього обернулася ця подія? 5. Про що думав Лис, сидячи в діжці? 6. Що було в діжці, де він сидів? 7. Чи вдалося Лису позбутися фарби? 8. Як поставилися інші звірі до дивного звіра? Наведіть приклади мови персонажів, що підтверджують вашу думку. 9. Як Лис пояснив свою появу в лісі? Наведіть приклад мови головного героя. 10. Чому звірі зраділи новому царю? 11. Чи справедливо правив Лис Микита? Наведіть мову автора, що підтверджує ваші думки. 12. Через що мешканці лісу дізналися, хто їхній цар? 13. Як вони покарали Лиса? 14. Яка головна думка казки? 15. Які риси характеру засуджує автор?

Коментар учителя

ŠŠ Чи знаєте ви, що за основу свого твору Іван Франко взяв індійську на-родну казку «Фарбований шакал»? Порівняйте два тексти. Що між ними є спільне, а чим вони різняться?

ŠŠ Як ви розумієте слова І. Франка: «Я бажав не перекласти, а переробити ста-ру повість про лиса, зробити її нашим народним добром, надати їй нашу національну подобу. Я, так сказати, на чужий, позичений рисунок накладав наші кольори».

Виразне читання народної індійської казки

У лісовому краю жив шакал на ймення Чандарава. Одного разу від лютого голоду він забився в місто. З усіх сторін збіглися голодні пси і, голосно гавкаю-чи, кинулися на нього. Нещадно покусаний, рятуючи життя, шакал шмигнув

дім маляра, а там ускочив у велику бочку із синьою фарбою. Звідти він виліз геть синій. Пси, що чекали на нього під дверима дому, навіть не впізнали його, і пофарбований шакал спокійно побіг до рідного лісу. Забачивши дивовижного звіра із синьою, як у самого бога Шіви, шиєю, лісові мешканці — леви, тигри, пантери, вовки та і решта — із жахом кинулися тікати.

Хто знає, чого сподіватися від цього чудовиська, — приказували вони. — Краще сховатись од нього подалі.

— Чому ви всі втікаєте? — зупиняв їх Чандарава. — Вам нема чого боятися. Мене сьогодні створив сам Брахман. «Віднині помазаний мною на царство, — сказав він, — ти будеш володарем над усіма звірами».

— Прав нами, о царю! — визнали його лісові мешканці.

Новоспечений «цар» подарував левові посаду головного радника, тигра зробив керуючим палацом, пантері довірив охорону царської скарбниці, а вовка призначив палацовим сторожем. Зі своєю ріднею, шакалами, він навіть не за-хотів говорити: наказав вигнати геть усіх до одного.

Із того часу всі хижаки приносили здобич шакалові, а вже він — своєю царською владою — розподіляв її між своїми підданими.

Якось, сидячи на раді, він почув десь далеко тужливе виття шакалів. І тут од великої радості з його очей полилися сльози, він скочив і голосно завив

відповідь. Звірі одразу збагнули, хто перед ними.

— Як же обдурив нас цей пройдисвіт?! — у гніві вигукували вони.

— Це ж усього-на-всього жалюгідний шакал! За обман — розірвати негідника!

Шакал намагався було втекти, але його наздогнали й роздерли на дрібні шматки.

Перегляд мультфільму «Лис Микита» Коментар учителя

Твори видатних майстрів слова завжди дають натхнення й іншим митцям: художникам, режисерам, мультиплікаторам. Давайте переглянемо мультфільм, режисером якого є Олександр Іванов. Які враження викликав у вас мультфільм? Що вам сподобалося? Чи схожий герой мультфільму на головно-го героя казки?

ІV. Підсумок уроку

V. Домашнє завдання

Підготувати план-характеристику Лиса Микити. Виписати мову автора, де характеризуються риси головного героя. Побудувати схему «Структура казки “Фарбований Лис”».

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду