Урок: Літературні казки. Відмінність літературної казки від народної. Дитинство І. Франка

11 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: продовжувати роботу над казкою, подати відомості про літературну казку та її характерні риси;

  • розвивальна: формувати культуру зв'язного мовлення, творчу уяву;

  • виховна: виховувати інтерес до української літератури, повагу до постаті Івана Яковича Франка.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: виставка літератури, портрет І. Франка, фотографії (презентація), на яких зображена місцевість, де народився письменник, його хата.

Теорія літератури: літературна казка.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Засвоєння нових знань

у процесі виконання практичних завдань

Коментар учителя

Багато казок мають свого автора, тобто їх складав не народ, а конкретна людина. Такі казки називають авторськими, або літературними. В українській літературі казки писали такі знані майстри слова, як І. Франко, Леся Українка, В. Симоненко, В. Нестайко та інші. Із зарубіжної літератури вам відомі казки Г. К. Андерсена, Ш. Перро, братів Грімм. Джерелом натхнення письменників досить часто був фольклор, тому літературні казки мають де-які ознаки народних. Однак літературна казка має й відмінні риси. До них належать: незмінність (літературна казка не може мати декілька варіантів, її текст змінювати не можна), визначеність автора (про письменника відомо все: біографія, світоглядні позиції, прагнення), в авторській казці зазвичай події відбуваються в чітко визначеному місці, тобто є часточка реального життя.

Робота

з таблицею

Доповніть таблицю, порівнявши народну казку та літературну. Визначте спільні та відмінні риси.

Народна казка

Літературна казка

1. Містить елементи чарівного, фантас­тичного

1. Містить елементи чарівного, фантас­тичного

2. Перемагає добро

2. Перемагає добро

3. Автор невідомий

3. Автор відомий

4.

4.

5.

5.


Робота з підручником

Прочитайте інформацію про Івана Франка на сторінці 71. Доповніть твердження на основі лекції учителя.

Іван Якович Франко народився _____________ в селі ________________, неподалік від міста _________________. У школі Іван вивчив _____________, міг писати _______________________________________________ мовами. Після закінчення школи хлопець навчався в ______________________. Іван Якович Франко був дуже __________________ людиною. Він написав близько ________ літературних казок. Спочатку письменник скла-дав їх для ____________. Потім частина з цих творів увійшла до збірки _____________________. У цій збірці йшлося про _____________. Іван Якович Франко казав, що насправді це казки не про баранів, вовків чи ослів, а про _______________.

Літературний конкурс «Пригадай автора»

Укажіть, хто написав такі літературні казки.

1. «Казка про сплячу красуню» (Ш. Перро). 2. «Казка про Мертву царівну та сім богатирів» (О. Пушкін). 3. «Дванадцять місяців» (С. Маршак). 4. «Принцеса на горошині» (Г. -К. Андерсен). 5. «Коник-горбоконик» (П. Єршов). 6. «Біда навчить» (Леся Українка).

Коментар учителя

Отже, Іван Якович Франко народився в мальовничому селі поблизу Дрогобича 27 серпня 1856 року. Сім’я майбутнього письменника мешкала на хуторі Слобода в нижньому кінці села Нагуєвичі. Поблизу солом'яної хати текла річ-ка, а навкруги було лісове царство. Сама ж хата мала дві кімнати. На подвір'ї знаходилася кузня, бо батько Івана Франка був ковалем, посередині двору — криниця. Іван змалечку любив природу: ходив до лісу, швидко знаходив гри-би, умів ловити рибу руками.

Мати Івана — Марія — була на 33 роки молодша від батька. Вона була набожною, походила із зубожілої шляхетської родини. Якось у церкві її запримітив відомий на всю округу коваль Яків Франко. Через деякий час Марія та Яків одружилися. А ще трохи згодом у них народився первісток — Іванко. Він ще з дитинства виявив неабиякий хист до наук: у початковій школі вивчив арифметику та польську, німецьку мови. На жаль, батько Івана помер, коли хлопчику виповнилося лише дев’ять років. Мати вийшла заміж удруге. Вітчим ви-явився людиною доброю. Він допомагав Іванові. Після закінчення школи Іван вступив до Дрогобицької гімназії, де вивчав мови. Хлопець був дуже працьовитим. За своє життя Іван Франко написав понад п'ять тисяч художніх і наукових творів. Він також переймався суспільними негараздами, займався перекладами.

Робота з презентацією (зображеннями)

Розгляньте зображення місцевості, де народився й жив Іван Франко. Які враження у вас виникають при огляді природи, хати митця?

Бесіда з учнями

1. Розкажіть, де народився Іван Франко. 2. Як ви гадаєте, чи вплинула місцевість на формування майбутнього письменника? 3. Яким Іван Франко був у дитинстві? 4. Який вплив мали батьки на Івана Франка? 5. Яку назву має збірка казок письменника? Кого він зображував у вигляді тварин?

ІV. Підсумок уроку Рефлексія

1. Які казки називають літературними? 2. Чим літературна казка відрізняється від народної? 3. Які літературні казки ви читали? Хто є їхніми авто-рами?

V. Домашнє завдання

Прочитати казку І. Франка «Фарбований Лис».

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду