Урок: Розвиток мовлення.  Складання власної казки

11 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: продовжувати роботу над казкою як фольклорним жанром, навчити складати власні твори;

  • розвивальна: формувати культуру зв'язного мовлення, творчу уяву, логічне мислення, прагнення фантазувати;

  • виховна: виховувати людяність.

Тип уроку: формування практичних умінь.

Обладнання: виставка літератури, картки для літературної гри, пам'ятка «Як складати казку», алгоритм «Складаємо казку», «Чарівний мішечок» із малюнками.

Теорія літератури: казка, будова казки.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Підготовчий етап до складання власної

казки

Гра «Хто і що зробив?»

Методичний коментар. Клас ділиться на команди по 8 осіб. Кожна група отримує один аркуш паперу. На цьому аркуші з певними інтервалами записані питання. Аркуш складається таким чином, щоб кожен учень бачив лише своє запитання й мав місце, де написати відповідь. Після написання відповідей команди обмінюються аркушами й останній учасник зачитує оповідання вголос.

Питання: 1. Коли це було? 2. Де це було? 3. Хто там жив? 4. Який він був? 5. Що він робив? 6. Що він після цього сказав? 7. Що йому відповіли? 8. Чим усе закінчилося?

Коментар учителя

Казка скарбниця народної мудрості, оскільки в ній представлений велетенський ресурс для виховання й розвитку людини. Рисами, що вирізняють казку з‑поміж інших фольклорних жанрів, є метафоричність

— відображення життєвого досвіду за допомогою символічних образів; фантастичність — наявність чарівних предметів, героїв із надприродними здібностями. Казки мають усталений початок: «Десь у тридесятому царстві…», «Жили-були…», «У давні часи…». Так само казки мають і традиційне завершення.

Гра «Казка по ланцюжку» (колективне складання казки за допомогою метода «Каталог»)

Методичний коментар. Мета такого роду діяльності навчити дитину пов'язувати в єдину сюжетну лінію випадкові об'єкти, формувати вміння складати казковий текст за моделлю, у якій є персонажі, місце, мета. Це колективне складання казки. Кожен учень має продовжити оповідання, давши відповідь на записане в алгоритмі запитання. Перед тим, як дати відповідь, школяр витягає малюнок із «Чарівного мішечка» (якщо дитина витягла зображення олівця, то казка буде про олівець, який потрапив у якусь халепу).

1. Жив‑був … (хто?). 2. Яким він був ззовні? 3. З ким він товаришував? 4. Якими рисами характеру він вирізнявся? 5. Він пішов … (гуляти, мандрувати, дивитися — куди?). 6. Він зустрів злого … (кого?). 7. Яке зло негативний персонаж вчинив? 8. У героя був друг. Хто? 9. Яким він був? 10. Як він допоміг головному героєві? 11. Що сталося зі злим персонажем? 12. Де стали жити головні персонажі? 13. Що вони робили?

Гра «Казка навиворіт». Робота в групах

Група 1. Розкажіть казку, у якій Змій Горинич є доброю істотою, а Котигорошко, навпаки, має проблемний характер. Змій Горинич має перевиховати Котигорошка. Група 2. Придумайте казку, у якій Ох потрапляє в реальність Марусі з казки «Мудра дівчина». Група 3. Придумайте казку, у якій Ох потрапляє в наш час.

Робота з пам'яткою

Як складати казку

  1. Придумайте назву.
  2. Визначте дійових осіб.
  3. Визначте вид казки.
  4. Продумайте зачин.
  5. Продумайте основну частину.
  6. Продумайте кінцівку.
  7. Продумайте висновки.
  8. Складіть план.
  9. Запишіть казку.


ІV. Складання власної казки

Кожен учень складає свою власну казку й записує її в зошит.

V. Підсумок уроку

Заключне слово вчителя

Важливою рисою української народної казки є її оптимістичний гуманізм, здатний прищеплювати людям кращі християнські якості характеру — добро-ту, милосердя, ввічливість, волелюбність, почуття власної гідності тощо.

Казкові герої змалечку живуть з нами, допомагають осмислювати життя, розрізняти добро і зло, фантастичне і реальне, красиве і потворне. Тому казка завжди цікава для нас.

Наші предки вміли долати труднощі з усмішкою на вустах. Вони вміли пожартувати і над ворогами, і над собою. Ця риса передавалася від покоління до покоління.

Казкова фантастика збуджувала думку, розвивала творчу уяву, спонукала активніше ставитись до всього, що оточувало людину. Усе це ви, шановні мої, і продемонстрували, оповідаючи власну складену казку.

VІ. Домашнє завдання

Виготовити аплікацію, підготувати малюнки до власної казки; підготуватися до контрольної роботи.

Додаток

Як готуватися до переказів (оповідей)

  • продумайте текст розповіді;
  • визначте тему й основну думку тексту;
  • з'ясуйте адресата мовлення;
  • поділіть текст на частини, дайте їм заголовки; складіть план;
  • прослідкуйте послідовність викладання власної думки;
  • перекажіть текст.
Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду