Урок: Народна казка «Летючий корабель»

11 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: продовжувати роботу над народною казкою, ознайомити школярів із фантастичною казкою «Летючий корабель», навчити виявляти особливості фантастичних казок;

  • розвивальна: формувати вміння аналізувати структуру казки, виявляти числову магію, розвивати комунікативні навички, уміння виразного читання;

  • виховна: виховувати повагу до загальнолюдських цінностей. 

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: ілюстрації до казки «Летючий корабель», виставка учнівських малюнків. 

Теорія літератури: фольклор, народна казка, фантастична казка.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Засвоєння нових знань у процесі виконання практичних завдань

Гра «Упізнай героя»

1. Тільки це сказав  аж з того пенька  де не взявся  вилазить такий маленький дідок, сам зморщений,

а борода зелена аж по коліна (Ох, «Ох»). 2. Дівчина, яка знає, що «ситніше над усе  мати-земля, прудкіше над усе — думка, а миліше над усе — сон» (Маруся, «Мудра дівчина»). 3. …віддав багатому дядькові всю свою худобу, а сам зостався голий, босий і голод-ний. Тяжко прийшлось йому жити (Небіж, «Про правду і кривду»). 4. Старі з нього спершу сміялись, а то давай лаяти. Так ні! Вони бачать, що з дурнем, мовляв, нічого не зробиш (Дурень, «Летючий корабель»). 5. …таке ледащо той одинчик, що лихо! Нічого не робить — і за холодну воду не візьметься, а все тільки на печі сидить та просцем пересипається. Ніколи й не злажить: як подадуть їсти, то й їсть, а не подадуть, то й так обходиться (Хлопець, «Ох»). 6. Герой «прилетів із товариством на кораблі, спустився в царя перед вікнами, повиходили вони з корабля й пішли обідати» (Дурень, «Летючий корабель»).

Коментар учителя

Отже, ви вже знаєте, що в казках закладена мудрість народу, його світоглядні позиції. Так само, як і казка про Оха та парубка, казка «Летючий корабель» містить у своїй структурі давні уявлення наших пращурів. Коли читаєш, що в батька було три сини: два розумних і один дурень, то це означає, що наймолодший хлопець просто ще не встиг пройти обряд посвяти в доросле життя. Можна подумати, що в казці «Летючий корабель» головний герой зовсім нічого не робить для своєї перемоги, адже йому допомагають інші. Але це не зовсім так. Помічники в казках часто виражають здібності головного персонажа. Так, Слухало, Скорохід, Стрілець та інші уособлюють силу героя, а Морозко втілює перемогу над природою.

Гра «Так чи ні»

1. У діда та баби було двоє синів. 2. Дід та баба з радістю відпустили наймолодшого сина в дорогу. 3. Баба поклала в торбу білу паляницю. 4. Хлопець поділився з дідом хлібом. 5. Хлопець прокинувся, коли гляне — аж стоїть корабель. 6. Цар погодився віддати царівну за хлопця, якщо той здобуде багатство. 7. Царівна одразу полюбила хлопця, коли побачила.

Вибіркове читання тексту казки

1. Прочитайте уривок, у якому хлопець зустрічає діда, котрий і допоміг йому. 2. Прочитайте уривок, у якому хлопець зустрівся із Слухалом. 3. Знайдіть та зачитайте уривок, у якому хлопцеві став у пригоді Стрілець. 4. Прочитайте уривок із тексту, у якому йдеться, як хлопцеві допомагає Морозко.

Бесіда за змістом прочитаного

1. Які роздуми викликала у вас казка «Летючий корабель»? 2. Доведіть, що ця казка належить до фантастичних. 3. Знайдіть у тексті казки числову магію. 4. Як у казці змальовано дурника? 5. Як ви гадаєте, чому дід вирішив до-помогти хлопцеві? 6. Кого хлопець узяв із собою на корабель? Назви імена його побратимів. 7. Чому цар не погодився віддати заміж за хлопця свою дочку?

8. Які завдання поставив цар перед хлопцем? Чи можна було їх виконати? 9. Як хлопцеві допомогли його побратими? 10. Як ви гадаєте, чому царівні сподобався хлопець? 11. Чого навчає ця казка?

Аналіз структури казки

Визначте, що з наведеного є зачином, що належить до основної частини, а що — до кінцівки.

1. Зустріч головного героя з різними людьми. 2. Вихід царського указу про побудову летючого корабля, подорож наймолодшого сина. 3. Приліт до царського палацу та випробування головного героя царем. 4. Одруження хлопця з царівною. 5. Допомога побратимів.

Робота з таблицею

Герой

У чому допомагає

1. Скороход

Добув живущої та цілющої води

2.


Гра «Кому це належить?»

1. Горщик каші (Маруся, «Мудра дівчина»). 2. Зелена хатка, обтикана очеретом (Ох, «Ох»). 3. Біле полотно чи рушник (Берегиня, «Берегиня»). 4. Золотий корабель (Дурень, «Летючий корабель»).

Складання діалогів

Група 1. Складіть уявний діалог між хлопцем після його повернення додому. 
Група 2. Складіть уявний діалог між царівною та її батьком.


ІV. Підсумок уроку

Работа на схемою «Побудова казки»

1. Зачин

(простий, короткий, іноді його може і не бути)

2. Основна частина

(динамічний розвиток подій; їх активна зміна, якій властиві повтори, використовуються діалоги; велика кількість дієслів, які передають наростання дії, різний її характер, психологічний стан героїв)

3. Кінцівка

(зло, несправедливість покарані; беззахисні врятовані від неминучої смерті хоробрими, розумними героями. Кінець може бути щасливим і нещасливим)

V. Домашнє завдання

 Підготуватися до складання власної казки.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду