Урок: Народна казка «Про правду і кривду»

11 листопада, 2016 0

Мета:

навчальна: поглибити знання про будову казок, розкрити національний колорит української казки, ознайомити школярів із народною казкою «Про правду і кривду»;

розвивальна: формувати вміння аналізувати структуру казки, розвивати комунікативні навички, уміння виразного читання;

виховна: виховувати моральні чесноти, зосередивши увагу учнів на таких акцентах казки, як боротьба добра і зла, красиве й потворне.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: ілюстрації до казки «Про правду і кривду», виставка учнівських малюнків, таблиця для заповнення «Структура казки “Про правду і кривду”», підручник.

Теорія літератури: фольклор,

народна казка, види казок, зачин, кінцівка.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Проблемне питання

Уявіть, що всі люди почали жити не по правді. Поміркуйте, до яких наслідків це могло б призвести. Вигадайте невеличку історію, щоб продемонструвати власні думки.

IV. Засвоєння навчального матеріалу в процесі виконання практичних завдань

Виразне читання казки «Про правду і кривду»

Словникова робота

1. Доберіть синоніми до слів «правда» і «кривда». 2. Що означає слово «небіж»? 3. Що таке верста? 4. Що означає словосполучення «вгатити греблю»? А що таке гребля?

Бесіда з учнями

1. Що б ви відповіли на місці дядька? Чому дядько вважав, що краще жити кривдою? 2. Як ви вважаєте, що таке правда і кривда? 3.

Чому піп і пан під-тримали думку дядька? 4. Спробуйте подати характеристику небожа. 5. Чи був небіж доброю людиною? Аргументуйте свою позицію. 6. Що наказував небіж дядькові, коли подарував кораблі з добром? Чи дотримав дядько його настанов? 7. Які риси характеру притаманні дядькові? Чому він пішов до лісу? 8. Хто в казці виступає уособленням добра, а хто зла? Доведіть свою думку.

Робота з прислів'ями

Які риси характеру відображають наведені прислів'я? Кому з персонажів казки ці риси властиві?

1. Чужа доля всім завидна. 2. Не той убогий, хто мало має, а той, хто багато бажає. 3. Заздрий від чужого щастя сохне. 4. Менше вкусиш — більше ковтнеш, багато вкусиш — удавишся. 5. Злий плаче від заздрості, а добрий — від радості.

Аналіз структури казки. Заповнення таблиці

1. До якого виду казок (побутові, про тварин, чарівні) належить казка «Про правду і кривду»? Доведіть свою думку. 2. Зверніть увагу на початок казки. 3. Які чарівні предмети допомагають головному героєві? 4. Яких надприродних істот зустрічає головний герой? 5. Заповніть подану таблицю.

Зачин

Основна частина

Кінцівка


Випробування героя

Кульмінація (найвище

напруження подій)






Словесне малювання

Доберіть епітети та порівняння до запропонованих образів. Поміркуйте, якими могли б бути вираз обличчя, очей та яка постава в головних героїв у таких ситуаціях: коли дядько відібрав майно небожа; коли дядько дізнався про успіхи небожа; коли небіж утратив своє майно; коли він став королем.



Очі

дядька

Очі

небожа

Обличчя

дядька

Обличчя

небожа

Постава

дядька

Постава

небожа

Епітет







Порівняння








Установлення послідовності подій

1. «Сидить собі на дереві та й чує усе, що чортяки балакають». 2. «Нічого робити небожеві: віддав дядькові всю свою худобу». 3. «Узяв дядько ті два кораблі з усім добром і поїхав додому». 4. «Впізнав свого дядька, але не пока-зав йому й виду». 5. «Пан віддав йому сто карбованців і пару коней з коляскою та з кучером». 6. «Прокоролював він уже кілька там літ, коли приїжджає у його королівство якийсь-то багатий купець».

Художній переказ

Перекажіть текст від імені небожа; перекажіть текст від імені дочки короля.

V. Підсумок уроку

Опрацювання ідейного змісту казки

  • ŠŠ Які факти на початку твору свідчать про його соціальну спрямованість? ŠŠ
  • Чим викликано бажання небожа позмагатися з багатим дядьком?
  • Над чим розмірковували герої, вирушаючи в подорож?
  • ŠŠ Чому для розв'язання питання «Лучче тепер жити: чи правдою, чи неправдою?» небіж і його багатий дядько вирішили не звертатися до суду, а скористатися думкою народу?
  • ŠŠ За яких умов худоба забезпечувала розв'язання питання?
  • ŠŠ Як зреагували на звернення подорожуючих заробітчани, пан, піп? ŠŠ
  • Унаслідок чого небіж «зостався голий, босий і голодний»?
  • ŠŠ Через що небіж вирішив позбавити себе життя?
  • ŠŠ Яких страждань зазнав простий люд від пана з розповіді мисливця? Що не-обхідно було зробити, аби запобігти лиху?
  • ŠŠ У чому полягала основна мета здійснення лиха чортами?
  • ŠŠ Що мав отримати бідняк від пана, якщо той вгатить йому греблю?
  • ŠŠ Чому бабуся, незважаючи на скрутне становище через відсутність води, дала хлопцю напитися?
  • ŠŠ Що символізує зустріч людини з хлібом-сіллю?
  • ŠŠ Яку винагороду мав отримати бідняк від короля, якщо він вилікує його дочку? Чи дотримав слова володар?
  • ŠŠ За яких обставин хлопець знову зустрівся зі своїм дядьком? ŠŠ Чому, на думку небожа, правда кривду переважила?
  • Š Чим обдарував герой свого дядька?
  • ŠŠ Через що багатий дядько вирішив повіситися? Як це його характеризує?


VI. Домашнє завдання

Прочитати казку «Мудра дівчина», підготувати до неї ілюстрації.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду