Урок: Народні перекази. «Ой Морозе-Морозенку»

11 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: продовжувати працювати над народними переказами, навчати аналізу-вати твір «Ой Морозе-Морозенку»;

  • розвивальна: формувати вміння переказувати текст, розвивати культуру мовлення;

  • виховна: виховувати повагу до історичного минулого рідного народу, до героїчних подвигів окремих діячів.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: пісня «Ой Морозе-Морозенку», ілюстрації до пісні, зображення видатних запорожців, виставка літератури, підручник.

Теорія літератури: фольклор, переказ.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Актуалізація

опорних знань

Вступне слово вчителя

— Серед прозових жанрів фольклору перекази посідають значне місце, бо відображають життєві факти шляхом переповідання почутого, що наближує їх до реальності. Першоосновою в них має бути свідчення про спогади очевидців. Передаючись з уст в уста, вони набувають нового емоційного забарвлення, проте реальність фактів залишається непорушною. Їхня мета — донести до нащадків сутність тих чи інших подій, нерідко — з повчальним підтекстом.

Народні перекази відзначаються плинністю, рухомістю текстів, бо їхня фор-ма залежить від рівня імпровізаційної майстерності оповідача. Ці твори завжди несуть у собі ідеї гуманності, соціальної справедливості, здорової етики. Вони вчать бережливого ставлення до природи, високої моралі в людських відносинах. В історико-героїчних переказах сильні патріотичні мотиви. Усе це викликає до них інтерес

у різні періоди життя народу. Настав і наш час познайомитися із ними.

1. Що таке переказ? 2. Чи можна визначити автора народного переказу? Чому? 3. Чим переказ відрізняється від міфу? 4. Чим переказ відрізняється від легенди?

ІV. Засвоєння нових знань у процесі виконання практичних завдань

Прослуховування аудіозапису пісні «Ой Морозе-Морозенку»

Які враження у вас викликала ця пісня? Як ви гадаєте, якою особистістю був головний герой?

Робота зі словом

Поясніть значення слів «Річ Посполита», «шляхта».

Коментар учителя. Станіслав (Нестор) Морозенко (рік народження невідомий — 1649) був військово‑політичним діячем Хмельниччини. За походженням він був з галицько-подільського шляхетського роду. Мав гарну освіту: навчався в Краківському та Падуанському університетах. Він був полковником козацького війська. Морозенко очолював кінноту у війську Б. Хмельницького, боровся проти татар. Загинув під Збаражем у липні 1649 року. Морозен-ко був хоробрим відчайдухом і в той же час дуже освіченою людиною, здатною боротися проти поневолення всієї України. І досі серед науковців точаться су-перечки: чи був Морозенко історичною особою, чи це просто узагальнений об-раз тогочасного героя?

На місці загибелі національного героя встановлено меморіальну дошку.

Бесіда за змістом твору

1. Чому Станіслав Морозовицький зрікся шляхетської віри й став Нестором Морозенком? 2. Як ставився Богдан Хмельницький до Нестора Морозен-ка? 3. Чому шляхта боялася козака? 4. Як поставився Богдан Хмельницький до переговорів із Яремою Вишневецьким? 5. Як і чому загинув Морозенко? 6. Як відреагувало козацтво на смерть Морозенка? 7. Які риси характеру коза-ків прославляються у творі? 8. Як ви гадаєте, Морозенко — історична особа чи вигаданий персонаж? 9. Чому Морозенко є національним героєм?

Літературознавчий практикум

Визначте, який художній прийом використано в реченнях.

1. То плакала вся Україна за славним лицарем волі. 2. Козацько-селянське військо обложило з усіх сторін Збараж, як бджоли вощину. 3. Мав Морозенко розум за десятьох та кохався в книгах велемудрих.

Переказування змісту твору

Перекажіть текст від імені Б. Хмельницького, Яреми Вишневецького, Нестора Морозенка.

Робота з підручником

Виконайте вправу 3 на сторінці 40.

V. Підсумок уроку

VI. Домашнє завдання

Напишіть твір «Українське козацтво моїми очима». Підготуйте до нього ілюстрації.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду