Урок: Первісні уявлення про всесвіт і людину, реальні та фантастичні елементи людської поведінки. Легенди українців «Про зоряний віз», «Чому в морі є перли і мушлі», «Чому пес живе коло людини?»

10 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: подати знання про міфи та легенди як фольклорні жанри, про роль реального й фантастичного в житті;

  • розвивальна: розвивати комунікативні вміння чітко й логічно висловлювати власні думки, переказувати тексти, тлумачити їхній зміст;

  • виховна: виховувати шанобливе ставлення до світоглядних уявлень предків. 

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: зображення сузір'я Великої Ведмедиці, картки для літературознавчої гри «Читання-пила», підручник.

Теорія літератури: міф, легенда, фольклор.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Актуалізація опорних знань 

Установлення відповідності

Запишіть прислів'я та приказки в такому порядку: з гіперболою (перебільшенням), метафорою, порівнянням, епітетом, персоніфікацією. Виписавши перші літери висловів, дізнаєтесь, як

називаються ці художні засоби.

1. Одсадив його, як кота од сала. 2. Розправляти крила. 3. Такий, що й собака не перескочить. 4. Ич який, забув, що зима запитає, що робив улітку. 5. Погана птиця, що гніздо своє паскудить.

Відповідь: тропи.

Бесіда з учнями

1. Чи любите ви легенди та міфи? 2. Чому народ створював ці фольклорні жанри? 3. Чи вірите ви в міфи та легенди? 4. Чи містять ці жанри усної народної творчості раціональне зерно? 5. Які легенди та міфи вам відомі? 6. Порівняйте українські міфи з міфами інших країн. Які спільні теми наявні в них? Як ви гадаєте, чим можна пояснити таку подібність сюжетів та тем?

V. Засвоєння нового матеріалу 

Словникова робота

Легенда  це казково‑фантастичний переказ про якусь одну визначну історичну подію чи улюблений персонаж (здебільшого реальний).

Міф  вигадана розповідь, яка передає уявлення наших предків про всесвіт, природу, богів, демонів тощо.

Робота із зображенням сузір'я Великої Ведмедиці

1. Погляньте, будь ласка, на карту зоряного неба. Чи доводилося вам бачити на небесному схилі це сузір'я? 2. На що воно схоже? Як ви гадаєте, як українці назвали сукупність цих восьми зірок? 3. Чи відомо вам, що Великий Віз астрономи називають ще Великою Ведмедицею через те, що це сузір'я налічує ще кілька зірок, які невидимі неозброєному людському оку?

Бесіда за прочитаним твором

1. Як ми сприймаємо легенди: віримо в них, сприймаємо як чудові художні твори, не розуміємо їхній зміст? 2. Чи доводить зміст легенди про зоряний Віз, що сузір'я було створене із зірок, які випали з глечика? 3. Як би ви охарактеризували головну героїню легенди про зоряний Віз? Доведіть свою думку.

Аналіз змісту твору

Визначте тему, ідею та основну думку легенди. 

Літературна гра «Добери епітет»

Методичний коментар. Учні по черзі повинні називати епітети, які б характеризували головну героїню легенди «Про зоряний Віз». Школярі тексту не бачать, після того, як розповідь доповнена, учитель зачитує її.

Ця дівчина була дуже … й …. Коли настала велика посуха, ця … дівчина десь-таки знайшла воду, набрала глечик і рушила додому, думаючи, як зрадіє її мати. Але по дорозі наша … дівчина зустріла чоловіка, що помирав від спраги. Звичайно, героїня не могла пройти повз страждання іншої людини, адже була вона дуже …, тож вона дала йому напитися. Далі … дівчина натрапила на іншого чоловіка, який теж попросив у неї води, потім зустріла ще одно-го й ще. А потім, коли води майже не лишилося, присіла … дівчина відпочити, коли раптом де не взявся собака, який і перекинув глечик. Із глечика вилетіло сім великих зірок і восьма маленька. Ці зірки й перетворилися на сузір'я Возу. Сім зірок — це душі тих людей, яким … дівчина дала напитися, а восьма, маленька, — душа собаки. Зорі сяють на небі як згадка про … дівчину, за щирість якої Бог послав дощ на країну.

Робота з легендою «Чому в морі є перли і мушлі»

Виразне читання тексту легенди (за підручником, де подано скорочену версію)

Творче моделювання

Поміркуйте, що могло б статися далі в легенді. Продовжте розповідь. Порівняйте свій варіант з оригінальним завершенням (дівчина зібрала перлиний віддала своєму коханому. Коли батько побачив, що хлопець розбагатів, то вже не перешкоджав шлюбу доньки).

Бесіда за змістом

1. Про яку подію йдеться в легенді? 2. Чи слід боротися за своє щастя? 3. Що, на вашу думку, є головним у світі  любов чи гроші? 4. Як ви розумієте слова «любов» та «кохання»? Чи можуть вони виступати синонімами? 5. Які риси людської вдачі засуджуються в легенді, а які, навпаки, підносяться? 6. Що допомогло закоханим здобути своє щастя? 7. Які події ви можете назвати реальними (тобто такими, що могли б статися в житті), а які є фантастичними?

Виразне читання легенди «Чому пес живе коло людини?» Виконання вправ за підручником (вправа 1, 2, сторінка 23)

VI. Підсумок уроку 

Рефлексія

1. Я дізнався  2. Я навчився  3. Мені сподобалось  4. Я зрозумів, що можу … 5. Мене здивувало … 6. У мене вийшло … 7. Мені захотілося … 8. Мене захопило …

VII. Домашнє завдання

Прочитати міфи «Берегиня», «Дажбог» та легенди «Неопалима купина», «Як виникли Карпати».

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду