Урок: Узагальнення та систематизація вивченого. Літературознавчий калейдоскоп

10 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: узагальнити й систематизувати знання, набуті за рік;

  • розвивальна: удосконалювати вміння висловлювати свої думки, визначати різні засоби художньої виразності;

  • виховна: виховувати уважність, старанність, прищеплювати почуття відповідальності, виховувати любов до художньої літератури, до рідного слова.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Обладнання: підручник, портрети письменників, чиї твори вивчали упродовж року.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями нового навчального

матеріалу

Теоретичний бліцтурнір

Дайте визначення літературознавчих термінів.

1. Співомовка — … 2. Сюжет — … 3. Інверсія — … 4. Притча — … 5. Гумореска — … 6. Байка — … 7. Алегорія — … 8. Мораль — … 9. Сатира — … 10. Ліро-епічний твір — … 11. Гімн — … 12. Анафора — … 13. Рефрен — … 14. Народ-на пісня — … 15. Колискова — … 16. Веснянка — … 17. Колядка — … 18. Щедрівка — … 19. Головний герой — … 20. Поема — … 21. Ліричний герой — … 22. Календарно-обрядові пісні — … 23. Другорядні герої — … 24. Ямб — … 25. Хорей — …

Гра «Знавці біографії»

Установіть відповідність між прізвищами митців та роками життя.

Микола Вороний

1806–1997

lang="EN-US">Тарас Шевченко

1930

Леся Українка

1871–1938

Олександр Кониський

1880–1951

Володимир Винниченко

1871–1913

Оксана Іваненко

1836–1900

Всеволод Нестайко

1814–1861

Степан Руданський

1880–1951

Ключ-відповідь: Микола Вороний (1871–1938), Тарас Шевченко (1814– 1861), Леся Українка (1871–1913), Олександр Кониський (1836–1900), Володимир Винниченко (1880–1951), Оксана Іваненко (1806–1997), Всеволод Нестайко (1930), Степан Руданський (1834–1873).

Гра «Знайдіть зайве»

Знайдіть зайвий пункт у кожному з рядків та поясніть свою думку.

1. «Купайло, Купайло!», «Проведу я русалочки до бору», «Заплету віночок», «Нова радість стала». 2. «Ой кувала зозуленька», «Ой, у лузі червона калина похилилася», «Маяло житечко, маяло», «Там у полі криниченька». 3. «Щука», «Муха й Бджола», «Свиня свинею», «Жаба й Віл». 4. «Думка», «Мрії», «Друкар книжок небачених», «Теплота родинного інтиму». 5. «Добре торгувалось», «Еволюція», «Запорожці у короля», «Гуменний».

Гра «Наскільки розвинута в мене зорова пам'ять

Дивлячись на портрети, назвіть імена українських письменників.

Гра «Перевір себе»

Укажіть назву твору та автора, який вигадав цих героїв.

1. Рибалка, шакал, риба (Емма Андієвська «Говорюща риба»). 2. Вася (Ярослав Стельмах «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера»). 3. Стьопка, Толя, Федько, Спірка (Володимир Винниченко «Федько-халамидник»). 4. Антончик, Карафолька (Всеволод Нестайко «Тореадори з Васюківки»). 5. Жук, Соломія, Заєць (Леся Воронина «Таємне товариство боягузів, або засіб від переляку № 9»). 6. Іван Федоров (Оксана Іваненко «Друкар книжок небачених»).

Гра «Твір за підказкою»

Спробуйте здогадатися, про який твір ідеться, за короткою характеристикою. Назвіть автора твору.

1. У цьому творі йдеться про сподвижників друкарської справи, що долали перешкоди на шляху до популяризації книги, її доступності для звичай-них людей («Друкар книжок небачених», Оксана Іваненко). 2. У цьому творі йдеться про прибульців, які хотіли підкорити весь світ за допомогою вірусу страху («Таємне товариство боягузів, або засіб від переляку № 9», Леся Воронина). 3. У цьому творі наявний епізод, у якому хлопці намагалися побудувати метро в селищі («Тореадори з Васюківки», Всеволод Нестайко). 4. У цьому творі йдеться про те, що пан утратив усе, що мав («Гуменний», Степан Руданський). 5. У цьому творі йдеться про дружбу двох хлопців, які намагалися про-славитися, відкривши нового звіра («Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера», Ярослав Стельмах).

Метод «Незакінчене речення»

1. Дід Яви, який на полюванні, коли стріляє, ліве око онучею зав'язує… 2. Водойма, де жила химера… 3. Істота, яку покарали тим, що вкинули в річку… 4. Назва дивовижної тварини, що жила в озері…

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

1. Підготуватися до контрольної роботи.

2. Виконати завдання на с. 234–235.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду