Урок: Література рідного краю. Леонід Талалай

10 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: ознайомити школярів із творчістю відомого українського письменника Леоніда Талалая; продовжувати роботу з аналізу художніх текстів;

  • розвивальна: формувати вміння аналізувати віршові тексти, визначати настрій ліричного героя; розвивати навички виразного читання; удосконалювати вміння знаходити засоби мовної виразності;

  • виховна: виховувати любов до природи, спостережливість, уважність.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет Леоніда Талалая, книги письменника.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього

завдання

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями нового навчального матеріалу

Лекція вчителя

На сьогодні поезія Л. М. Талалая, відомого українського поета, лауреата Національної премії України імені Т. Г. Шевченка з літератури, особливих рекомендацій не вимагає, оскільки впродовж останньої третини ХХ століття про нього та його творчий метод видрукувано низку рецензій, літературно-критичних статей, у яких розкриваються різні грані складної еволюції письменника, його художнього світу. однією з важливих тем, до яких звертається автор, є тема природи, краси, часоплину. На цьому особливо наголошує О. М. Логвиненко: «За мальовничістю, пластикою, скульптурністю живих образів лірики Леоніда Талалая згадується його схвильоване поклоніння чотирьом незнищенним богам: природі, любові, красі, історичній пам'яті». Народився поет 11 листопада 1941 р. в с. Савинці на Харківщині, але згодом

сім’я переїхала на Донбас, де й відбувся творчий дебют поета — його юнацькі вірші друкували в горлівській газеті «Кочегарка», а 1967 р. побачила світ перша збірка «Журавлиний леміш».

Деякі з поезій Л. М. Талалая мають ознаки традиційного японського хоку, у чому виявляється ще одна з особливостей поетичного ідіостилю цього митця слова. Як стверджує І. П. Прокоф'єв, Л. М. Талалай «за його власним свідченням, вчився і в японських класиків. У світосприйнятті, естетичних засадах українського поета є щось від поняття японської естетики сабі, яким означують відстороненість від суєтного буття, просвітлену самотність, зосереджене споглядання, духовне злиття зі світом і переживання в такий спосіб його сутності, елегійний смуток, гармонію, що досягається скупими засобами. А поєднання глибини думки з простотою, природністю, ясністю її вираження, легкістю, безпретензійністю, увага до буденних виявів життя, прагнення побачити в них шлях до осягнення істини у творах Л. Талалая близькі до естетичного поняття японців карумі».

Виразне читання текстів

НАД МОРЕМ
Синіє море. Не шелесне. І вперше слухаю сьогодні
У небі вимита блакить. Над морем в захваті німім,
Напівземна, напівнебесна Як дві стихії, дві безодні
Між ними цяточка тремтить. Співають голосом одним.


***
Змучений спрагою, я нахилився над криницею
і так наблизивсь до себе, що напився із своїх уст.
***
Жодної хмари у небі, жодної птиці у небі.
Звідки ж взялася тінь, що впала мені на серце?
***
Не цурайтеся коми,
не цурайтеся крапки,
вони не бувають зайвими.
Подумайте, скільки змісту
тільки в однім тире
на обеліску між датами:
1925–1942

ПОВЕЧІР'Я
Впали тіні на подвір'я,
І запилена трава,
Дочекавшись повечі'я,
Поступово ожива.
Гасне крона осокора,
Пахне свіжістю ріки,
І літають над собором
В тихім небі ластівки.
І розльотистої зграї
Щебетання голосне
Непомітно витісняє
Все буденне і сумне.
Ніби ділиться зі мною
Кожна ластівка ота
Тою радістю земною,
Що дарує висота.


Бесіда за змістом прочитаного

1. Які теми наявні у творчості Л. Талалая? 2. Як описані почуття лірично-го героя? 3. Який настрій викликали у вас поезії? 4. Які переживання супроводжують ліричного героя?

Робота з таблицею

Заповніть таблицю, виписавши засоби мовної виразності.

Епітет

Метафора

Порівняння

Персоніфікація





V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Написати твір-роздум «Краса поетичного слова в нашому житті».

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду