Урок розвитку зв'язного мовлення. Сила гумору

10 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: домагатися розуміння учнями ролі гумору в житті українців;

  • розвивальна: формувати вміння аналізувати, робити висновки, розвивати творчі здібності, висловлювати власні думки, відстоювати свою точку зору;

  • виховна: виховувати любов до рідних, почуття відповідальності.

Тип уроку: розвитку зв'язного мовлення.

Обладнання: картини.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності

V. Сприйняття й засвоєння учнями нового навчального матеріалу

Фронтальне

опитування

1. Що таке сатира? Які сатиричні твори вам відомі? 2. Яке призначення гу-мору? 3. Наведіть приклади алегорій.

Колективна робота

Прокоментуйте наведені висловлювання.

1. Жарт це перила на краю прірви. 2. Гумор це рятувальний круг на хвилях життя. 3. Лише комічне здатне дати нам сили, щоб витримати трагедію існування. 4. Гумор переносить душу через прірву і вчить її грати своїм горем. 5. Гумор — це притулок, в який ховаються розумні люди від похмурості та бруду. 6. Почуття гумору — здатність піднятися над ситуацією, у якій знаходишся. 7. Тільки почуття гумору може нас поєднати з комізмом життя. 8. Сатира воює з недоліками, а гумор із ними примиряє. 9. Почуття гумору велика річ. 10. Іти по життю без почуття гумору так само безглуздо, як їхати у візку без ресор.

Читання гуморесок,

анекдотів, співомовок Виразне читання твору С. Олійника «Чудо в черевиках»

Як відомо, всі ледачі
Ждуть легенької удачі
(Без труда щоб їм везло!).
Так і з Васею було.
Вчиться Вася в п'ятім класі.
Якось друг і каже Васі:
— Знаю чудо я одне.
Чудо справді чарівне.
Будеш мати без мороки
Ти п'ятірки за уроки,
Лиш зроби, мій друже, так:
Роздобудь собі п'ятак,
Приліпи його, мов латку,
В черевик під ліву п'ятку,
Узувайся і ходи.
Піде діло — хоч куди!
Це я, — каже, — перевірив. —

…Вася здуру і повірив.
Ліпить Вася Боровик
П'ять копійок в черевик.
Взувся,
Тупнув,
Взявсь у боки:
— Більш не вчитиму уроки:
Повезе мені і так,
Під п'ятою ж є п'ятак!
Вранці йшов і всю дорогу
Припадав на ліву ногу.
Ось і школа,
Ось і клас.
Арифметика якраз.
— Боровик, іди до дошки!
Вася встав, пом'явся трошки,
На п'ятак натис — дарма!
Де ж те чудо?
Щось нема.
…За годину викликають,
З географії питають.
Вася встав — ні в сих ні в тих,
Замість чуда — в класі сміх.
Мав мороку він велику,
Бо п'ятак у черевику
Відіграв одну лиш роль
Надавив йому мозоль!
Закінчилися уроки —
Бігли учні в різні боки.
Ну, а Вася Боровик
Ледве тяг свій черевик.
Під п'ятою п'ять копійок,
А у сумці — стільки ж двійок!
С. Олійник

Бесіда за змістом прочитаного

1. Визначте жанрову приналежність кожного твору. 2. Знайдіть ознаки комічного.

Складання плану до власного висловлення «Сила гумору» Усне складання власного висловлення

Багато на світі речей, над якими ми майже не замислюємося в повсякденному житті. Наприклад, сміх, біль, радощі, туга. Вони є частиною нашого життя.

Сміх — здавалося б, звичайна річ. Ми сміємося, коли нам весело, та й годі. Але, якщо придивитися, усе не так просто. Сміх може відігравати кілька ролей.

Ми сміємося над кумедним жартом — тут сміх виступає як прояв позитив-них емоцій. Навіть учені кажуть про те, що веселий, здоровий сміх є дуже корисним. Він поліпшує настрій людини, добре впливає на здоров'я. Як стверджують учені, сміх навіть продовжує життя. А про те, що сміх втілює в собі саму радість цього життя, не варто і казати. І так зрозуміло!

Існує навіть ціла лікарська наука — сміхотерапія. Недарма кажуть люди, що сміх — справжній лікар душі людини.

Сміх буває й іншим: злорадним або недоречним. Такий сміх здатен відвернути від людини оточуючих та друзів. Про такий сміх говорять люди: «дурний», «сміх без причини признак дурачини».

Сміх буває також іронічним та сатиричним. Такий сміх здатний змінювати долю народів, образно кажучи, лікувати народну душу. З давніх-давен народні митці, поети висміювали у своїх творах недоліки влади та населення. Наприклад, зажерливість, скупість, «телячу» покірність, невихованість. Вершиною такого гострого сміху є сарказм. Так сміявся Шевченко над царями та царицями в поемі «Сон».

Сміх завжди робив свою справу. За допомогою сміху творилася історія: скидали жорстоких тиранів, формувалися характери цілих народів. Сміх, гу-мор повертали життєрадісність бійцям у найтяжчі години війни. Можна навести ще багато прикладів впливовості сміху.

У своїх міркуваннях я дійшов висновку, що сміх — велика сила, здатна змінити цей світ на краще (Із твору).

Написання твору

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Вивчити одну з гуморесок П. Глазового напам'ять.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду