Урок: Степан Руданський як український майстер слова. «Гуменний»

10 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: продовжити вивчати творчість Степана Руданського та продовжити ро-боту з жанрами співомовки та гуморески, навчити визначати іронічне ставлення до негативних рис характеру, подати відомості про терміни «гумореска», «співомовка», «інверсія»;

  • розвивальна: удосконалювати вміння виразно й усвідомлено читати твори, розуміти вияв народної мудрості в гуморесках, викривальний пафос співомовок, розвивати вміння визначати основну думку кожного твору, характеризувати героїв та порівнювати їх;

  • виховна: формувати усвідомлення, що почуття гумору — ознака духовного здоров'я людини.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання:

підручник, портрет С. Руданського.

Теорія літератури: гумореска, співомовка, інверсія.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями нового навчального матеріалу. Робота з таблицею

Розгляньте таблицю та коротко розкажіть про основні жанри.

Назва

Анекдот

Байка

Співомовка

Характе- ристика

Коротка форма

Коротка форма

lang="EN-US">Коротка форма

Гумористичний

Комічний

Гумористичний

Прозовий

Частіше віршований

Віршований

Несподіваний кінець

Мораль

Несподіваний кінець


Коментар учителя

Ім'я письменника, з яким ми познайомимось сьогодні, у перекладі з грець-кої означає «вінок» або «вінець». Його називають «українським Рабле», «невгнутим лицарем українського слова», а ще — «найвеселішим поетом України». Син І. Франка, Тарас, згадував, що цей письменник за його твори був найулюбленішим для цілої їхньої родини. Це не лише талановитий поет, а й професійний лікар, перекладач. Саме про нього В. Сосюра сказав:

Він так любив людей, що сяяв весь зорею,

Він серцем сяяв так, як і його пісні,

У дні, які встають, Мов сонце над землею,

І світять людям всім.

Літературна гра «Дешифрувальник»

За допомогою українського алфавіту розшифруйте приховані слова. Виграє той, хто розгадає слова швидше за інших.

22

20

12

3

19

17

19

3

15

1

Ключ-відповідь: співомовка.


4

24

17

19

21

7

22

15

1

Ключ-відповідь: Гумореска.


21

24

6

1

18

22

31

15

11

13

Ключ-відповідь: Руданський.

Біографічний диктант

1. Коли й де народився С. Руданський? 2. Який шлях готували для митця батьки? 3. Який фах С. Руданський здобув усупереч волі батьків? 4. Чому взяв псевдонім «козак Вінок Руданський»? 5. Скільки віршованих співомовок на-писав протягом життя? 6. Коли твори С. Руданського побачили світ? 7. Який гумористичний жанр придумав С. Руданський? 8. Назвіть основні ознаки спі-вомовок. 9. Як називається вірш С. Руданського, що став народною піснею?

Словникова робота

Поясніть значення слів дідич,гуменний,таляр,білувати,линочок.

Виразне читання твору «Гуменний»

Бесіда за змістом прочитаного

1. Яка тема твору? 2. Кого чи що висміює автор? 3. Які гумористичні прийоми використав С. Руданський? 4. Як ви думаєте, чому гуменний одразу не сказав панові про всі нещастя, що випали на долю його та його родини?

Метод «Незакінчене речення»

1. Гуменний повинен був дати знати… 2. Спочатку гуменний стверджує, що зламався тільки… 3. Пожар призвів до того… 4. Пані захворіла й… 5. Дочка дідича… 6. Коня вбили… 7. Пані посилала коня за…

Літературна гра «Знайди завершення»

Тілько ножик, що пан дали Таляра за нього

За лікарством як погнали, Та й і підірвали

Щоб гуменний на границю Прибув і дав знати

Поламався, сказать правду, Ні з того ні з сього

Їздив дідич за границю, Назад повертає

А нічого, уповила Хлопця, як линочка

А з чого ж то сивий згинув?» –

«Пані хорували

Лиш не грались, а сивого Коня білували

Прибуває і гуменний:

«А що там, іване?»

Та й до свого гуменного Листи посилає

Таки правда, ясний пане! Хлопці ізламали

Що діється в нього дома, Да і коло хати

Що ж там, голубе іване! Як там бідна дочка

А гуменний йому каже:

«Та все гаразд, пане

Робота з підручником

Виконайте завдання на с. 226.

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

1. Дібрати приказки та прислів'я до співомовок С. Руданського.

2. Виконати вправу 2 на с. 226.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду