Урок: Степан Руданський як український майстер слова. Співомовки Степана Руданського — унікальне явище у світовій культурі. «Добре торгувалось»

10 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: подати стислу інформацію про Степана Руданського як видатного письменника; ознайомити школярів із жанром співомовки та гуморески, навчити визначати іронічне ставлення до негативних рис характеру, подати відомості про термін «співомовка»;

  • розвивальна: удосконалювати вміння виразно й усвідомлено читати твори, розуміти вияв народної мудрості в гуморесках, викривальний пафос співомовок, розвивати вміння визначати основну думку кожного твору, характеризувати героїв та порівнювати їх;

  • виховна: формувати усвідомлення, що почуття гумору — ознака духовного здоров'я людини.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник,

портрет С. Руданського.

Теорія літератури: гумореска, співомовка, інверсія.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями нового навчального матеріалу

Літературна гра «Дешифрувальник»

Користуючись алфавітом, прочитайте визначення літературознавчих термінів.

Ключ-відповідь: Байка це невеликий алегоричний твір повчального змісту.

Ключ-відповідь: Алегорія ознака байки, де в образах тварин, рослин, предметів і явищ змальовано

людей та їхні характери.

Ключ-відповідь: Мораль байки висловлювання повчального характеру, в кінці байки.

Навчальна лекція

Степан Васильович Руданський народився 6 січня 1834 року в селі Хомутинцях на Поділлі (нині Вінницька область) в родині священика. Сім'я Руданського була чималенька — окрім Степана, зростали ще троє синів і одна дочка, а також у родині виховувався наймолодший брат Олександр. Дітей змалечку привчали до сільськогосподарської праці: вони орали, косили, возили снопи, усіляко допомагали батькам поратися по господарству.

Коли Степанові виповнилося вісім років, його віддали до Шаргородської духовної бурси, а далі юнак продовжив навчання в Кам’янець-Подільській духовній семінарії. Батько мріяв про духовну кар'єру для свого сина, однак Степан Руданський вступив до Петербурзької медико-хірургічної академії.

Писати вірші Степан Руданський почав, коли йому було сімнадцять років. 1859 року з'явилися перші публікації. Деякі зі своїх поезій письменник поклав на музику та співав їх. Наприклад, одна з його пісень — «Повій, вітре, на Вкраїну» — й досі є знаною в народі.

Поет уклав дві рукописні книжки — «Співомовки козака Вінка Руданського». Назву «співомовки» придумав сам письменник, бажаючи підкреслити спорідненість своїх творів із народною піснею та народним гумором.

Робота з підручником

Опрацюйте теоретичний матеріал на с. 224.

Виразне читання твору «Добре торгувалось»

Бесіда за змістом прочитаного

1. Хто такі чумаки? 2. Що хотів придбати чумак? 3. Як відповіли багаті купці чумакові? 4. Що сказав на їхні слова чумак? 5. Яка тема твору? 6. Яка основна думка? 7. Кого висміяв письменник у співомовці? 8. Які гумористичні прийоми використав Степан Руданський у творі? 9. Чи можна вважати, що співомовка «Добре торгувалось» не втратила актуальності й у наш час? Чому? 10. Який вислів із твору можна вважати афористичним? 11. Поміркуйте, аналізована співомовка належить до гумористичних чи сатиричних жанрів? Свою думку аргументуйте.

Художній переказ

Спробуйте переказати зміст співомовки прозою.

Літературна гра «Так чи ні»

1. Мужик ходив по крамницях та шукав дьоготь. (Так) 2. Із головного героя співомовки вирішили покепкувати інші мужики. (Ні) 3. Купці сказали, що в крамниці продається масло, а не дьоготь. (Ні) 4. Купці сказали, що продаються тут дурні. (Так) 5. Мужик відзначив, що торгівля йшла гарно, бо на продаж лише два дурні зосталися. (Так)

Конкурс «Знавець прислів'їв»

Методичний коментар. Один учень виходить із класу. Решта загадують будь-яке прислів'я. Повернувшись, учень ставить учасникам гри по черзі різні запитання (не більше 10). Кожен має дати відповідь, у якій було б вжито слово, що міститься в задуманому прислів'ї. Учасник має відгадати прислів'я. Той, хто відповів на запитання останнім, виходить із класу, і починається другий раунд.

Робота з підручником

Дайте відповіді на питання с. 225.

V. Підсумок уроку

VI. Домашнє завдання

Написати власну співомовку.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду