Урок: Леонід Глібов — визначний український байкар, поет. Викривальна й повчальна спрямованість байок. Побудова байки

10 листопада, 2016 1

Мета:

  • навчальна: подати відомості Леоніда Глібова як про видатного українського майстра слова, ознайомити школярів із таким жанром, як байка, звернути увагу учнів на побудови байок;

  • розвивальна: формувати вміння виявляти й коментувати прихований зміст гумористичних творів, виокремлювати основну думку, пояснювати алегоричні образи;

  • виховна: формувати життєстверджувальні, оптимістичні настрої, уміння тактовно реагувати на іронію й гумор, виховувати самокритичний погляд.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, портрет Л. Глібова.

Теорія літератури: гумор, сатира, байка, алегорія, мораль.

ПЕРЕБІГ

УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями нового навчального матеріалу. Бесіда з учнями

1. Чому в житті кожної людини важливий сміх? 2. Які жанри гумористичних творів вам відомі? 3. Чим відрізняється сатира від гумору?

Навчальна лекція

Сьогодні ми детально поговоримо про такий жанр, як байка. Байки були відомі ще в Давній Греції, а батьком літературної байки є Езоп. Тому й говорять про алегоричну мову «езопова». Езоп був рабом, але його гострого язика боялися всі. Урешті-решт Езопа скинули зі скелі, проте про цього чоловіка всією країною ширилися численні легенди. Ось одна з них.

Цар хотів улаштувати бенкет і звелів приготувати Езопові страву з чогось найкращого. Той пішов на базар, купив язика й приготував його, а потім пояснив здивованому

господарю, що найкраще у світі — це язик, бо саме ним домовляються, встановлюють закони, висловлюють високі й мудрі думки. На прохання купити наступного дня найгіршого, що є у світі, Езоп знову приніс язики — і довів Ксанфу, що у світі немає нічого гіршого за язик: ним люди обманюють один одного, починають сварки та війни. Господар був дуже роз-дратований, але не міг не визнати правоти Езопа. Пізніше байкар Федр надав творам Езопа віршованої форми. Жанр байки розвинули французький байкар Жан де Лафонтен та російський письменник Іван Крилов. В Україні жанр бай-ки також має давню й багату традицію. Ще Григорій Сковорода написав цикл «Байки Харківські». Нове слово сказали байкарі П. Гулак-Артемовський, Є. Гребінка й особливо Л. Глібов. Сьогодні ми й поговоримо про творчу особистість Леоніда Глібова.

Леонід Глібов народився 5 березня 1827 року в селі Веселий Поділ на Полтавщині в родині управителя поміщицьким маєтком. Дитинство минуло в селі Горби Кременчуцького повіту, куди майбутній письменник переїхав разом із батьком та паном. Початкову освіту Леонід Глібов здобув удома: його читати навчила мати, писати — пан Родзянко, а місцевий священик навчив арифметики, латинської та грецької мов, Закону Божого. 1840 року Леонід Глібов вступив до Полтавської гімназії. Він дуже сумував за родиною, за друзями, тож почав виливати свій сум на папері. Так народився перший твір, що називався «Сон», а вже 1847 року побачила світ перша збірка поетичних творів «Стихотворения Леонида Глебова». Проте інспектор гімназії розлютився, що хлопець посмів надрукуватися без його дозволу, тож гімназія залишилася незакінченою.

1848 року Леонід Глібов ознайомився з творчістю Тараса Шевченка та Євгена Гребінки. Йому настільки припали до душі твори українських письменників, що він сам почав писати українською мовою.

1849 року письменник вступив до Ніжинського ліцею вищих наук. Тут були добрі традиції та мудрі високоосвічені вчителі. Однак нещасливий випадок змусив Глібова перервати навчання: його батько, переїжджаючи через Дніпро, провалився під лід, застудився й раптово помер. Невдовзі померла й мати. Закінчив ліцей Леонід Глібов уже одруженим чоловіком і знаним байкарем 1855 року. Потім він учителював: викладав історію та географію у дворянському училищі містечка Чорний Острів на Поділлі, згодом переїхав до Чернігова, де дістав посаду вчителя географії в чоловічій гімназії. Леонід Глібов був талановитим педагогом, захопленим своїми предметами, делікатною, висококультурною людиною. Він цікаво вів уроки, ніколи не карав своїх учнів. З 1861 ро-ку він почав видавати газету «Черниговский листок»: йому доводилося бути і редактором, і автором, і коректором. Свої дописи вміщував під псевдонімом Простодушний. «Черниговский листок» проіснував до 1863 p., коли Валуєвським циркуляром було заборонено українську мову. Письменник залишився безробітним, за ним було встановлено суворий нагляд поліції, який тривав по-над п'ятнадцять літ. І саме цього року вийшла його збірка «Байки Леоніда Глібова». Наказом попечителя Київського округу 500 примірників видання було спалено на книжковому складі як «вредное издание, которое не должно иметь места в народном училище».

Літературна діяльність Леоніда Глібова активізувалась наприкінці 80‑х рр.: налагодились зв'язки з дитячим журналом «Дзвінок», де він публікував свої вірші, загадки, байки й жарти.

Робота з підручником

Опрацюйте біографію Л. Глібова на с. 216–217. Складіть питання.

V. Підсумок уроку

VI. Домашнє завдання

Вивчити конспект; прочитати байку Леоніда Глібова «Щука».

Виконати вправи 2, 3 на с. 218.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду
  1. Ольга
    Ольга
    18 січня 2017 20:40
    Мені нічого давати дітям на уроки нема потрібно інформацій