Урок: Гумористичне й сатиричне зображення. Жанрова різноманітність гумористичних творів: анекдоти, байки, усмішки, гуморески, співомовки. Велика роль гумору в житті українців

10 листопада, 2016 0
Мета:
  • навчальна: подати відомості про жанри гумористичних творів, їхні особливості та роль у житті українців;
  • розвивальна: формувати вміння виявляти й коментувати прихований зміст гумористичних творів, виокремлювати основну думку, пояснювати алегоричні образи;
  • виховна: формувати життєстверджувальні, оптимістичні настрої, уміння тактовно реагувати на іронію й гумор, виховувати самокритичний погляд.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник.
Теорія літератури: гумор, сатира, байка, алегорія, мораль.

ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка
домашнього завдання

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями нового навчального матеріалу. Колективна робота
Прокоментуйте наведені вислови.
1. Людина не може бути непоправно поганою, якщо вона хоча б один раз від душі сміялася (Т. Карлейль). 2. Тільки в ті миті, коли ви бачите людей смішними, ви дійсно розумієте, як сильно ви їх любите (Агата Крісті). 3. Сміх — це сонце: воно проганяє зиму з людського обличчя (В. Гюго). 4. Думайте, над чим ви смієтеся. Цілком можливо, що ви смієтеся над власною дурістю (В. Шум). 5. Ми готові сміятися над усім. Але за однієї умови: якщо це відбувається не з нами (У. Роджерс). 6. Продовжувати сміятися легше, ніж закінчити сміх
(Кузьма Прутков). 7. Сміх — це людяність (О. Толстой).

Бесіда з учнями
1. Чи часто ви з чогось смієтесь? 2. Із чого зазвичай сміються люди?
3.
Який буває сміх? Що таке злий сміх?

Навчальна лекція
Сміх — це позитивне явище. Сміх — це вказівка на радість. Завданням гумористичних творів, з одного боку, є розважання. З іншого ж боку, сміх — це зброя. Недаремно кажуть у народі: «Я цього не зроблю, бо люди мене за-сміють». Як зазначав Микола Гоголь, сміху бояться навіть ті, хто вже нічого не боїться на цьому світі.
Усі люблять жарти, але жарти різні. Важливо відзначити, що ця відмінність полягає не тільки в змісті, але й у спрямованості жарту. Сміятися можна по різному: гумор буває добрим, злим, гострим, жорстоким, тонким тощо. Кожна людина унікальна, усі ми відрізняємося один від одного, а це означає, що над одними й тими ж речами ми можемо сміятися неоднаково. Те, що в когось викликає дикий регіт, в інших здатне викликати лише огиду. Сміх дуже різноманітний. І це добре.
Гумор це зображення життя в, доброзичливому, жартівливому плані. До гумористичних жанрів належать анекдоти, приказки, коломийки. У літературі гумористичність заснована на прийомах перебільшення чи применшення, грі слів, використанні фраз із подвійним змістом, ситуаціях абсурду. Гумор не має на меті засудити людські пороки.
Сатира це твори різних жанрів, у яких у гострій формі викриваються негативні суспільні явища. Сатира також є комедійним жанром, однак це жанр викривальний, його завдання — висміяти порочні вчинки, низькі спонукання, потворні прояви соціальних конфліктів. Отже, на відміну від гумору, сатира використовує сміх як засіб колективної критики. Комізм у сатиричних творах набуває нового значення: він викликає сміх-заперечення, сміх-осуд, сміх-покарання.
Анекдот (від грецьк. aneсdotos — «неопублікований») — жанр фольклору — коротка жартівлива розповідь про якийсь цікавий життєвий випадок з несподіваним і дотепним закінченням.
Байка невеликий, здебільшого віршований повчально-гумористичний чи сатиричний твір з алегоричним змістом, у якому людське життя відтворено або в образах тварин, рослин і речей, або зведено до простих і умовних стосунків.
Усмішка різновид фейлетону та гуморески, введений в українську літературу Остапом Вишнею.
Гумореска невеликий віршований, прозовий чи драматичний твір із комічним сюжетом, відмінний від сатиричного твору легкою, жартівливою тональністю.
Співомовка короткий віршований ліро-епічний твір, часто побудований на якомусь народному анекдоті, приказці або казковому мотиві.

Робота з підручником
Прочитайте вступну статтю в підручнику (с. 215) та складіть до неї запитання.

Робота з жанрами комічного
Прочитайте твори, визначте, до якого жанру вони тяжіють.
1. С и н. Мамо, чому ти завжди стоїш біля вікна, коли я співаю?
М а т и. Не хочу, щоб люди подумали, начебто я тебе б'ю.

2. — Чого, жидку, так збілів?
Що з тобою сталось?
— Ах, за мною через став
Аж сто вовків гналось!
— Бог з тобою!.. Сто вовків!..
Та б село почуло…
— Та воно пак i не сто,
А п'ятдесят було.
— Та й п'ятдесят диво в нас…
Де б їх стільки взялось?

Ну Іванцю! Нехай так,
Але десять гналось. Та
i десять не було!
Знать, один усього?
А як один? Аби вовк!
Страшно i одного…
А може, то і не вовк!
А що ж то ходило?
Таке сиве та мале,
А хвостик, як шило.
(С. Руданський)

3. Спитав батько:
— Ти склав іспит
На шофера, синку?
Та склав, татку.
— А яку ж ти
Одержав оцінку?
Не одержав, не поставив
Інструктор нічого.
— Чого раптом?
— Я з розгону
Налетів на нього.
— Де ж він зараз?
До лікарні
Відвезли в суботу.
Лікар каже, що не скоро
Вийде на роботу.

4. — Напував ти коня?
— Напував.
А чого ж в нього морда суха?
— А води не достав.

V. Підсумок уроку

VI. Домашнє завдання
Вивчити конспект.
Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду