Урок: Леся Воронина. «Таємне товариство боягузів, або засіб від переляку № 9». Стосунки між різними поколіннями в родині

09 листопада, 2016 0
Мета:
  • навчальна: продовжувати роботу над творчістю Лесі Ворониної, зокрема над її твором «Таємне товариство боягузів, або засіб від переляку № 9», подати знання про сюжет та композиційні особливості твору;
  • розвивальна: удосконалювати вміння переказувати зміст твору, аналізувати його, характеризувати дійових осіб;
  • виховна: формувати позитивний світогляд, виховувати прагнення до самовдосконалення, прищеплювати інтерес до пізнання нового.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, портрет письменниці.
Теорія літератури: сюжет.

ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми ймети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями нового навчального матеріалу. Лекція вчителя
Події в художньому прозовому творі викладено в певній послідовності відповідно до задуму автора з таким розрахунком, щоб якнайповніше розкрити характери героїв, ставлення письменника до зображуваного. Це сюжет.
Сюжет — послідовність подій, яка становить зміст художнього твору. Сюжет складається з певних частин: експозиція — письменник розповідає про час і місце дії, знайомить з героями; зав'язка — подія, від якої починається історія героїв твору; розвиток дії, основна частина; кульмінація — найнапруженіший момент в житті героїв; розв'язка — чим закінчується історія.
У творі може бути змінений порядок елементів сюжету, може бути відсутнім якийсь з елементів, а кульмінацій кілька.

Робота з таблицею
Заповніть таблицю, визначивши композиційну будову повісті.
Експозиція
Зав'язка
Кульмінація
Розв'язка









Колективна робота. Прокоментуйте наведені вислови
1. Все купиш, лише тата й мами — ні. 2. Всяка пташка своє гніздо знає. 3. Гни дерево, поки молоде, учи дітей, поки малі. 4. Годуй діда на печі, бо й сам будеш там.

Проблемно-пошукове завдання
Аргументовано доведіть, що твір Лесі Ворониної «Таємне товариство боягузів, або засіб від переляку № 9» є пригодницькою повістю, орієнтуючись на на-ведену схему.
1. Чи є текст прозовим розповідним твором?
2. Який твір за обсягом?
3. Скільки головних героїв є у творі? Про яку кількість подій розповідається? Скільки за часом тривають події у творі?
4. На чому ґрунтується сюжет твору? На реальних подіях чи на фантастичних?
5. Чи має кожен розділ свій сюжет?

Робота з підручником
Виконайте завдання на с. 210–211.

Дискусія «Займи позицію»
Що ви можете сказати про родину Клима? Які стосунки між членами роди-ни: Климом і бабусею, Климом і батьками? Чи панує в родині довіра? Чи допомагають члени родини один одному, чи поважають одне одного?

Художній переказ
Група 1. За кілька хвилин підготуйте яскравий та емоційний стислий переказ твору від імені представника інопланетної цивілізації. Укажіть, що вам найбільше подобається на Землі, чому ви прагнете захопити планету, яким чи-ном та чому зазнали поразки.
Група 2. За кілька хвилин підготуйте яскравий та емоційний стислий переказ твору від імені бабусі Солі. Як ви ставитеся до онука? Чому не розповіли одразу про ТТБ, чому не дозволяєте нікому пересаджувати квіти тощо.
Група 3. За кілька хвилин підготуйте яскравий та емоційний стислий переказ твору від імені батьків Клима. Передайте тривогу за сина.

Літературна гра «Суд»
Методичний коментар. Учні розподіляються за ролями в різні групи («Адвокати», «Прокурори», «Свідки», «Судді»). Один учень представляє обвинуваченого у зраді Сашка Смика, другий учень репрезентує потерпілу сторону — Клима. Завдання Сашка виправдати свій учинок, завдання команди «Адвокати» допомогти в цьому хлопцеві. Натомість Клим та «Прокурори» мають наводити аргументи на користь вини Кактуса. Команда «Судді» після дебатів на клаптиках паперу пише «Виправдати» або «Покарати». Аркуші віддають учителеві. Якщо більшість суддів виправдали Сашка, то перемагає команда «Адвокатів», якщо ж ні, то перемагають «Прокурори».

Робота з підручником
Виконайте завдання на с. 212–213.

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання
1. Написати характеристику одного з героїв твору.
2. Виконати літературний проект (с. 211).
Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду