Урок: Ярослав Стельмах. «Митькозавр з Юрківки, або химера лісового озера». Композиція повісті

09 листопада, 2016 0
Мета:
  • навчальна: продовжити роботу над твором «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера» — повісті про таємничі, веселі й незвичайні події, передані образним словом, навчати знаходити в тексті твору реальні (звичайні) та пригодницькі події;
  • розвивальна: удосконалювати вміння переказувати зміст уривків повісті, визначати кульмінаційні епізоди, характеризувати образи головних і другорядних героїв, їхню поведінку в різних життєвих ситуаціях, формувати навички висловлювати власні думки про місце уяви, фантазії, романтичності в житті сучасної людини;
  • виховна: виховувати усвідомлення значення романтичності, життєлюбства. 
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, портрет Я. Стельмаха.

ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями нового навчального матеріалу. Літературна гра «Ланцюжковий

переказ»
Методичний коментар. Увесь клас встає. Учні мають переказати твір, але при цьому участь у переказі бере весь клас. Один учень говорить тільки одне речення. Наступний учасник має продовжити оповідь. Якщо він не знає, що говорити, то сідає. Переможцями стають ті, хто зміг переказати текст глибоко й повно до кінця.

Бесіда за змістом прочитаного
1. Чому Митькозавр не подав про себе жодних знаків? Як це переживали хлопці? 2. Що сталося з музичним інструментом дядька Гната? Із чим це було пов'язано? 3. Якою хлопці уявляли зустріч із чудовиськом? 4. Опишіть тварину, яку друзі зненацька побачили. Як хлопці сприйняли її появу? 5. Чим пояснити той факт, що діти не злякалися? Про які риси вдачі це свідчить? 6. Як ви гадаєте, чому Митько вирішив допомогти Василеві? 7. Чим могла би завершитися пригода для Василя? 8. Чому Митько вважає, що витівка Василя позитивно вплинула на відпочинок? 9. Доведіть, що Митько й Сергій — справжні друзі.

Метод «Незакінчене речення…»
1. Хлопці думали, що в озері живе… 2. Сергій кричав, бо йому… 3. Хлопці сумували, бо Митькозавр… 4. Бабуся характеризувала друзів як дітей… 5. Хлопці хотіли отримати медалі… 6. Після того як друзі відбили ріг у Митькозавра… 7. Митькозавром виявився… 8. Василь хотів просто… 9. Сліди Митькозавра Василь ставив за допомогою… 10. У тромбон Василь дудів, щоб… 11. Митько запропонував подякувати Василеві, адже… 12. Вася сам себе пошив у дурні, тому що…

Робота з таблицею
Заповніть таблицю, визначивши композиційну будову повісті.
Експозиція
Зав'язка
Кульмінація
Розв'язка





Робота з підручником
Виконайте завдання на с. 193.

Гра «Так чи ні»
1. Із собою хлопці взяли енциклопедію й у ній шукали відомості про хи-меру лісового озера. (Ні) 2. Митько читав Сергієві про різних динозаврів. (Так) 3. Митько сказав, що назва села Юрківка пов'язана з юрським періо-дом. (Так) 4. На березі озера лежало пір'я пташки, яку нібито з'їв Митькозавр (Так) 5. Хлопці привели козу як приманку. (Ні) 6. Сергій знайшов сандалю туриста, який відпочивав біля озера. (Так) 7. Прив'язана курка дуже сильно кричала, тому до хлопців збіглися лісові хижаки. (Ні) 8. Таємничий звір потрапив до ями, але зміг вибратися й утік. (Ні) 9. Дідусь Трохим здогадався, хто викопав яму. (Так)

Кросворд
1. Що герої повісті висловили Василеві? (Подяку)
2. Як звали велосипедиста? (Василь)
3. Як звали головного героя повісті? (Сергій)
4. Як хлопці вирішили назвати тварину, що живе в озері? (Митькозавр)
5. Як звали діда? (Трохим)
6. Водний об'єкт, до якого щодня ходили головні герої твору. (Озеро)
7. Як звали вчительку ботаніки та зоології? (Ірина)
8. Як називалася тварина, про яку Митько читав у шостому розділі повісті? (Варан)
9. Герой повісті. (Митько) 10. Що відремонтували хлопці на березі озера? (Курінь)

Художній переказ
1. Стисло перекажіть текст повісті від імені бабусі Митька. 2. Стисло перекажіть текст повісті від імені дідуся Трохима. 3. Стисло перекажіть текст твору від імені Василя. 4. Стисло перекажіть текст повісті від імені Митька.

Бесіда з учнями
1. Яка тема твору? 2. Яка основна думка повісті? 3. Хто з героїв викликає у вас найбільшу симпатію? Чому? 4. Як автор ставиться до головних героїв? Свою думку доведіть за допомогою посилань на текстовий матеріал. 5. Чи пробачили б ви Василю його витівку? Чому? 6. Що уславлює й що засуджує Ярослав Стельмах у творі? 7. Який епізод повісті вам найбільше сподобався?

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання
1. Написати стислий переказ твору від імені Василя.
2. Виконати завдання на с. 193.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду