Урок: Ярослав Стельмах. «Митькозавр з Юрківки, або химера лісового озера»

09 листопада, 2016 0
Мета:
  • навчальна: подати коротку інформацію про Ярослава Стельмаха, розпочати роботу над твором «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера» — повісті про таємничі, веселі й незвичайні події, передані образним словом, навчати знаходити в тексті твору реальні (звичайні) та пригодницькі події;
  • розвивальна: удосконалювати вміння переказувати зміст уривків повісті, визначати кульмінаційні епізоди, характеризувати образи головних і другорядних героїв, їхню поведінку в різних життєвих ситуаціях, формувати навички висловлювати власні думки про місце уяви, фантазії, романтичності в житті сучасної людини;
  • виховна: виховувати усвідомлення значення романтичності, життєлюбства.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, портрет Я. Стельмаха.

ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями нового навчального матеріалу. Бесіда з учнями
1. Які веселі пригоди траплялися з вами під час канікул? 2. Які твори називають пригодницькими? 3. Що спільного між поняттями «мрія» та «фантазія»? Чи завжди мрії людини справджуються? 4. Що таке повість? Які риси вирізняють цей жанр із-поміж інших?

Криптограма
Розшифруйте криптограму. На перетині рядків із цифрами (одна літера з горизонтального рядка, а друга — із вертикального) натрапите на потрібні букви.

Ключ-відповідь: «Химера лісового озера, або Митькозавр із Юрківки».

Лекція вчителя
Ярослав Михайлович Стельмах народився 30 листопада 1949 року в Ки-єві в родині українського письменника Михайла Стельмаха. Після закінчення школи Ярослав Стельмах навчався в Київському інституті на факультеті іноземних мов, закінчив Вищі літературні курси в Москві. Спочатку митець провадив перекладацьку діяльність, викладав у вищих навчальних закладах. Саме робота з художніми творами інших авторів, успіхи у сфері перекладу спонукали Ярослава Стельмаха й самому взятися за перо. 1975 року побачила світ перша збірка його оповідань під назвою «Манок». Після цього були надруковані твори «Химера лісового озера», «Вікентій Прерозумний», «Найкращий намет» тощо. Усі твори Ярослава Стельмаха сповнені доброзичливістю, теплим, повагою до людей та добрим гумором.
Ярослав Стельмах — лауреат літературних премій імені Івана Котляревського та Миколи Островського.

Словникова робота
1. З'ясуйте, що означають слова мандоліна, тромбон, бурштин, лоборяка, Лох-Несс. 2. Як ви розумієте слово «химера», «Митькозавр»? 3. Спробуйте вгадати, про що буде повість.

Бліцопитування
1. Хто є головними героями повісті? 2. Що загадала вчителька зробити школярам за літо? 3. Як хлопцям вдалося вмовити батьків Митька відпустити їх у село? 4. Чому бабуся не отримала телеграму? 5. Розкажіть про першу зустріч друзів із Василем. 6. Хто розповів хлопцям про таємницію озера? Як ви гадаєте, чому він так повівся?

Гра «Так чи ні»
1. Митько здав колись чужий гербарій. (Так) 2. Хлопці поїхали до бабусі Митька. (Так) 3. Юрківкою називалося село, у якому народилися й жили друзі. (Ні) 4. Кличкою Гната Діденка була До-Дієз. (Так) 5. Дід Трохим переплутав Сергія з Митьком. (Так) 6. Василь сказав, що озеро має погану славу, тому до нього ніхто й не ходить. (Так) 7. Юрківка називалася так, бо існувала ще за часів юрського періоду. (Ні)

Робота з текстом
Знайдіть та виразно прочитайте епізод, у якому йдеться про те, як Трохим переплутав хлопців. Чи можна вважати наведену ситуацію комічною? Чому?

Гра «Вгадай героя»
1. «Любі дітки! — вона завжди казала “діти” чи “діточки”. — Ви вже учні шостого класу, з чим я вас вітаю» (Учителька ботаніки Ірина Семенівна).
2. «Уявляєш собі? Ліс. Кругом ні душі. А в лісі озеро. А на березі курінь. А в курені — ми. А поруч багаття. І казанок із юшкою. І роби собі що хочеш. Хоч на голові стій. А кругом ні душі» (Митько). 3. «А, мандоліна. Тромбон — оце, я тобі скажу, да!» (Гнат).

Робота зі схемою
Заповніть схему, указавши головних і другорядних героїв повісті.

V. Підсумок уроку «Мікрофон»
Чи помітили ви відмінності у стосунках сусідів‑односельців та сусідів‑городян? У чому вони виявляються?

VІ. Домашнє завдання
Прочитати наступні розділи повісті, зробити до них малюнки.
Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду