Урок: Всеволод Нестайко. «Тореадори з Васюківки». Романтичне й пригодницьке в повісті для дітей

09 листопада, 2016 0
Мета:
  • навчальна: продовжувати роботу над твором Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки», навчати знаходити в тексті елементи комічного, аналізувати поведінку героїв, їхні вчинки, моральний вибір у різних життєвих ситуаціях;
  • розвивальна: удосконалювати вміння виразно читати й коментувати найцікавіші епізоди тексту, характеризувати улюблених героїв, розкривати риси їхньої вдачі, аргументувати свою думку;
  • виховна: формувати активну життєву позицію, уміння толерантно й аргументовано доводити свою думку, відстоювати власну точку зору.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, портрет В. Нестайка.

ПЕРЕБІГ
УРОКУ
І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями нового навчального матеріалу. Вступна бесіда
Один з учнів, прочитавши повість «Тореадори з Васюківки», особливим способом записав рядок. Спробуйте його розшифрувати. Чи погоджуєтесь ви з подібною думкою? Навіщо людині мріяти? Чи часто ви мрієте? Про що
БЕЗМРІЙНМЖЛВЖТ
Ключ-відповідь: Олесь Кмітливець пропустив усі голосні літери: «Без мрії не можливо жити».

Бесіда за змістом твору
1. Хто веде оповідь у третій частині повісті «Таємниця трьох невідомих»? 2. Чому Павлуша хотів записатися на малювання? 3. Через що друзі вперше серйозно посварилися? Чому не сталося швидкого примирення, як думав Ява? 4. Хто став приятелем Яви? Чи справді Антончик був його справжнім другом? 5.
Навіщо хлопці пішли на Горбушину могилу? 6. Для чого Ява й Антончик вирішили вкрасти фотоапарат? 7. Чому Антончик не прийшов фотографувати привида? 8. Як Павлуша зреагував на розкриття таємниці «привида»? 9. Що сталося з Явою у Вовчому лісі? 10. Хто такі «Г. П.Г»? 11. За яких умов хлопці помирилися? 12. Яку мету переслідували троє невідомих?

Робота зі структурою твору
Заповніть схему, указавши епізод із різними пригодами хлопців. Стисло перекажіть зміст кожного з епізодів.


Літературна гра «Ланцюжковий переказ»
Методичний коментар. Увесь клас встає. Учні мають переказати третю частину повісті, але при цьому участь у переказі бере весь клас. Один учень говорить тільки одне речення. Наступний учасник має продовжити оповідь. Якщо він не знає, що говорити, то сідає. Переможцями стають ті, хто зміг переказати текст глибоко й повно до кінця.

Робота з текстом
1. Прочитайте початок третьої частини («Таємниця трьох невідомих»). Як Ява характеризує Павлушу? Чому цей уривок є смішним? 2. Прочитай-те епізод, у якому Ява дізнається, що за привида він побачив. Чи є цей уривок смішним?

Гра «Так чи ні»
1. Згідно з легендою, Горбуша сам викрав гроші. (Так) 2. Відповідно до переказу, до могили Горбуші приходив безголовий привид страченого скарбника. (Так) 3. Яві вдалося сфотографувати «привид». (Так) 4. Баба Мокрина не була глибоко віруючою людиною. (Ні) 5. Ява зламав ногу під час повені. (Ні) 6. Пайчадзе хотів пограбувати Галину Сидорівну. (Ні) 7. Ганя Гребенючка хотіла ще більше посварити хлопців. (Ні) 8. Старший лейтенант Пайчадзе й Галина Сидорівна одружилися. (Так) 9. Яришка — це сестра Павлуші. (Ні) 10. Через по-вітряного змія зайнялося все село. (Ні)

Гра «Хто швидше?». Робота в групах
Група 1. Знайдіть та випишіть із тексту найбільше метафор за три хвилини.
Група 2. Знайдіть та випишіть із тексту найбільше порівнянь за три хвилини.
Група 3. Знайдіть і випишіть із тексту найбільше епітетів за три хвилини.
Група 4. Знайдіть і випишіть із тексту найбільше фразеологічних зворотів за три хвилини.

Робота з таблицею
Заповніть таблицю, охарактеризувавши другорядних персонажів твору.
Ім'я героя
Рід занять
Риси зовнішності
Риси характеру
Галина Сидорівна



Ганна Гребенюк



Антончик Мацієвський



Лейтенант Пайчадзе



Яришка




Робота з підручником
Дайте відповіді на питання на с. 176–177.

Бесіда з учнями
1. Що таке повість? Чим повість відрізняється від оповідання? Від притчі? 2. Доведіть, що твір Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки» є повістю. 3. Назвіть усіх головних і другорядних героїв твору. 4. Що таке пригодницька, романтична повість? Чи є твір «Тореадори з Васюківки» пригодницьким і романтичним? Свою думку аргументуйте.

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання
1. Написати твір «Мій улюблений герой із твору Всеволода Нестайка»; прочи-тати першу частину повісті Ярослава Стельмаха «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера».
2. Виконати завдання «Ти — творча особистість» (с. 177).
Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду