Урок: Всеволод Нестайко. «Тореадори з Васюківки». Характеристика основних образів

09 листопада, 2016 0
Мета:
  • навчальна: продовжувати роботу над твором Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки», навчати знаходити в тексті елементи комічного, аналізувати поведінку героїв, їхні вчинки, моральний вибір у різних життєвих ситуаціях;
  • розвивальна: удосконалювати вміння виразно читати й коментувати найцікавіші епізоди тексту, характеризувати улюблених героїв, розкривати риси їхньої вдачі, аргументувати свою думку;
  • виховна: формувати активну життєву позицію, уміння толерантно й аргументовано доводити свою думку, відстоювати власну точку зору.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, портрет В. Нестайка.

ПЕРЕБІГ
УРОКУ
І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями нового навчального матеріалу. Бесіда з учнями
1. Розкажіть про підготовку хлопців до вистави. 2. Чому хлопці провалили виставу? Як вони після цього почувалися? Про які риси характеру головних героїв можна судити, виходячи з цього епізоду? 3. До кого в Київ приїхали хлоп-ці? 4. Хто завадив Яві побачитися з Валею? 5. Як до рук хлопців потрапив годинник? 6. Чому друзі не змогли одразу повернути годинник законному власникові? 7. Де хлопці шукали «царя»? 8. Хто поцупив годинник? 9. Як хлопці зустріли Валю? 10. Що порадив друзям Максим Валер'янович? 11. Як хлопці потрапили в кіно? 12. Де друзі взяли пістолет? Що з того вийшло? 13. Як вийшло так, що хлопці повернули годинник акторові, який
грав жандарма, а не царя?

Гра «Так чи ні»
1. Хлопці написали лист до Карафольки. (Так) 2. Хлопці вирішили викопати зброю з могили. (Так) 3. Друзі зустрілися з Будкою о дванадцятій годині ночі. (Так) 4. Друзі витягли Будку з дренажного колодязя. (Так) 5. У Павлуші був справжній пістолет. (Ні) 6. Будка придумав нічну пригоду, щоб налякати Яву й Павлушу. (Так) 7. «Чуваком» був справжній злочинець. (Ні) 8. Хлопці запросили Будку зніматися в кіно. (Так) 9. Чоловіком, який загубив годинника, виявився Максим Валер'янович. (Ні) 10. Режисеру й оператору вдалося з першого разу зняти гарний кадр. (Ні) 11. Годинник належав акторові, який грав жандарма. (Так)

Робота зі структурою твору
Заповніть схему, указавши епізод із різними пригодами хлопців. Стисло перекажіть зміст кожного з епізодів.


Робота із засобами творення комічного
Пригадайте, за яких обставин відбувалися наведені події. Поміркуйте, чому ці епізоди викликають сміх.
1. «Пхе!.. Гарненько придивись на себе в дзеркало, і ти сам зрозумієш, що ти схожий на Хлестакова, як свиня на коня. Тільки й того, що дві руки, дві ноги й голова. Хлестаков — це ж в‑вогонь! Це ж, знаєш… Це — о!». 2. «І… І все-таки “Ревізор” — геніальна п'єса. А Гоголь — геніальний письменник. Він знав, що ми з Явою гратимем у “Ревізорі”, і написав дві ролі Добчинського і Бобчинського. Геть однаковісінькі. Спеціально для нас. Щоб ми недоварились. Ролі, звичайно, не зовсім головні. Але ви не думайте — без Бобчинського і Добчинського нічого не було б. Все у п'єсі без них пішло б шкереберть. Не було б п'єси. І не грав би Кагарлицький Хлестакова. Бо це ж Бобчинський і Добчинський вигадали, що Хлестаков — ревізор. Отож-бо…». 3. «Ви ж самі подумайте: після довгої розлуки в першу хвилину побачення, якого ви так чекали, ваша Валечка бачить як (о світе ясний!) якийсь здоровенний мурмило держить вас за ву-хо, мов цуценя. І ви, схиливши голову, жалюгідно висите на своєму вусі, май-же не торкаючись землі… Наче висірелені з гармати, ми прогуркотіли сходами вниз». 4. «І вона повірила нам. Компот нам у цьому навіть допоміг. Тітка не по-мітила, який мокрий і жалюгідний на нас одяг. Ми все звернули на компот. Для цього я порадив Яві поляпати компотом свої штани і сорочку, ніби й на нього попало. Хоча його, чортяку, хоч би вишенькою тобі зачепило! Вся порція мені дісталася. Тітка… наприкінці сказала: “Такий компот був! На три дні варила. Я ж думала, що злодії. От жалко…”. І незрозуміло було, чого їй жалко — нас чи компоту». 5. «“Що це?! На руці!». Я не розумію, що це до мене, і якийсь час іще радісно посміхаюся. Будка штовхає мене в бік. Я дивлюсь на свою руку і все розумію… “Го-годинник…”— мимрю я. “Що-о? Вбивця! Де ти бачив, щоб діти бідняків до революції носили годинники! Ну! Зарубав мені всі дублі. Ну!”».

Робота зі схемою
Заповніть схему, указавши риси головних героїв твору.

Робота з таблицею
Охарактеризуйте персонажів твору.
Ім'я героя
Рід занять
Риси зовнішності
Риси характеру
Степан Карафолька



Дід Варава



Дід Салимон



Валя



Будка




V. Підсумок уроку «Мікрофон»
Як ви думаєте, чого ще можна чекати від хлопців?

VІ. Домашнє завдання
Дочитати твір Всеволода Нестайка до кінця; намалювати ілюстрації до твору.
Дати відповіді на питання на с. 166.
Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду