Урок: Позакласне читання. Всеволод Нестайко. «Пригоди Робінзона Кукурузо»

09 листопада, 2016 0
Мета:
  • навчальна: продовжувати роботу над твором Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки», зокрема закцентувати увагу школярів на другій частині трилогії, що має назву «Пригоди Робінзона Кукурузо»; навчати знаходити в тексті елементи комічного, аналізувати поведінку героїв, їхні вчинки, моральний вибір у різних життєвих ситуаціях;
  • розвивальна: удосконалювати вміння виразно читати й коментувати найцікавіші епізоди тексту, характеризувати улюблених героїв, розкривати риси їхньої вдачі, аргументувати свою думку;
  • виховна: формувати активну життєву позицію, уміння толерантно й аргументовано доводити свою думку, відстоювати власну точку зору.
Тип уроку:засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, портрет В. Нестайка.

ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями нового навчального матеріалу. Колективна робота
Прокоментуйте наведені вислови. Чи погоджуєтеся ви з цими міркуваннями?
1. Кожна пригода до мудрості дорога. 2. Давні пригоди боронять від шкоди.
3. Пригоди участь згоди. 4. Хто по морю поплавав, тому калюжа не страшна. 5. Як віз ламається, чумак ума набирається. 6. У пригоді пізнавай приятеля. 7. Одна бджола меду не наносить. 8. У лиху годину узнаєш вірну людину.

Літературний диктант
1. Імена та прізвища головних героїв. (Ява Рень (Іван), Павлуша Завгородній) 2. «От хлопці! Орли! Соколи! Гангстери, а не хлопці! Нема на них буцегарні!» Хто так сказав про хлопців? (Дід Салимон) 3. Перша кандидатура бика… (колгоспний бик Петька), друга… (цап Жора), третя… (корова Контрибуція). 4. Кому адресовані слова: «Яке в тебе велике і ніжне серце! Ти єдина розумієш і жалієш нас. Дякуємо тобі… (корово). 5. Ява запропонував зробити підводного човна зі … (старої плоскодонки). 6. «Як влупить, своєю кістлявою рукою по штанях — два дні чухаєшся!» Про кого ці слова? (Про баштанника,дідаСалимона) 7. Степана Карафольку ми не любимо, бо… (він щодня чистив зуби, робив зарядку, учився на самі п'ятірки, поводився в школі бездоганно тощо). 8. Ім'я фараона, якого обрав Павлуша (Гаменготеп) 9. «Може, найбільше з усіх слів людських — це слово…» (дружба).

Бесіда з учнями
1. Розкажіть, чому Ява не зміг скласти екзамен? 2. Як повівся Павлуша, дізнавшись про проблеми свого друга? 3. Хто такі Бурмило й Книш? Чому хлоп-ці вирішили, що чоловіки замишляють зле? 4. Як хлопці опинилися в кукурудзі? 5. Хто врятував хлопців? 6. Як у сільмазі жартували над хлопця-ми? 7. Чому Ява вирішив піти з дому? 8. Яке прізвисько він собі взяв? Чому? 9. Як хлопці назвали острів? Чому? 10. Чому юннати прибули на острів Переекзаменовки? 11. Як склалися стосунки Кукурузо та Павлуші з новими знайомими? 12. Чому хлопці виявилися героями?

Робота зі схемою
Заповніть схему, указавши всіх головних і другорядних персонажів твору.

Робота з текстом. Виразне читання
1. Знайдіть та прочитайте епізод, у якому хлопці зрозуміли, що самостійно з кукурудзи вибратися не зможуть. 2. Знайдіть та виразно прочитайте епізод, у якому йдеться про нічну пригоду на острові. 3. Знайдіть та виразно про-читайте епізод, про те, як Кукурузо вів щоденник.

Робота з таблицею
назва епізоду
Прийоми зображення комічного
«Хлопці загубилися в кукурудзі»

«Павлушу зустріли в сільмазі»

«Напад незнайомця на острові Переекзаменовки»

«Напад на діда Вараву»


Робота із засобами образної виразності
Прочитайте засоби мовної виразності, які використовує автор для створення комічного ефекту. Згрупуйте їх у три групи, виокремивши епітети, метафори й порівняння.
Нам'яти вуха; сталь, а не характер; прекрасна, благородна ідея; причепи-лося те ім'я до нього, як реп'ях до собачого хвоста; найкращий друзяка; мисливець завзятий; розлючений бик; червоний, мов рак; півдня загоряв на ізоляторах (на стовпі); все, що було поганого на дорозі, ми підібрали на свої штани і сорочки; очі, наче тракторні фари; славний, знаменитий, могутній єгипетський фараон; землю гребе, як екскаватор; схожий, як свиня на коня; червоно-біло-зелена каша; репаються смугасті бомби; страшнюче мурмило; ллється червона кавуняча кров; вітер гуляє по сцені; ми жували слова; червоні, як маки.
Літературна гра «Так чи ні»

1. Павлушу після пригоди в кукурудзі почали дражнити Робінзоном Кукурузою. (Ні) 2. Книш і Бурмило хотіли виловити горілку, яка затонула в річці під час війни. (Так) 3. Кукурузо закохався в дівчинку Валю. (Так) 4. Дівчин-ку, яка подобалася Павлуші, звали Ганею. (Так) 5. Ява на острові таємно готувався до екзамену. (Так) 6. Острів хлопці назвали островом Переекзаменовки. (Так) 7. Глобулус — це одноклітинна водорость. (Так) 8. Кукурузо збрехав дідові, що піде до тітки Ганни, а сам поїхав на острів Переекзаменовки. (Так)

«Мікрофон»
1. Чи хотіли б ви, щоб у вас був такий друг, як Ява чи Палуша? 2. Чи втекли б ви разом з Явою на острів на місці Павлуші? Чому?

V. Підсумок уроку

VI. Домашнє завдання
Прочитати наступну частину твору «Тореадори з Васюківки».
Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду