Урок розвитку зв'язного мовлення. «Дружба! Велике це слово — дружба! Може, найбільше з усіх слів людських»

09 листопада, 2016 0
Мета:
  • навчальна: продовжувати роботу над творчістю Всеволода Нестайка;
  • розвивальна: формувати вміння аналізувати, робити висновки, розвивати творчі здібності, висловлювати власні думки, відстоювати свою точку зору;
  • виховна: виховувати почуття дружби.
Тип уроку: розвитку зв'язного мовлення.
Обладнання: картини.

ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності

V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу. Бесіда з учнями
1. Чи є у вас друзі?Багато? 2. Що ви вкладаєте в зміст поняття «дружба»? 3. Чи відрізняється товариш від друга? 4. Пригадайте твори, у яких оспівано почуття дружби. У чому виявляється дружба?

Колективна робота
Прокоментуйте наведені вислови. Чи погоджуєтеся ви із запропонованими міркуваннями?
1. Нещасні не мають друзів (Дж. Драйден). 2. Без дружби ніяке спілкування між людьми не має цінності (Сократ). 3. Довіра — перша умова дружби (Ж.де Лабрюйєр). 4. Як не рідко можна натрапити на справжню любов, справжня дружба ще рідкісніша (Ф.де Ларошфуко). 5. Дружба — найнеобхідніше для життя, оскільки ніхто не побажає собі життя без друзів, навіть якщо б він мав усі інші вигоди (Аристотель). 6. У бідності й інших життєвих нещас-тях справжні друзі — це надійний прихисток (Аристотель). 7. Друг — це одна душа, яка живе в двох тілах (А. Шопенгауер). 8. Дружба — це любов без крил (Дж. Байрон). 9. Справжній друг із тобою, коли ти не маєш рації. Коли ти маєш рацію, кожен буде з тобою (Марк Твен).

Робота з текстом
Знайдіть у тексті й прочитайте всі випадки, коли йдеться про справжню дружбу.

Робота з притчею. Виразне читання тексту
Жили-були два добрі товариші. В один момент вони посперечалися, й один із них дав ляпаса іншому.
Останній, відчуваючи біль, але нічого не кажучи, написав на піску: «Сьогодні мій найкращий друг дав мені ляпаса».
Вони продовжували йти, і знайшли оазис, у якому вирішили скупатися. Той, який отримав ляпас, ледь не потонув, і його друг його врятував. Коли він отямився, то написав на камені: «Сьогодні мій найкращий друг врятував мені життя».
Той, хто дав ляпаса і який врятував життя своєму другові, запитав його:
— Коли я тебе образив, ти написав на піску, а тепер ти пишеш на камені. Чому?
Друг відповів:
— Коли хто-небудь нас ображає, ми повинні написати це на піску, щоб вітри могли це стерти. Але коли хто-небудь робить що-небудь нам гарне та добре, ми повинні викарбувати це на камені, щоб жоден вітер не зміг стерти це з нашої пам'яті.
Навчімося писати образи на піску й викарбовувати радості на камені.

Літературна гра «Хто швидше?»
Випишіть із тексту повісті всі афоризми, які стосуються дружби.

Бесіда за змістом прочитаного
1. Як ви гадаєте, до якого жанру належить наведений твір? 2. Яка основна тема притчі? 3. Яка головна думка? 4. Чи можна вважати, що чоловіки були справжніми друзями? Що про це свідчить? 5. Чому чоловік написав про образу свого друга на піску? Чи легко пробачити своєму другові? 6. Чи можна сказати, що вміння пробачати один одному й приймати один одного такими, якими ми є, становить запоруку справжньої дружби? 7. Чому про порятунок чоловік записав на камені? Чи можна стверджувати, що ми завжди повинні пам'ятати про гарне ставлення до нас, аби не припинити бути справжнім другом?

Робота з текстом
Ішли лісом два товариші й зустріли ведмедя. Один кинувся тікати, заліз на дерево й заховався, а другий лишився на дорозі. Робити йому було нічого: він упав на землю й прикинувся мертвим. Ведмідь підійшов до нього й почав нюхати: а той товариш і дихати припинив.
Ведмідь обнюхав його та й пішов собі.
Коли ведмідь пішов, той зліз з дерева й сміється:
— Ну, що, — каже, — ведмідь тобі на вухо шептав?
— А він мені сказав, що погані ті люди, які в біді товариша покидають.

Бесіда за змістом прочитаного
1. Яка основна думка твору? 2. Чи справжній друг може покинути товариша в біді? 3. Про що свідчать слова й сміх товариша, який сидів на дереві? 4. Як би ви вчинили на місці чоловіка?

«Мікрофон»
1. Якби мене зрадив мій друг… 2. Я б ніколи не пробачив своєму другові… 3. Дружити означає… 4. Друг і просто товариш це різні поняття, бо…

VІ. Підготовка до складання власного висловлення. Складання плану до висловлення
Дружба як вічна цінність.
Друг і знайомий — у чому відмінність?
Якості справжнього друга.
Ідеальних людей не існує, мій друг також не є ідеальним, але для мене він найкращий.
Мій обов'язок перед моїм другом.

VІІ. Написання власного висловлення

VІІІ. Підсумок уроку

ІХ. Домашнє завдання
1. Написати твір-роздум «Дружба — велика цінність»; прочитати другу частину трилогії Всеволода Нестайка.
2. Дати відповіді на питання на с. 161–162.
Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду