Урок: Всеволод Нестайко. «Тореадори з Васюківки». Мрія і дійсність, смішне, комічне, романтичне в пригодницькій повісті для дітей

09 листопада, 2016 0
Мета:
  • навчальна: продовжувати роботу над твором Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки», навчати знаходити в тексті елементи комічного, аналізувати поведінку героїв, їхні вчинки, моральний вибір у різних життєвих ситуаціях;
  • розвивальна: удосконалювати вміння виразно читати й коментувати найцікавіші епізоди тексту, аналізувати зв'язок пригодницького й звичайного, комічного й нейтрального;
  • виховна: формувати активну життєву позицію, уміння толерантно й аргументовано доводити свою думку, відстоювати власну точку зору.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, портрет В. Нестайка, схема «Засоби творення комічного в тексті».

ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями нового навчального матеріалу. Асоціативний диктант
1. Бердичев (місто, де народився В. Нестайко). 2. 1930 (рік народження письменника). 3. Жанр повісті «Тореадори з Васюківки (пригодницька повість). 4. Ява (Іван Рень, один із головних героїв повісті «Тореадори з Васюківки»). 5. Контрибуція (корова).

Кросворд

1. Ким були Ява та Павлуша? (Романтиками)
2. Що намагалися побудувати, а потім засипали землею хлопці? (Метро)
3. Прізвище головного героя твору. (Завгородній)
4. Прізвище головного героя твору. (Рень)
5. Кличка пятипудової льохи. (Манюня)
6. Куди любив гокати Павло? (Колодязь)
7. Де хлопці знайшли «єдиний порятунок»? (Ставок)
8. Дід Івана Реня. (Варава)
9. Рід занять діда Варави. (Мисливець)

Бесіда з учнями
1. Як ви гадаєте, чому хлопці бажали прославитися? Про яку рису характеру це свідчить? 2. Чи були хлопці сміливими насправді? Як про це оповідає автор? 3. Що сталося із Собакевичем? Які риси характеру виявили хлопці цього разу? 4. Розкажіть, у чому полягала суть гри у фараонів. 5. Чи був Антончик справжнім другом для Павлуші? Чому ви так уважаєте? 6. Чому Ява допоміг Павлуші? Як це характеризує хлопця? 7. Як повівся Стьопа на баштані? Чому? 8. Як ви гадаєте, Ява та Павлуша — бешкетники чи фантазери? Свою думку аргументуйте. 9. Розкажіть про мандрівку хлопців до міста. Як їм вдалося загубитися? 10. Чому хлопці злякалися міліціонера? 11. Як Павлуші та Яві вдалося розшукати своїх?

Літературна гра «Так чи ні»
1. Хлопці мали «прекрасну й благородну» ідею провести під свинарни-ком метро. (Так) 2. Манюня провалилася в метро й зіпсувала всю затію. (Так) 3. Івана Реня всі кликали Явою, бо хлопець хотів поїхати на острів Яву. (Ні) 4. Контрибуція — це була кличка сестри Яви. (Ні) 5. Батьки Яви працювали колгоспниками. (Ні) 6. Під час гри у фараонів, Павлуша обрав ім'я Тутанхамон. (Ні) 7. Антончик одразу кинув Павлушу, коли з'явився дід Салимон. (Так)

Робота зі схемою
Засоби творення комічного в тексті
1. Використання недоречних омонімів, що призводить до кумедних непорозумінь.
2. Використання порівнянь та епітетів жартівливого характеру.
3. Пестливі слова та гіперболи для посилення насмішки, кумедного в поведінці персонажів, рис характерів персонажів.
4. Урочистий тон розповіді в зображенні буденного.
5. Подвійний зміст висловлювань персонажів.
6. Опис ситуацій, коли персонаж намагається вдавати із себе не того, ким він є насправді.

Виразне читання тексту твору
1. Знайдіть та виразно прочитайте епізод, у якому описана спроба хлопців побудувати метро. 2. Знайдіть та виразно прочитайте епізод, у якому описано бій тореадорів із Контрибуцією. 3. Прочитайте виразно уривок, у якому йдеться про те, як хлопці грали у фараона. 4. Чи є прочитані уривки комічними? Завдяки чому авторові вдається викликати посмішку?

Робота з таблицею
Епізод
Засоби творення комічного
«Побудова метро»

«Бій тореадорів із Контрибуцією»

«Гра у фараона»

«Мандрівка хлопців до міста»


Складання плану
Виконайте завдання на с. 157.

V. Підсумок уроку

VI. Домашнє завдання
Продовжити заповнення таблиці, вносячи до неї інші епізоди з повісті.
Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду