Урок: Всеволод Нестайко — відомий у світі український дитячий письменник. «Тореадори з Васюківки». Пригодницький захопливий сюжет

09 листопада, 2016 0
Мета:
  • навчальна: подати основну інформацію про письменника, навчати розуміти поняття романтичного й пригодницького, уміти визначати жанр твору, аналізувати поведінку героїв, їхні вчинки, моральний вибір у різних життєвих ситуаціях;
  • розвивальна: удосконалювати вміння переказувати й коментувати найцікавіші епізоди тексту, аналізувати зв'язок пригодницького й звичайного, комічного й ней-трального;
  • виховна: формувати активну життєву позицію, уміння толерантно й аргументовано доводити свою думку, відстоювати власну точку зору.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, портрет В. Нестайка, зображення тореадорів.

ПЕРЕБІГ
УРОКУ
І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями нового навчального матеріалу. Бесіда з учнями
1. Що таке пригода? Чи доводилося вам мати якусь пригоду? Чим вона за-кінчилася? Чим запам'яталася? Чи було у вашій пригоді щось незвичайне, казкове? 2. Чи було б життя цікавим без пригод?

Коментар учителя
Піднесений емоційний стан людини називають романтичним, а життя без пригод, без романтичного було б одноманітним, сірим, буденним і нецікавим. Це те саме, що не мати свят. Саме тому кожна людина час від часу намагається ви-рватися за межі повсякденності. У світовій літературі є чимало творів про неймовірні пригоди, творів, у яких передано романтичний настрій героїв. Незвичайні події в них швидко змінюють одна одну, а герої потрапляють у складні
ситуації, змушені долати низку важких перешкод, боротися зі злом та несправедливістю. Такі твори називають пригодницькими. До них належать фантастичні, романтичні повісті та детективи. Пригадайте, які з подібних творів ви вивчали на уроках зарубіжної літератури? (Жуль Верн,Марк Твен,Д. Дефо,Дж. К. Роулінг).
Чи сподобалися вам ці твори? Чим саме? Чи змогли вони підняти вам настрій? Сьогодні ми познайомимося з творчістю Всеволода Нестайка. Він писав для дітей пригодницькі, романтичні твори. Ці твори значно більші за обсягом, аніж оповідання, у них більша кількість героїв, послідовно описуються фраг-менти життя персонажів та їхні пригоди. Такі ознаки властиві епічному жанру, що має назву повість.
Отже, пригодницький твір — це епічний твір, у якому описані незвичайні, небезпечні події, стрімко розвивається сюжет, наявні яскраві герої.

Робота в групах
Прочитайте біографію Всеволода Нестайка. Підготуйте питання.
Всеволод Нестайко народився 30 січня 1930 року в м. Бердичів на Житомирщині в родині службовців. Дитинство майбутнього письменника було обпалене війною. Йому довелося швидко подорослішати, можливо, саме то-му пізніше йому й захотілося писати для дітей — «повернутися в дитинство й догратися, досміятися, пофантазувати разом з юними читачами». Так ка-зав сам письменник. Він закінчив Київський державний університет імені Т. Г. Шевченка. Працював редактором.
Всеволод Нестайко є автором понад 30 книжок для дітей. Багато з них перекладані різними мовами світу. Письменник отримав чимало міжнародних відзнак, зокрема, 1979 року Міжнародна рада внесла повість «Тореадори з Васюківки» до почесного списку Г. Х. Андерсена як один із найвидатніших творів світової літератури для дітей. Першою ж премією, яку отримав митець, стала премія імені Лесі Українки.

Орієнтовні питання
1. Де народився Всеволод Нестайко? 2. Коли народився письменник? 3. У якому університеті майстер слова здобув вищу освіту? 4. Ким працював письменник після закінчення навчання? 5. Чому Всеволод Нестайко пише книги переважно для дітей? 6. Скільки книг написав автор? 7. Яку першу премію отримав майстер слова? 8. Яку повість внесено до почесного списку Г. Х. Андерсена? 9. Чому «Тореадори з Васюківки» отримали світове визнання?

Словникова робота
Поясніть значення слів тореодор,авантюрист,контрибуція,фараон.

Робота з підручником
Прочитайте спогади В. Нестайка (с. 140–141), розгляньте схему на с. 141.

Бесіда за змістом твору
1. Хто є головними героями твору «Тореадори з Васюківки»? 2. Назвіть другорядних персонажів. 3. Що таке Васюківка? 4. Чому Івана Реня почали клика-ти Явою? 5. Ким працювали батьки Яви? 6. Чому хлопцям захотілося влаштувати бий биків? Що з того вийшло? 7. Через що хлопці були вдячні Контрибуції?

Переказ тексту
Перекажіть близько до тексту епізод, коли хлопці влаштували бий биків.

Бліцопитування
1. Основний учасник бою биків. (Тореадор) 2. Імена та прізвища головних героїв твору. (Івань Рень,Павло Завгородній) 3. Назви, які хлопці давали станціям метро. («Клуня», «Крива груша») 4. Ім'я меншої сестрички Яви. (Яришка) 5. Клички корів Яви та Павлуші. (Манька, Контрибуція) 6. Як звали діда Павлуші?. (Варава)

Складання сенкану
Складіть сенкани до слів пригода, романтика, оптимізм.
Пригода.
Неймовірна, цікава.
Відбувається, захоплює, заохочує.
Кожен прагне бути героєм.
Авантюра.
Романтика.
Оптимізм.
Життєлюбний, яскравий.
Існує, утверджується, перемагає.
Переконаність у світлому майбутньому.
Позитив.

V. Підсумок уроку

VI. Домашнє завдання
Прочитати ІІ частину твору Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки».
Дати відповіді на питання с. 157.
Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду