Урок: Позакласне читання. Ігор Калинець. «Хлопчик-фігурка, який задоволений собою»

09 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: подати інформацію про письменника, ознайомити школярів із твором «Хлопчик-фігурка, який задоволений собою», продовжувати роботу над змістом твору та характеристикою образів;

  • розвивальна: удосконалювати вміння характеризувати головних героїв, розвивати образне мислення, уяву;

  • виховна: виховувати естетичні смаки, позитивні погляди на світ.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, портрет Ігоря Калинця.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Сприйняття та закріплення навчальногоматеріалу. Бесіда з учнями

З давніх-давен відомим є вислів про те, що краса врятує світ. Як ви розумієте цю сентенцію? Чи погоджуєтеся ви з висловленою думкою?

Коментар учителя

Ігор Калинець народився 1939 року в м. Ходорів на Львівщині. Письменник закінчив Львівський університет, а потім працював бібліотекарем, редактором. Через непокору радянській владі він був репресований, відбував покарання на Уралі та Забайкаллі. Як сам стверджував, лише поезія допомогла йому ви-стояти й залишитися людиною. Митець захоплювався поезією Павла Тичини, Миколи Вінграновського й намагався їх наслідувати. Глибоку наснагу черпав митець і у фольклорних творах. Поезії Ігоря Калинця відображають відчуття нерозривної єдності природи, а життєве кредо митця — світ один, світ єдиний.

Словникова робота

Поясніть значення слів життєпис, автобіографія, біографія, каліграфія.

Бесіда з учнями

1. Хто такий Хлопчик-Фігурка? Як він потрапив у наш час? 2. Що у творі реальне, а що є фантастичним? 3. Який настрій переважає в оповіданні? 4. Перекажіть три життєписи головного героя. 5. Чи добре «бути задоволеним собою»? Що хотів підкреслити автор, називаючи свій твір саме так?

Словесне малювання

Яким у вашій уяві постав Ха-еФ? Спробуйте описати його, використавши слова задумливий, чудернацький, ясноокий, темноокий, чорнявий, русявий, маленький, високий, жартівливий, задумливий.

Цитатний диктант

1. «Як ти, хлопчику, зійшов із вікна?» (Ганнуся). 2. «О, тут альбом для малювання!» (Ха-еФ) 3. «Що тебе потягло на дитячий малюнок?» (Учитель математики) 4. «А з якого журналу?» (Учителька української мови) 5. «Позич мені Ха-еФа» (Соломійка). 6. «То це ти склав … фантастичне оповідання?» (Соломійка) 7. «Географічне, бо там розповідається про печеру в Дудниці» (Богданко) 8. «Я півдня сиджу у тебе в наплечнику» (Ха-еФ). 9. «Я сам придумав оповідання» (Богданко).

Бліцопитування

1. Як Ха-еФ зійшов з трамвайного вікна? (Відклеївся) 2. На яку помил-ку вказала вчителька української мови, прочитавши перший життєпис? (Замість літери «ф» — «хр».) 3. Як Ганнуся та Соломія розв'язали проблему з Ха-еФом? (Поклали аркуш із малюнком у портфель Богданка.) 4. Про що другий життєпис Ха-еФа? (Про зустріч із хлопцем у печері під час татарської навали.) 5. Як Богданко вирятував Ха-еФа від комп'ютерної гри? (Попросив тата, щоб видрукував Хлопчика-Фігурку на папері.) 6. Хто такий Іван Печерський? (Це той хлопчик Івась, котрий торкавсь пальцем Ха-еФа й виріс розумною та богобоязливою дитиною.)

Робота з текстом

1. Знайдіть у тексті та прочитайте уривок, у якому виразно видно авторське ставлення до Соломійки. 2. Знайдіть у тексті та прочитайте уривок, у якому ви-разно видно авторське ставлення до Богданка. 3. Знайдіть у тексті та прочитай-те уривок, у якому виразно видно авторське ставлення до Ганнусі. 4. Знайдіть у тексті та прочитайте уривок, у якому виразно видно авторське ставлення до Хлопчика-Фігурки. 5. Чи поділяєте ви авторське ставлення до різних персонажів? Чи, може, де в чому не погоджуєтесь із письменником?

Робота в групах

Випишіть із тексту фрази, які, на вашу думку, є ключовими. Порівняйте свої міркування з думками іншої команди.

Робота зі схемою

Укажіть, заповнивши схему, чим був задоволений Хлопчик-Фігурка. Як це характеризує головного героя?


Гра «Літературний футбол»

Методичний коментар. Клас ділиться на дві команди. Команда команді ставить по черзі запитання за текстом оповідання. Якщо учень відповідає правильно — одержує 1 бал, якщо ні, то вибуває один учасник. Та команда одержить більшу кількість балів, у якій залишиться більше учасників.

V. Підсумок уроку

VI. Домашнє завдання

Написати четвертий життєпис Хлопчика-Фігурки.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду