Урок 2: Емма Андієвська. «Говорюща риба»

09 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: подати інформацію про сучасну українську письменницю й художницю; навчити визначати основні ознаки притчевості;

  • розвивальна: удосконалювати вміння характеризувати твори, виокремлювати фантастичні елементи в казках, розвивати вміння визначати головну думку твору, відшукувати ключові фрази, висловлювати власні думки щодо прочитаного;

  • виховна: виховувати толерантне ставлення до інших, уміння бачити й розуміти красу світу, прагнення до гармонійного співіснування.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, портрет Емми Андієвської, ілюстрації її картин.

Теорія літератури: притча.

Якби люди і риби

рота, коли не треба, не відкривали, то багато лиха обминали б.

Усна народна творчість

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Сприйняття та закріплення учнями навчального матеріалу. Коментар учителя

Сьогодні ми продовжуємо знайомитися з творчим доробком Емми Іванівни Андієвської, зокрема, продовжуємо працювати над казкою «Говорюща риба». Цей твір входить до збірки казок, де, крім зазначеної оповіді, є ще вісімнадцять казок. Перед самими казками, між ними та після них відбувається розмова між шакалом та консервною бляшанкою. Саме вони й розповідають один од-ному казки. При цьому шакал розповідає казки із сумним закінченням, а бляшанка — казки з щасливим закінченням.

Бесіда з учнями

1. Що таке казка? 2. Що таке притча та які її ознаки? 3. Доведіть,

що «Говорюща риба» Емми Андієвської є казковою притчею. 4. Яка тема цього твору? 5. Яка основна думка? 6. Як ви розумієте епіграф до уроку?

Установіть послідовність події

1. Рибу вигнали з морського царства. 2. Риба покинула батьків, бо не хотіла їх соромити. 3. Риба усвідомила, що відрізняється від інших. 4. Батьки риби думала, що з віком їхня дитина припинить бути говорющою. 5. Риба прийшла в гості до рибалки. 6. Рибалка й риба часто розмовляли на різні теми. 7. Рибалка пішов із дому за наїдками, щоб гідно зустріти найкращого приятеля. 8. Рибалка запросив рибу до себе в гості. 9. Дружина рибалки підсмажила рибу. 10. Рибалка сумував за рибою, адже його приятель більше не з'явився. 11. Рибалка повернувся додому, але не застав свого приятеля. 12. Дружина вилаяла чоловіка, бо той розтрусив рибу.

Робота з підручником

Дайте відповіді на питання с. 134–135.

Проблемні питання

1. Чи можна вважати, що провина рибалки більша, аніж вина його дружини? 2. Чому найбільше шкода жінки, яка не почула голосу риби? 3. Чому горе рибалки більше, аніж смерть говорющої риби? 4. Що говорять шакал і бляшанка про наступне втілення жінки?

Робота зі схемою


Які проблеми порушує Емма Андієвська у творі? Які з них, на думку автора, є найбільш важливими? Які є важливими, на вашу думку? Ті з проблем, що, на думку автора, є найважливішими, позначте синім кольором; найважливіші, на вашу думку, проблеми — зеленим.

Художній переказ

1. Перекажіть текст казки від імені рибалки. 2. Перекажіть текст від імені риби. 3. Перекажіть текст від імені батька риби. 4. Перекажіть текст від іме-ні жінки.

Гра «Хто швидше»

Група 1. Знайдіть і випишіть із тексту якомога більше епітетів за одну хвилину.

Група 2. Знайдіть і випишіть із тексту якомога більше метафор за одну хвилину.

Робота з таблицею

Назва твору

Реальне

Фантастичне

«Казка про яян»



«Говорюща риба»



V. Підсумок уроку

VI. Домашнє завдання

Написати твір-мініатюру «Чи почує жінка голос риби в наступному жит-ті»; прочитати літературну казку Ігоря Калинця «Хлопчик-Фігурка, який задоволений собою».

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду