Урок 2: Оксана Іваненко. «Друкар книжок небачених»

09 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: подати інформацію про письменницю, про початок книгодрукування в Україні, сподвижників друкарської справи, які долали перешкоди на шляху до популяризації книги, її доступності для звичайних людей, про трагічну долю І. Федорова; навчити визначати роль епіграфа до твору;

  • розвивальна: удосконалювати вміння характеризувати історичну добу, описану у творі, називати видатних діячів, про яких ідеться, визначати головну думку, характеризувати основні образи;

  • виховна: виховувати розуміння важливості історичної спадщини, причетності кожної людини до історії держави, становлення й процвітання рідної країни.

Тип уроку: засвоєння нових

знань.

Обладнання: підручник, портрет О. Іваненко, зображення Івана Федорова, карта, ілюстрації.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу. Бесіда з учнями

1. Як вплинув світогляд Максима Грека на становлення Івана Федорова? 2. Чому цар не пристав на пропозицію короля Данії? 3. Чому німці боялися, що в Росії будуть друкувати книжки? Про яку силу книги йдеться? 4. Хто став першим книгодрукарем? Чим вирізнялися книги, які він видавав? 5. Чому Іван Федоров змушений був тікати з Москви? 6. Чому гетьман Ходкевич припинив підтримувати книговидавця? 7. Чому Іван Федоров не захотів вести осілий спосіб життя, а помандрував до Львова? Про які риси вдачі книговидавця це свідчить? 8. Який герб

мав книгодрукар? Що він символізував? 9. Чому Гринь покинув Івана Федорова? Про які риси характеру свідчить подібний учинок? Чому він повернувся?

Робота з підручником

Дайте відповіді на питання на с. 114–115.

Асоціативний диктант

1. 1564 (вихід першої друкованої книги). 2. «Учительське євангеліє» (перша друкована книжка в Литві). 3. «Апостол» (перша друкована книжка на теренах України). 4. Львів (місто, у якому Іван Федоров надрукував перший Бук-вар). 5. Острог (місто, у якому була заснована друкарня).

Літературна гра «Упізнай героя за його характеристикою»

1. Він близько тринадцяти років сидів ув'язнений, із них двадцять два роки був у ланцюгах. (Максим Грек) 2. Він мав величезну на той час бібліотеку. Багато книг до неї привезли з Візантії. Він був освічений і красномовний, а його листи вражали яскравим талантом письменника. (Іван ІV) 3. Це був ще не старий пан. Високий, дебелий, чорновусий і чорнобородий із чорними живими очима. (Гетьман Ходкевич) 4. Він уважно слухав ученого старця, був дияконом, відчував жадобу до життя, праці, знань, та найдужче любив працю коло книг, із любов'ю й увагою брався їх переписувати, робити до них малюнки. (Іван) 5. Колись-то, ще за царя Івана ІІІ, молодого талановитого вченого, добре обізнаного не тільки з грецькою, а й з різними південнослов'янськими мовами, з італійською, за латинню, викликала з Афона виправляти та перекладати святі книги. (Максим Грек) 6. Друг і помічник Івана Федорова, якого переманили до себе багаті віленські купці Мамоничі. (Петро Мстиславець)

Літературна гра «Зворотне інтерв'ю»

Заздалегідь підготовлений учень ставить питання класу від імені Івана Федорова.

1. Якій справі я присвятив своє життя? 2. Хто мене підтримував? 3. Чому я змушений був мандрувати? 4. Чи мав я учнів? Кого саме? 5. Які стосунки були в мене з учнями? 6. Хто з моїх послідовників мене зрадив? Чи зміг я пробачити йому? Чому? 7. Що символізував мій герб?

Розгадайте кросворд


По вертикалі. 1. Один із братів, які створили кирилицю. (Мефодій) 2. Ім'я першого книгодрукаря на слов'янських теренах. (Іван) 3. Ім'я цього діяча дало назву старослов'янській абетці. (Кирило) 4. Назва першого друкованого твору на слов'янських землях. («Апостол») 5. Один із героїв твору «Друкар книжок небачених», історична постать, Максим…. (Грек)

По горизонталі. 1. Друг Івана Федорова. Петро… (Мстиславець). 2. Автор історичної повісті «Друкар книжок небачених». (Іваненко) 3. Прізвище першого книгодрукаря. (Федоров) 4. Автор першого літопису слов'ян. (Нестор)

Робота з підручником

Дайте відповіді на питання с. 124.

Дискусія. Робота в групах

Група 1

Учасники цієї групи доводять важливість покликання людини, доцільність самопожертви в ім'я великої справи.

Група 2

Учасники цієї групи доводять, що самопожертва в ім'я великої справи не завжди потрібна людині й суспільству в цілому.

V. Підсумок уроку

VI. Домашнє завдання

Написати твір-роздум про роль непересічної талановитої особистості в житті народу.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду