Урок: Оксана Іваненко. «Друкар книжок небачених»

09 листопада, 2016 1

Мета:

  • навчальна: подати інформацію про письменницю, про початок книгодрукування в Україні, сподвижників друкарської справи, які долали перешкоди на шляху до популяризації книги, її доступності для звичайних людей, про трагічну долю І. Федорова; навчити визначати роль епіграфа до твору;

  • розвивальна: удосконалювати вміння характеризувати історичну добу, описану у творі, називати видатних діячів, про яких ідеться, визначати головну думку, характеризувати основні образи, переказувати зміст твору;

  • виховна: виховувати розуміння важливості історичної спадщини, причетності кожної людини до історії держави, становлення й процвітання рідної країни.

Тип

уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, портрет О. Іваненко, зображення Івана Федорова, карта, ілюстрації.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу. Бесіда з учнями

1. Який час описаний у повісті? 2. Хто є центральною фігурою твору? 3. На-звіть ремесло, що стало справою життя Івана Федорова. 4. Яка тема твору «Друкар книжок небачених»? 5. Яка ідея цієї історичної повісті? 6. Що означають фінальні рядки повісті: «Книги — це ріки, що напувають всесвіт»? Чи погоджуєтесь ви з цією думкою? 7. Що таке епіграф? Як ви розумієте епіграф, який дібрала Оксана Іваненко? 8. Як епіграф допомагає автору розкрити основну думку, тему, настрій твору? 9. Чому Оксана Іваненко назвала свій

твір саме так?

Колективне обговорення

Доповніть і прокоментуйте прислів'я про значення книги в житті людини. 1. Книгу читають не очима, а… (розумом). 2. Нема розумного сусіда із книгою… (поговори). 3. Одна книга тисячі людей… (навчає). 4. Книгу читати — усе… (знати). 5. Книга — дзеркало… (життя). 6. Книга — джерело… (знань). 7. Для розумного книга — найгарніший (подарунок). 8. Із ручаїв — ріки, із книжок — … (знання).

Робота в групах

Група «Географи»

Слід розповісти про місце дії в повісті (робота з картою, заздалегідь дібраними ілюстраціями).

Група «Історики»

Розказати про історичні події, що мали місце в Україні в ХVІ столітті, на-звати реальних осіб, про яких згадано в повісті (робота із заздалегідь дібраними ілюстраціями).

Група «Культурологи»

Розказати про початок та розвиток книгодрукування (робота із заздалегідь дібраними ілюстраціями).

Літературна гра «Віднови послідовність»

1. Книги. Як часто він думав про них, особливо після того, як померла його дружина і він залишився самотнім з малим сином. 2. Треба нам ще й менші книги друкувати, щоб і проста людина могла їх купити і синів навчати. 3. Ширилися плітки, злостиві чутки навколо друкарні. 4. Давно не бачив маленький син Івашко свого батька таким бадьорим, таким задоволеним, таким діяльним… Доручив йому сам цар — тільки подумати: сам цар! — збудувати «Печатний дім». 5. Покинув Івана Федорова його помічним і друк Петро Мстиславець. Його переманили до себе багаті купці. 6. Цей день можна прирівняти до великої перемоги, до найсвітлішого свята всього народу. Іван Федоров по-дав цареві першу книгу, надруковану в «Печатному домі». Ця книга звалася «Апостол». 7. У березні 1569 року вийшла з друку перша руська книга в Литві — «Учительське євангеліє». 8. З новим запалом узявся він до роботи в Одесі. Дарма, що посивіло волосся у друкаря, що нема тої сили, яка була з молоду. Зате є досвід і глибокі знання. 9. Не пошкодував пан Григорій Ходкевич нічого ані для друкарів, ані для друкарні. Вони мали і теплу хату, і добрий кусень хліба, і до хліба всього. 10. Хутір, земля — будемо орати, сіяти… А як же те насіння, що розсівав я досі між людьми своїми книжками? А як же ремесло моє художнє? На рало змінити? 11. «Воскресіння із мертвих чаю. Друкар книг, перед тим небачених. Іван Федорович, друкар Москвитін…» 12. Нічого, що та-кий довгий шлях. У такому місті, напевно, потрібна робота друкаря. Хлоп-ці вже ладні забути всі прикрощі шляху, тільки б швидше побігти на величезний львівський ринок.

Гра «Так чи ні»

1. «Апостол» — церковна книга, що містить розповіді про апостолів учнів Ісуса Христа. (Так) 2. Книги раніше могли придбати лише багаті люди. (Так) 3. Максим Грек прибув до Москви сімдесятип'ятилітнім старцем. (Ні) 4. Перший друкарський верстат винайшов Ян Гутенберг. (Так) 5. Іван мріяв стати ченцем. (Ні) 6. Цар Іван розумів, що початок книгодрукування зруйнує його владу. (Ні) 7. Німці радо допомогли Шліттові шукати друкарів. (Ні) 8. Король Данії хотів допомогти царю Іванові друкувати книжки, але за це вимагав, щоб цар перейшов у католицьку віру. (Так) 9. Цар боявся, що помилки можуть призвести до єресі — неправильного тлумачення православних канонів. (Так) 10. При «Печатному домі» будували й «Справну палату». (Так) 11. Завданням «Справної палати» було стежити за діяльністю Івана Федорова. (Ні) 12. Перша друкована книга мала назву «Апостол». (Так) 13. На могилі першодрукаря у Львові викарбовано напис: «Друкар книг, перед тим не бачених». (Так)

Творчий переказ

1. Перекажіть твір від імені Івана Федорова. 2. Перекажіть твір від імені царя Івана. 3. Перекажіть твір від імені сина Івана Федорова. 4. Перекажіть твір від імені Петра Мстиславця.

Робота з таблицею


Іван Федоров

Петро Мстиславець

Гринь

Риси характеру




Ставлення до справи




V. Підсумок уроку

VI. Домашнє завдання

Написати твір-роздум «Книги — це ріки, що напувають усесвіт».

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду
  1. Настя
    Настя
    10 липня 2017 18:34
    Написать тема, идея, жанр, и основная мысль