Урок: Оксана Іваненко. Початок книгодрукування в Україні. Діяльність Івана Федорова

09 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: подати інформацію про письменницю, про початок книгодрукування в Україні, сподвижників друкарської справи, які долали перешкоди на шляху до популяризації книги, її доступності для звичайних людей, про трагічну долю І. Федорова; навчити визначати роль епіграфа до твору;

  • розвивальна: удосконалювати вміння характеризувати історичну добу, описану у творі, називати видатних діячів, про яких ідеться, визначати головну думку, характеризувати основні образи;

  • виховна: виховувати розуміння важливості історичної спадщини, причетності кож-ної людини до історії держави, становлення й процвітання рідної країни.

Тип уроку: засвоєння нових

знань.

Обладнання: підручник, портрет О. Іваненко, зображення Івана Федорова, мультимедійна презентація про життя та творчість Івана Федорова.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Повторення

Літературний диктант «Із яких творів ці рядки?»

1. «Зійшлися і роззявили роти. Сімсот роззяв. Стоять вони і досі…» («Підкова»). 2. «Була зима. Ішов зелений сніг. За ним рожевий. Потім фіалковий» («Підкова»). 3. «Пішли на лад у неї справи. І скоро знов злетить вона на злість лихим, кульгавим ґавам» («Жар-Птиця»). 4. «Навчився він чемних манер в одної маркізи з фарфору» («Гном у буфеті»). 5. «Ну, от і простудилась трішки. Лежить вона терпляче в ліжку, п'є молоко, клює родзинки» («Жар-Птиця»). 6.

«Він любить какао пить, смоктати м'ятні гостинці» («Гном у буфеті»).

Робота з віршовими розмірами

Визначте віршовий розмір у наведених уривках.

Завтра прийде до кімнати твоїх друзів небагато, Вип'єте — холодного вина.

Хтось принесе білі айстри, скаже хтось: «життя прекрасне». Так, життя — прекрасне, а вона… (хорей).

Думи мої, думи мої, Лихо мені з вами. Нащо стали на папері

Сумними рядами? (Хорей)

V. Сприйняття та засвоєння учнями нового навчального матеріалу Коментар учителя

Оксана Дмитрівна Іваненко народилася 31 березня 1906 року в Полтаві

родині інтелігентів: батько її був журналістом і письменником, мати так само друкувала твори для дітей. Змалечку полюбила творчість Тараса Шевченка. Початкову освіту Оксана Іваненко здобула в жіночій гімназії, потім навчалася

Полтавському інституті народної освіти, а 1926 року закінчила факультет соціального виховання Харківського інституту народної освіти. Від матері Оксана Іваненко успадкувала педагогічний хист, адже мати письменниці до революції працювала вчителем у дитячому притулку для сиріт. Цю справу вирішує продовжити й дочка. Після закінчення навчання вона звернулася до гарного знайомого своєї матері — Антона Макаренка. Той завідував колонією для не-повнолітніх правопорушників під Полтавою. Оксана Іваненко деякий час пра-цює в тій установі. До речі, Антон Макаренко увіковічнив дівчину в образі Оксани Варської у «Педагогічній поемі».

Оксана Іваненко закінчила аспірантуру інституту педагогіки. Вона відвідувала літературні вечори, де познайомилася з Наталею Забілою, Олександром Копиленком, Іваном Сенченком, навіть потоваришувала з фізиком Ландау, який всіляко заохочував дівчину до літературної діяльності. Перший опублікований твір мав назву «Квіти» (1917). Оксана Іваненко писала прозу, писала вірші, була відомою як перекладачка. Особливу увагу вона приділяла творам для дітей.

Бесіда з учнями

1. Пригадайте, що вам відомо про історію книги. 2. Яка пам'ятка є найдавнішою на теренах України? 3. Що таке літопис? 4. Хто писав літописи? 5. Чи важко було писати літописи? Чому? 6. Як ви вважаєте, чи книгодрукування змінило щось у країні?

Лекція вчителя (виступ із мультимедійною презентацією)

Запровадження друкарства в історії кожного народу відкривало нову епоху, сприяючи підвищенню освіти, культури, творчості в цілому. Для України важливою постаттю є постать Івана Федорова. Щодо дати та місця народження цього діяча, то й досі в науковців немає точних відомостей. Уважають, що на-родився просвітитель у Білорусі, а навчався в Краківському університеті, який закінчив 1532 року. Пізніше Іван Федоров був дияконом у Москві, де й роз-почав друкарську справу. Близько десяти років було витрачено на будівництво та відлиття потрібних шрифтів. Усі ці роки Федоров самотужки створював власну техніку книгодрукування. Відливаючи форми своїх власних літер, він спирався на традиції слов'янської писемності. 17 квітня 1563 року розпочав набір першої своєї книги й 1 березня 1564 року, майже рівно через рік, ви-пустив «Апостола». Це перша друкована російська книга, про яку відомо, хто, де, коли і навіщо її надрукував. Ці відомості містяться в літописі на титульному листі книги та в післямові Івана Федорова. Першодрукований «Апостол» — найвище досягнення типографського мистецтва того часу. Майстерно виготовлений шрифт, напрочуд чіткий та рівний набір, неперевершена верстка. Проте скоро просвітителя почали переслідувати як єретика. Іван Федоров змушений був рятувати життя в Речі Посполитій. Пізніше він так пояснював свій від'їзд з Москви:«…за причиною великих переслідувань, що часто зазнавалися нами від багатьох начальників і духовних властей, і вчителів, котрі від заздрості зводили на нас багато обвинувачень у єресі».

Разом зі сином своїм, Гринем Івановичем, з лютого 1573 року працює над новим виданням «Апостола», прикрашеним заставками, ініціалами, кінцівками і трьома гравюрами. 15 лютого 1574 року «Апостол» побачив світ — пер-ша в Україні точно датована друкована книга. У тому ж 1574 році він уперше надрукував книгу для дітей — «Азбуку» («Буквар»), перший навчальний посібник з історії та граматики слов'янської мови. У 1575 році Івана Федорова запросив до себе князь Костянтин Острозький. Після багаторічної підготовчої роботи 12 серпня 1581 року побачила світ найважливіша книга, надрукована в Острозі — Біблія. Видання цієї книги стало важливою подією в історії культури східнослов'янських народів. Біблія Острозька — шедевр давньоукраїнського друкарства й найбільший шедевр її видавця — Івана Федорова.

VI. Підсумок уроку

VII. Домашнє завдання

Прочитати твір Оксани Іваненко «Друкар книжок небачених».

Виконати завдання 1, 2 на с. 111.
Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду