Урок: Станіслав Чернілевський. «Теплота родинного інтиму…», «Забула внучка в баби черевички…»

09 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: подати знання про життя письменника; продовжувати навчати аналізувати поетичні твори; визначати настрої і почуття, висвітлені в поезіях;

  • розвивальна: удосконалювати вміння виразно й вдумливо читати вірші; розвивати навички коментувати відчуття, висловлені у творах, уміння зіставляти ці почуття з власними;

  • виховна: виховувати почуття відповідальності за власну родину, навчати осмислю-вати роль батьківського дому в житті людини.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, портрет С. Чернілевського.

Теорія літератури: віршові розміри, ямб, хорей.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний

момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями нового навчального матеріалу. Лекція вчителя

Станіслав Болеславович Чернілевський народився 6 липня 1950 року в селі Жван на Вінниччині. Хлопчик рано залишився без батька — комбайнер поїхав до Казахстану на цілину й залишився там, створивши нову родину. Мати Станіслава змушена була самостійно виховувати трьох дітей. Це для простої колгоспниці було дуже складно, тому Станіслав спершу навчався в школі-інтернаті в Тульчині. Хлопчик дуже сумував за домом і за матір'ю. Навчаючись у четвертому класі, Станіслав написав свій перший вірш про Тараса Шевченка. Ця поезія була надрукована в районній газеті, відтоді хлопець став мріяти й жити віршами.

Після завершення школи Станіслав Чернілевський вступив на філологічний факультет Київського університету імені

Т. Г. Шевченка, але звідти його виключили через «національне свободомисліє». Задля того, щоб усе-таки здобути вищу освіту, юнак вступив до Вінницького педагогічного університету й закінчив його. Проте тут він захопився ідеєю стати кінорежисером і по-вернувся до Києва, щоб вступити на театральне відділення. Станіслав Чер-нілевський блискуче склав іспити, але його не зарахували через «неблагонадійність». Юнак змушений був працювати монтувальником декорацій у київському театрі, а потім знову подає документи для вступу.

Свої вірші Станіслав Чернілевський показав Миколі Вінграновському

Дмитрові Павличкові. Ті були зачудовані творчим талантом письменника

посприяли виходу збірки «Рушник землі» (1984).

Наразі поет працює режисером, редактором на телеканалі «1+1», викладає в Київському державному університеті театру, кіно і телебачення імені І. Карпенка-Карого.

Виразне читання поезії «Теплота родинного інтиму» Робота з підручником

Ознайомтесь з теоретичним матеріалом на с. 100–101 щодо віршових розмірів.

Бесіда за змістом прочитаного

1. Які рядки підкреслюють розуміння мами настроїв, переживань, ду-мок своєї дитини? 2. Що означає вислів «душа світліє перед днем»? 3. При-гадайте легенди про вогонь, про Даждьбога, про ніч на Івана Купайла. Із чим у вашій свідомості асоціюється образ вогню? Чи можна стверджувати, що цей символ наявний у багатьох народів? 4. Що таке «мамин вогонь» у поезії? 5. Яка головна думка поезії? 6. Які риси притаманні ліричному героєві?

Виразне читання поезії «Забула внучка в баби черевички…» Бесіда за змістом прочитаного

1. Який настрій має ця поезія? 2. Яка основна думка твору? 3. Чи можна сказати, що вірш «Забула внучка в баби черевички…» має щось схоже з твором «Теплота родинного інтиму»? 4. Чи сумує бабуся за дівчинкою? Як онука ста-виться до бабусі? 5. Яке значення має образ забутих черевичків?


Розгадування кросворду


1. Онучка помахала бабусі на прощання… (рученям). 2. Давньоруський синонім до слова «зелений», «зелень». (Зело) 3. Який листок подарувала осінь бабусі? (Горіховий) 4. Яким вогнем «прив'язана» хата до небес? (Світанковим). 5. Що не скресло на шибках. (Досвіток) 6. Прикметник, що вказує на те, яким уявляв себе головний герой у рідній хаті. (Маленький) 7. Що забула внучка в бабусі? (Черевички). 8. Поширений символ у світовій міфології. (Вогонь) 9. Чим висікали вогонь. (Кресалом) 10. У якому селі народився поет? (Жвань) 11. Для чого використовували живий, чистий вогонь? (Лікування)

12. Що повинна мати кожна людина? (Родину) 13. Ким працював батько поета? (Комбайнером)

Робота з підручником

Виконайте завдання на с. 102 та с. 103.

Робота з таблицею

Назва твору

Епітети

Метафори

Порівняння

Персоніфікації

«Теплота родинного інтиму»





«Забула внучка в баби черевички…»





V. Підсумок уроку «Мікрофон»

Над чим змушують замислитися твори Станіслава Чернілевського?

VІ. Домашнє завдання

Написати твір-роздум «Роль батьківського дому в житті кожної людини».

Виконати завдання 2 на с. 103.
Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду