Урок: Володимир Винниченко. «Федько халамидник»

08 листопада, 2016 0

Мета:

навчальна: подати знання про життя письменника; продовжувати навчати аналізу-вати епічні твори; характеризувати образи героїв;

розвивальна: удосконалювати вміння виразно й вдумливо читати епічні твори; розвивати вміння висловлювати свою думку, коментувати окремі епізоди, висловлювати своє ставлення до літературних персонажів;

виховна: виховувати вміння усвідомлювати найважливіші цінності моралі та етики, що роблять людину духовно багатою й щедрою на добро, порядність, чесність.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, портрет В. Винниченка.

Теорія літератури: головний герой, другорядні герої.

ПЕРЕБІГ

УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями нового навчального матеріалу

Володимир Кирилович Винниченко народився 28 липня 1880 року в Єлисаветграді (так раніше називалося місто Кіровоград). Початкову освіту здобув у сільській школі, потім навчався в єлисаветградській гімназії, але через брак коштів не зміг її закінчити. Свій перший твір написав, коли йому було чотирнадцять років. То була поема про Запорозьку Січ. За цей твір митця ув'язнили в темному карцері.

Хлопець наймитував, але продовжував навчатися самотужки, тож легко склав екстерном іспити за гімназійний курс і став студентом юридичного факультету Київського університету. Щоправда, з вишу Володимир Винниченко був виключений за революційну діяльність. Далі була солдатчина, арешти… Усе це змусило Володимира

Винниченка шукати прихистку закордоном. Він жив в Австрії, Франції, Італії, Швейцарії. А 1917 року, після перемоги Лютневої революції, очолював перший уряд Української Народної Республіки, відстоював ідеї незалежної України, однак після падіння УНР Володимир Винниченко назавжди з родиною переїжджає до Італії. Проте й на чужині митець продовжує опікуватися долею рідної країни, пише твори українською мовою.

Бесіда з учнями

1. Яким постає у вашій уяві Володимир Кирилович Винниченко? 2. Як ви гадаєте, чому митець мав активну громадянську позицію? Про які риси характеру письменника це свідчить? 3. Розкажіть про дитинство В. Винниченка. 4. Прочитайте назву твору. Як ви розумієте слово «халамидник»? 5. Чому, на вашу думку, письменник саме так назвав своє оповідання? 6. Якими риса-ми, на ваше переконання, наділений головний герой оповідання?

Виразне читання уривку з твору «Федько-халамидник» (до першої появи Толі) Бесіда за змістом прочитаного

1. Чи справдилися ваші очікування? 2. Як автор описує Федька? 3. Про які риси характеру хлопчика можна судити з його вчинків? 4. За що батько пока-рав Федька? 5. Чому батько хвалить хлопчика одразу після покарання? Як ви гадаєте, чи правильно це? 6. Хто є головним героєм твору? Що на це вказує? 7. Хто є другорядними героями?

Коментар учителя

Головний герой — це дійова особа або образ, що перебуває в центрі уваги письменника, із цією особою тісно пов'язані основні події твору, перебіг сюжету; цей образ автор характеризує всебічно; іменем головного героя може називатися весь твір.

Герої другорядні — це ті персонажі, які виконують у творі допоміжну роль. Вони сприяють якомога глибшому висвітленню характеру, учинків головно-го героя, саме в стосунках із ними яскравіше окреслюються основні проблеми, центральний конфлікт. Другорядним героям приділено значно менше авторської уваги, аніж головним.

Робота зі схемою


Робота з текстом

1. Знайдіть у тексті опис Федька. Прочитайте. 2. Знайдіть у тексті описи другорядних героїв. Прочитайте. 3. Порівняйте описи. Чиї характеристики детальніше окреслені?

Літературний диктант

1. Синонім до слова «халамидник». (Розбишака) 2. Федько відібрав, а потім повернув хлопцям іграшку… (повітряного змія). 3. Друзів Федька звали… (спірка, Стьопка, Гриць, Гаврик). 4. Коли хлопчик наближався до компанії, він, попереджаючи про напад… (кричав). 5. Мати називала Федька «сибірякою», бо хлопчик… (не плакав). 6. Батько давав Федькові гроші, бо хлопчик… (не брехав).

Робота з підручником

Дайте відповіді на питання с. 82.

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Дочитати оповідання В. Винниченка «Федько-халамидник»; прочитати в підручнику про цікаві факти з життя письменника.

Виконати вправи 1, 2 на с. 83.
Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду