Урок: Леся Українка (Лариса Петрівна Косач). «Тиша морська», «Співець»

08 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: продовжувати розповідь про дитинство Українки; продемонструвати мужність поетеси, її талановитість; навчати характеризувати образ ліричної героїні, висловлювати власні роздуми про неї;

  • розвивальна: удосконалювати вміння аналізувати поетичні твори, розкривати зміст творів, з'ясовувати їхню художню своєрідність;

  • виховна: виховувати повагу до рідної літератури, почуття любові до батьків, ро-дини, формувати стоїчні риси характеру: мужність, цілеспрямованість, наполегливість, а також прагнення до самоосвіти.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, портрет Лесі Українки, музичний супровід, зображення

морських пейзажів.

Теорія літератури: ліричний герой, ліро-епічний твір, поема.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Актуалізація опорних знань Гра «Хто швидше»

1. Де народилася Леся Українка? 2. Скільки років було Лесі Українці, коли вона розпочала свою літературну діяльність? 3. Яке справжнє ім'я письменниці? 4. Хто порадив дівчинці взяти псевдонім «Українка»? Що цей псевдонім означав? 5. У якій родині народилася письменниця?

V. Сприйняття й засвоєння учнями нового навчального матеріалу Робота з картинами

1. Розгляньте морські пейзажі. Які враження у вас виникають? 2. Чи любите ви море? Чому?

Складання сенкану до слова «море»

Методичний коментар. Сенкан це вірш, що складається з п'яти рядків.

Саме слово «сенкан» походить від французького «п'ять». Перший рядок повинен містити слово, яке позначає тему (зазвичай це іменник); другий рядок подає опис теми й складається з двох слів (прикметників); третій рядок називає дію, що пов'язана з темою й складається з трьох слів (дієслів); четвертий рядок становить фразу з чотирьох слів, які виражають ставлення до теми, почуття щодо неї; останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, тут автор ніби підбиває підсумок.

Море.

Безмежне, спокійне. Шумить, вирує, піниться. Безодня безодню в собі відбиває. Життя.

Виразне читання твору «Тиша морська» під музику Бесіда за змістом прочитаного

1. Які почуття й думки виникли у вас під час прочитання поезії «Тиша морська»? Чи збігаються вони з тими емоціями, що ви переживали під час споглядання картин? 2. Які слова, на вашу думку, є ключовими у вірші «Тиша морська»? 3. Яка тема поезії? 4. Яка головна думка твору? 5. Які кольори використовує Леся Українка, змальовуючи море? Як ви гадаєте, чому вибір письменниці впав саме на ці барви? 6. Чи можна вважати, що перед нами зразок пейзажної лірики? Доведіть свою думку. 7. Який настрій передає письменниця у творі?

Робота з образами поезії

Слухові образи

Звукові образи

Ясне небо

Тиша в морі



Робота в групах

Група 1. Виписати з твору всі метафори. Група 2. Виписати з твору всі епітети.

Словникова робота

Поясніть значення слів «натура», «порання», «вродливиця».

Складання «усного словесного малюнка» на тему вірша Виразне читання тексту «Співець» Бесіда за змістом прочитаного

1. Які враження у вас виникли під час читання твору? 2. Яка тема поезії? 3. Яка основна думка вірша «Співець»? 4. Назвіть ключові слова поезії. 5. Чи можна сказати, що у вірші «Співець» письменниця роздумує над долею поета? Свою думку підтвердьте ілюстраціями з твору. 6. Чому соловейко й троянда по-кинули рідний край? Як би вчинила на їхньому місці лірична героїня?

Робота з таблицею

Заповніть таблицю, виписавши з поезії «Співець» епітети, метафори, риторичні питання та риторичні оклики.

Епітет

Метафора

Риторичне питання, риторичний оклик




Складання сенкану зі словом «співець» Складання казки за темою поезії

Використайте образи Солов'я, Троянди, ліричної героїні.

VІ. Підсумок уроку

VІІ. Домашнє завдання

Намалювати пейзаж, який описує Леся Українка. Обґрунтувати, чому об-рано саме такі кольори; заповнити таблицю за творчістю Лесі Українки.




«Мрії»

«Як дитиною,

бувало…»

«Тиша

морська»

«Співець»

Тема





Ідея





Епітети





Порівняння





Метафори





Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду