Урок: Леся Українка (Лариса Петрівна Косач). «Як дитиною бувало…»

08 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: продовжувати розповідь про дитинство Лесі Українки; продемонструвати мужність поетеси, її талановитість; навчати характеризувати образ ліричної героїні, висловлювати власні роздуми про неї;

  • розвивальна: удосконалювати вміння аналізувати поетичні твори, розкривати зміст творів, з'ясовувати їхню художню своєрідність;

  • виховна: виховувати повагу до рідної літератури, почуття любові до батьків, ро-дини, формувати стоїчні риси характеру: мужність, цілеспрямованість, наполегливість, а також прагнення до самоосвіти.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, портрет Лесі Українки, портрети для гри.

Теорія

літератури: ліричний герой, ліро-епічний твір, поема.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Актуалізація опорних знань. Командна робота Робота з портретом Лесі Українки Бесіда з учнями

1. Погляньте на портрет письменниці. Що ви можете розповісти про риси її вдачі? 2. Чи зіставна зовнішність Лесі Українки з її внутрішнім світом?

Гра «Портрет»

Методичний коментар. Клас поділяється на дві команди. Гравці отримують по п'ять портретів Лесі Українки різних років. Упродовж п'яти хвилин учні повинні розікласти їх у хронологічному порядку й визначити приблизну дату створення. Правильне визначення кожного портрета додає команді один бал, а правильне визначення дати — ще один.

Розгадування кросворда

rel="highslide">

1. Перший друкований вірш Лесі Українки, який вона написала у 13 років. («Конвалія») 2. Ім'я матері Лесі Українки. (Олена) 3. Найчастіше Леся Українка виступала як прозаїк, поетеса чи драматург? (Поетеса) 4. Як називався перший вірш Лесі Українки? («Надія») 5. Країна, у якій доживала свій вік письменницяю (Грузія) 6. За походженням Леся Українка була… (дворянка). 7. На якому музичному інструменті гарно грала письменниця? (Фортепіано) 8. Де здобула освіту Леся Українка? (Вдома) 9. З яко-го предмета написала Леся Українка підручник для своєї сестри? (Історія) 10. Що завадило дівчинці ходити до школи? (Недуга). 11. Справжнє прізвище Лесі Українки. (Косач) 12. Прізвище дядька Лесі Українки. (Драгоманов)

Вікторина «Родина»

Методичний коментар. Клас поділяється на команди. Учитель ставить питання, пов'язане з родиною Лесі Українки. За правильну відповідь команда отримує 5 балів, неправильна відповідь дає змогу відповісти іншій команді, але за правильну відповідь вона отримує 3 бали.

1. Ким працювала мати Лесі Українки? 2. Ким працював батько письмен-ниці? 3. Із ким із родини найбільше товаришувала Леся Українка? 4. Як жар-тома називали нерозлучних брата із сестрою? 5. У якому місті народилася Ле-ся Українка? 6. У якому році народилася письменниця? 7. Скільки мов, окрім рідної, знала Леся Українка та які саме? (10 мов: німецьку, латинську, французьку, грецьку, англійську, італійську, польську, російську, болгарську, іспанську). 8. 1918 року було видано підручник, написаний Лесею Українкою для молодших сестер. Який? («Стародавня історія східних народів»)

ІV. Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу Виразне читання тексту «Як дитиною, бувало…» Бесіда за змістом прочитаного

1. Яка головна тема твору? 2. Яка ідея вірша? 3. Чи можна вважати твір автобіографічним? Що про це свідчить? 4. Чому лірична героїня не зізнавалася, що в неї щось болить? 5. Які почуття виникли у вас під час прочитання твору? 6. Які слова з поезії «Як дитиною, бувало…», на ваш погляд, є ключовими для розкриття авторського задуму? Свою думку аргументуйте. 7. Якою по-стає у вашій уяві лірична героїня твору? 8. Як ви розумієте слова: «Я була малою горда, — Щоб не плакать, я сміялась»? 9. Як оцінювати завершення поезії: «І, забувши давню гордість, Плачу я, щоб не сміятись»? 10. Що таке епіграма?

Робота з таблицею. Визначте художні засоби в поезії «Як дитиною, бувало…»

Назва засобу
Приклад із твору

Епітет


Метафора


Порівняння


Риторичне питання


«Мікрофон»

1. Як ви гадаєте, чи можна сказати, що «Як дитиною, бувало…» є логічним продовженням поезії «Мрії»? Свою думку доведіть. 2. Як ви ставитеся до по-чуття гордості? Чи гарне почуття?

Робота з підручником

Заповніть таблицю в підручнику (с. 74).

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Вивчити напам'ять твір «Як дитиною, бувало…»; написати міні-твір «“Як дитиною, бувало” — ліричне одкровення Лесі Українки».

Дайте відповіді на питання с. 74.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду