Урок: Леся Українка (Лариса Петрівна Косач). «Мрії»

08 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: ознайомити школярів із життєвим і творчим шляхом Лесі Українки, звернувши особливу увагу на її дитинство; продемонструвати мужність поетеси, її талановитість; навчати характеризувати образ ліричної героїні, висловлювати власні роздуми про неї;

  • розвивальна: удосконалювати вміння аналізувати поетичні твори, розкривати зміст творів, з'ясовувати їхню художню своєрідність;

  • виховна: виховувати повагу до рідної літератури, почуття любові до батьків, ро-дини, формувати стоїчні риси характеру: мужність, цілеспрямованість, наполегливість, а також прагнення до самоосвіти.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник,

портрет Лесі Українки.

Теорія літератури: ліричний герой, ліро-епічний твір, поема.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Актуалізація опорних знань Гра «Авторство». Назвіть автора слів

1. Боже великий, єдиний, Нам Україну храни, Всі свої ласки, щедроти

Ти на люд наш зверни (О. Кониський).

2. Ой у лузі червона калина похилилася, Чогось наша славна Україна зажурилася.

ми тую червону калину підіймемо,

ми нашу славну Україну, гей, гей, розвеселимо (С. Чарнецький, Г. Трух).

3. Чорна хмара з‑за Лиману Небо, сонце криє.

Синє море звірюкою То стогне, то виє (Т. Шевченко).

4. «Краще в ріднім краї милім

Полягти кістьми, сконати, Ніж в землі чужій, ворожій

В славі й шані пробувавти!» (М. Вороний)

5. Тече вода в синє море, Та не витікає; Шука козак свою долю,

долі немає (Т. Шевченко).

6. Станем, браття, всі за волю, Від Сяну до Дону, В ріднім краї панувати

Не дамо нікому (П. Чубинський).

Бесіда з учнями

1. Що ви знаєте про Лесю Українку? 2. Назвіть твори цієї поетеси, які вам відомі. 3. Яке справжнє ім'я Лесі Українки? 4. Що таке псевдонім? Як ви гадаєте, для чого письменники беруть собі псевдоніми?

ІV. Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу Слово вчителя

Справжнє ім'я Лесі Українки — Лариса Петрівна Косач. Народилася вона 1871 року в м. Новоград-Волинський, що на Житомирщині, у дворянській ро-дині. Її мати була відомою українською письменницею, а звали її Олена Пчілка. Батько — Петро Антонович Косач — працював юристом. У родині Косачів було шестеро дітей. Дитинство Лесі Українки проминуло на Волині. Панувала тут атмосфера поваги до народних звичаїв, української культури, української мови. Дівчинку полонили давні фольклорні історії про мавок, русалок, водяників та інших міфічних істот.

У дев'ять років дівчинка написала свій перший вірш (він називався «На-дія»), а в тринадцять років з'явилася перша публікація — поезія «Конвалія». Саме тоді мати — Олена Пчілка — порадила доньці підписуватися псевдонімом Леся Українка. У родині дівчинку називали зменшувальним ім'ям Леся, а прізвище «Українка» означало, що авторка — дівчинка з України.

Одного разу під час свята Водохреща дівчинка намочила ноги в крижаній во-ді й вона дуже застудилася. Ось як про це розповідав брат Лесі Українки Михайло: «6 січня 1881 року в Луцьку Леся пішла на річку Стир подивитися як святять воду, у неї намокли ноги в крижаній воді,вона застудилася. Почала боліти права нога, яка і раніше давалася взнаки, але ще ніхто не знав, яка страшна хвороба стоїть за цим, — туберкульоз…». Лесин брат Михайло був старший за неї на півтора року. Усе життя їх зв'язувала найщиріша дружба. До тринадцяти-річного віку Лесі вони були нерозлучні — разом бавилися і мріяли, разом чи-тали й навчалися. За цю нерозлучність їх жартома називали спільним ім'ям — Мишолосіє. Через недугу Леся вже не змогла навчатися з учителями, ніколи не ходила до школи, хоча до цього готувалася вступити до гімназії. Незважаючи на те, що дівчинка не навчалася у традиційний спосіб, вона, завдяки своїй охоті до науки, завдяки своїй сильній вдачі, вирішила здобути освіту самотужки. Леся Українка була високоосвіченою людиною, знала багато мов, уміла грати на музичних інструментах.

Метод «Незакінчене речення»

1. Справжнє ім'я Лесі Українки… 2. Леся Українка народилася в родині… 3. Псевдонім «Українка» дівчинка обрала, бо… 4. Дитинство Лесі Українки минуло на… 5. Дівчинка не змогла ходити до школи через… 6. Перший вірш Леся написала, коли їй було… 7. Перший друкований твір мав назву… 8. Мати Лесі Українки теж була відомою письменницею, її звали…

Виразне читання поезії «Мрії». Бесіда за змістом прочитаного

1. Чи любите ви мріяти? Чого стосуються ваші мрії? Чи є у вас найзаповітніша мрія? 2. Як ви гадаєте, чому вірш Леся Українка назвала саме «Мрії»? 3. Як описує письменниця дитячі роки? 4. Хто такі лицарі? 5. Як ви гадаєте, чому увагу Леся Українка зосереджувала не на переможцях? 6. Чи можна вважати, що «до землі прибитий списом» також є переможцем? 7. Хто, на вашу думку, у творі Лесі Українки більш сильний — переможець чи переможений? Свою думку доведіть. 8. Чи можна вважати, що вірш «Мрії» є автобіографічним твором? Чому? 9. Який настрій викликала у вас поезія? 10. Про які риси характеру авторки свідчить вірш? 11. Попрацюйте з підручником, дайте відповіді на питання на с. 72.

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Вивчити біографію Лесі Українки; написати твір-роздум за текстом твору «Мрії».

Виконати завдання на с. 70.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду