Урок: Тарас Шевченко. «Іван Підкова»

08 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: продовжувати роботу над творчістю видатного Кобзаря, над специфікою ліричних і ліро-епічних творів;

  • розвивальна: удосконалювати вміння аналізувати поетичні твори, віднаходити провідні мотиви, з'ясовувати особливості зображення історичного минулого;

  • виховна: виховувати патріотизм, мужність, повагу до історії українського народу.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, портрет Т. Шевченка, зображення Івана Підкови.

Теорія літератури: ліричний герой, ліро-епічний твір, поема.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ.

Перевірка домашнього завдання

ІV. Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу Слово вчителя

Ліро-епічну поему «Іван Підкова» Т. Шевченко написав у Санкт-Петербурзі 1839 року. Навіть будучи далеко від рідного краю, письменник цікавився історією свого народу, її видатними діячами й намагався у творах якнайповніше розкрити теми, що глибоко хвилювали душу. У поемі «Іван Підкова» йдеться про патріотизм, винахідливість, звитягу запорожців під час морського походу. Твір складається з двох частин: зачину — це погляд у минуле Запорізької Січі, у другій частині йдеться про один із походів козаків на Царгород.

Іван Підкова — це козацький отаман Іван Вода. За походженням він був молдаванином. Цей чоловік мав неабияку фізичну силу — міг погнути й пальцями зламати монету, підкову, зупинити за заднє колесо віз, запряжений шістьма кіньми. Саме через це його й прозвали Підковою. Він

очолював походи запорожців на турецькі міста, пізніше став володарем Молдавського князівства. Цей факт не сподобався турецькому султанові, тож він пригрозив польському королю війною, якщо той не розправиться з Підковою. Коли Підкова поїхав до Львова, що тоді належав Польщі, його схопили й ув'язнили, а 16 червня 1578 року привселюдно стратили на площі Ринок. Поховали козака спочатку у Львові, але згодом козаки викрали його тіло й перевезли до Канева.

Ліро-епічна поема «Іван Підкова» Т. Шевченка сповнена патріотичних мотивів. Поет нагадує про славне минуле українців, намагаючись розбудити національну самосвідомість.

Виразне читання твору Бесіда за змістом прочитаного

1. Про яку добу йдеться в поемі «Іван Підкова»? Як змальовує історичне минуле Т. Шевченко? 2. Коли й де письменник написав свій твір? 3. Як ви га-даєте, для чого митець звертається до історії рідного народу? 4. Розкажіть про структуру поеми. Доведіть, що перед вами саме поема. 5. Охарактеризуйте запорожців та їхнього ватажка. Що вам відомо про Івана Підкову? Як він ставився до своїх підлеглих? 6. Визначте тему й головну думку поеми.

Складання цитатного плану до твору

Орієнтовний план

«Було колись — запорожці Вміли панувати».

«Синє море звірюкою То стогне, то виє».

«Висипали запорожці — Лиман човни вкрили».

«А попереду отаман — Веде, куди знає».

«А у Царград, до султана, Поїдемо в гості!».

«Пан-отаман та на хвилю Мовчки поглядає».

Гра «Хто швидше?». Виписати з твору всі історизми, архаїзми й пояснити їхнє значення

Рибалка народна назва чайки. Байдаки великі козацькі човни. Поставець посуд, кухоль.

Шинок заклад, де можна було пообідати й випити. Лиман озеро на півдні України.

Царград давня назва Стамбула столиці Туреччини.

Китайка переважно синя шовкова тканина, яку привозили з Китаю.

Встановлення відповідності

Назва тропу, стилістичної фігури

Приклад із поеми

Епітет

Високії ті могили Чорніють, як гори

Метафора

Було колись — в Україні

Персоніфікація

Чорна хмара з‑за Лиману Небо, сонце криє

Рефрен

Журба в шинку мед-горілку Поставцем кружала

Порівняння

Знову закипіло Синє море

Словесне малювання

Намалюйте словесний портрет Івана Підкови. Уявіть, на кого він може бути схожим, який вигляд, які риси характеру йому властиві.

Гра «Чи гарна в мене пам'ять?». Поєднайте поняття

Синє море

про волю говорять

Козацькеє біле тіло

човни стали

Кругом хвилі,

звірюкою то стогне, то виє

Підняв шапку —

в китайку повите

Могили з вітрами

як ті гори

Уяви себе професором

Знайдіть у поемі рядки, які підтверджують, що Т. Шевченко: 1) щирий патріот України; 2) вільнолюбна людина; 3) оптиміст, бо вірить у щасливе майбутнє; 4) мужня людина.

Заповнення таблиці

Заповніть таблицю в підручнику (с. 62).

Пошукова робота в групах

Група 1. Учні шукають рефрени й риторичні запитання. Група 2. Учні шукають епітети.

Група 3. Учні шукають порівняння. Група 4. Учні шукають метафори.

Група 5. Учні шукають персоніфікації та звертання.

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Підготуватися до контрольної роботи; написати твір-роздум «Образ отамана Івана Підкови у творі Т. Г. Шевченка».

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду