Урок: Тарас Шевченко. «Думка» («Тече вода в синє море…»)

08 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: подати відомості про перебування поета в Санкт-Петербурзі, навчати визначати провідний мотив вірша, пояснювати роль художніх засобів у тексті;

  • розвивальна: розвивати вміння виразно й осмислено читати твори, знаходити та характеризувати засоби мовної виразності в тексті;

  • виховна: виховувати патріотизм, мужність, повагу до історичного минулого рідно-го народу.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, автопортрети Т. Шевченка, зображення Петербурга.

Теорія літератури: ліричний герой, ліро-епічний твір, поема.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення

теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання Розгадування кросворду

ІV. Актуалізація опорних знань Вікторина «Чи знаю я Шевченка?»

1. Т. Г. Шевченко народився на… (черкащині). 2. Першим учителем хлопця був… (сільський дяк). 3. Круглим сиротою Т. Г. Шевченко став в… (одинадцять років). 4. У якого пана малий Тарас служив козачком? (П. Енгельгардта). 5. Змалку Тарас мав талант… (художника). 6. Де та в якому закладі навчався Т. Г. Шевченко? (У Петербурзі в Академії мистецтв) 7. За яку суму викупи-

ли Т. Г. Шевченка? (За 2500 карбованців) 8. Чиї це слова: «Тарас буде абияким чоловіком: з його буде або щось дуже добре, або велике ледащо»? (Батька поета) 9. Автором якого підручника є Т. Г. Шевченко? («Букварь южнорусский»)

Якого року побачив світ перший «Кобзар»? (1840)

V. Сприйняття та засвоєння учнями нового навчального матеріалу Слово вчителя

Подорожуючи з паном Енгельгардтом, юний Тарас Шевченко опинився в Петербурзі. Саме тут митець здійснив свою заповітну мрію — став художником. Пан Енгельгардт, знаючи про здібності свого кріпака та зважаючи на його прохання, віддав хлопця на навчання до маляра В. Ширяєва 1832 р. Отже, навчаючись у маляра, хлопець часто бігав уночі до Літнього саду малювати скульптури. Під час одного з таких сеансів Т. Шевченко зустрів художника І. Сошенка, який пізніше став близьким другом митця. 1837 року І. Сошенко представив талановитого юнака конференц-секретареві Академії мистецтв В. Григоровичу, а той, у свою чергу, просив за хлопця В. Жуковського. Саме цей діяч звернувся до К. Брюллова з проханням намалювати портрет та розі-грати його в лотерею в царському сімействі. Отже, у північній столиці Російської імперії Т. Шевченко познайомився з багатьма видатними діячами куль-тури: художниками, письменниками. Вони стали його справжніми друзями. Це їхніми зусиллями Т. Шевченко був звільнений із неволі. Так, професор Академії мистецтв, відомий художник К. Брюллов намалював портрет російського поета В. Жуковського. Цей портрет розіграли в лотерею, щоб здобути гроші та викупити Т. Шевченка з неволі. На жаль, коштів усе одно не вистачало. Тоді друзі талановитого хлопця (К. Брюллов, В. Жуковський, М. Вієльгородський та інші) доклали необхідну суму. За 2500 карбованців 1838 року Та-рас Шевченко став вільною людиною й отримав можливість навчатися в Академії. Випадково друзі Т. Шевченка дізналися, що він ще пише вірші. Саме в Петербурзі 1840 року з'явився «Кобзар». Тоді ця книжечка вміщала лише 8 віршів. Після виходу книги Т. Шевченка й охрестили Кобзарем.

Вірш «Думка» («Тече вода в синє море…») також був написаний у Петербурзі. Узагалі, це один із перших віршів Т. Шевченка, що дійшли до нас. У творі Т. Шевченко використовує народнопісенні інтонації та засоби: образи долі, уособлення серця, горя, плачу, думки, постійні епітети на кшталт «шляхі биті», «молода дівчина».

Робота з портретами Т. Шевченка. Бесіда з учнями

1. Розгляньте зображення Т. Шевченка. Які враження вони у вас викликають? 2. Що ви можете розказати про особистість митця, дивлячись на його автопортрет 1840 року?

Виразне читання поезії Т. Шевченка «Думка» («Тече вода в синє море…») Гра «Наскільки ти уважний?». Доповніть речення

1. Пішов козак світ за очі, щоб… 2. Серце козацьке сперечається з… 3. На чужині козакові буде… 4. Козак плаче, бо… 5. Вислів «заросли тернами» означає…

Слово вчителя

Лірика — один з основних літературних родів, у якому людину зображено за допомогою відтворення її почуттів, переживань, роздумів у певний момент життя. Центральним образом ліричного твору є або ліричний герой в особі ав-тора або ліричний герой в особі персонажа твору. До особливостей ліричного твору належить також яскраво виражене емоційне ставлення ліричного героя або автора до зображуваної дійсності.

Бесіда за змістом прочитаного

1. Визначте провідні мотиви «Думки». 2. Які ознаки ліричного твору наявні тут? 3. Як ви гадаєте, чому вірш має таку назву? 4. Яка основна думка твору? Яка тематика? 5. Чи можна вважати «Думку» ліричним твором? Доведіть свою думку. 6. Чи пов'язаний вірш, на вашу думку, із долею самого поета? 7. Назвіть усі епітети у вірші. 8. Знайдіть персоніфіковані образи. 9. Що означає речення «шляхи биті заросли тернами»? 10. Які враження у вас викликав вірш?

VІ. Підсумок уроку

VІІ. Домашнє завдання

Вивчити вірш «Думка» напам'ять; написати міні-твір «Провідний мотив поезії “Думка” (“Тече вода в синє море…”) Т. Г. Шевченка».

Виконайте завдання на с. 59.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду