Урок розвитку зв'язного мовлення. Українська пісня — душа народу

08 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: продовжувати роботу над пісенною творчістю рідного народу, навчати письмово викладати думки;

  • розвивальна: формувати вміння аналізувати, робити висновки, розвивати творчі здібності;

  • виховна: виховувати повагу до історії рідної країни, до культурних надбань народу.

Тип уроку: розвитку зв'язного мовлення.

Обладнання: картини, аудіозапис народних пісень.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності

V. Сприйняття та засвоєння учнями навчального

матеріалу Виконання тестових завдань щодо засобів мовної виразності

1. У першій строфі поезії «Ще не вмерла України…» П. Чубинського є вислів «усміхнеться доля». Як називається художній засіб, використаний автором?

А

Епітет;

Б порівняння;

В

персоніфікація;

Г рефрен.

2. Епітетами є такі художні засоби…

А «Золотий лан», «буйнесенький вітер» (С. Чарнецький, Г. Труха «Ой у лузі червона калина похилилася»);

Б «Україна зажурилася» (С. Чарнецький, Г. Труха «Ой у лузі червона калина похилилася»);

В «І многая, многая літа!» (О. Кониський «Молитва»);

style="margin-left: 20px;">Г «В очі дивляться канни, Серце в них переллю» (Д. Луценко «Як тебе не любити, Києве мій»).

3. У якому з рядків використано метафору?

А «Тихий день догора» (Д. Луценко «Як тебе не любити, Києве мій»);

Б «Гей, у полі ярої пшенички золотистий лан» (С. Чарнецький, Г. Трух «Ой у лузі червона калина похилилася»);

В «В чистій любові до краю Ти нас, Боже, зрости» (О. Кониський «Молитва»).

Г «Ой проси долі для Вкраїни, Ой нехай встане із руїни» («Ой хто, хто Миколая любить»).

4. У рядках «Ген вогні, як намисто, Розцвіли над Дніпром» (Д. Луценко «Як тебе не любити, Києве мій») використано такі засоби художньої виразності…

А Порівняння, метафора;

Б порівняння, епітет;

В метафора, епітет;

Г порівняння, рефрен.

5. У рядках «Ой хто, хто Миколая любить, Ой хто, хто Миколаю служить» використано…

А

Метафору;

Б рефрен;

В

анафору;

Г персоніфікацію.

6. Персоніфікація наявна в рядках…

А «Ще нам, браття-українці, Усміхнеться доля» (П. Чубинський «Ще не вмер-ла України»);

Б «Не журися, славна Україно, маєш добрий рід» (С. Чарнецький, Г. Трух «Ой у лузі червона калина похилилася»);

В «Ой ти, коте, коточок! Не ходи рано в садочок, Не полохай дівочок» («Ой ти, коте, коточок!»);

Г «Щастя дай, Боже, народу І многая, многая літа!» (О. Кониський «Молитва»).

Гра «Хто краще?». Робота в міні-групах

Доберіть постійні епітети до таких слів: пісня, небо, земля, слава.

Літературна гра «Добери епітет»

Методичний коментар. Учні по черзі повинні називати епітети, які б характеризували пісню. Школярі тексту не бачать, після того, як розповідь доповнено, учитель зачитує її. Далі разом учні редагують текст.

Кожне своє враження, … переживання людина виливала в пісні. … почування висловлено в … піснях; … праця на своїм власнім полі — в обжинкових та косарських піснях («Ой любо та мило»); ще … праця на панських ланах — у кріпацьких («У неділю рано-вранці», «Яром, хлопці, яром»); мандрівки за заробітком — у чумацьких та бурлацьких («Їхав, їхав та чумак Макара», «Зібралися всі бурлаки»); туга за ріднею та Батьківщиною на чужині — у рекрутських («Ой не жаль мені ні на кого»); … або … кохання, суперництво, життя за нелюбом, підступність злої свекрухи, краса природи — у ліричних та родинно-побутових піснях («Цвіте терен, цвіте терен», «А я в батька росла», «Била мене мати»).

…життя людини знайшло вираження в народних піснях і має форму … епітетів, що повторюються (чисте поле, червона калина, зелений явір, красна дівчина, вірний кінь, бистра річка та ін.).

Метод «Незакінчене речення»

1. У пісні народ… 2. Із народних пісень ми дізнаємося про… 3. Під час весняних обрядів співали… 4. Купальські пісні присвячені… 5. Русальні пісні виконували… 6. Головне призначення жниварських пісень полягало… 7. Колядки співали… 8. Щедрівки виконували… 9. Пісні популярні, тому що…

Колективна робота. Прокоментуйте наведені твердження

1. А пісня це душа. З усіх потреб потреба. Лиш пісня в серці ширить межі неба. На крилах сонце сяйво їй лиша. Чим глибша пісня, тим ясніш душа (І. Драч). 2. Народна пісня — духовне обличчя нації (А. Міцкевич). 3. Пісня — це коли душа сповідається (Г. Тютюнник). 4. Українська пісня — це геніальна поетична біографія українського народу (О. Довженко).

Колективна робота над складанням плану Орієнтовний план висловлювання

Важливість пісні в житті українців.

Значення календарно-обрядових пісень.

Види календарно-обрядових пісень.

Пісні та обряди й свята.

Народна пісня в наш час.

Складання усного висловлювання Виконання письмової роботи за складеним планом

VІ. Підсумок уроку

VIІ. Домашнє завдання

Ознайомитися з біографією М. Вороного; знайти інформацію про рослину євшан.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду