Урок: Пісні літературного походження. «Ще не вмерла України» П. Чубинського, М. Вербицького — національний гімн нашої держави

08 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: подати знання про специфіку пісні літературного походження;

  • розвивальна: розвивати вміння виразно й вдумливо читати пісні, визначати й коментувати провідні мотиви, пояснювати роль символів у піснях;

  • виховна: виховувати патріотизм, повагу до національних символів. 

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, звукозапис гімну України, звукозапис пісні «Молитва» О. Кониського, плакати із зображенням символів України, портрети П. Чубинського, М. Вербицького та О. Кониського.

Теорія літератури: гімн.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями нового навчального матеріалу Заслуховування звукозапису гімну України

Учні встають й усі разом уголос співають гімн.

Робота з підручником

Дайте відповіді на питання (с. 42).

Навчальна лекція

Зараз ви прослухали гімн нашої країни. Під час

прослуховування гімну прийнято вставати й прикладати праву руку до серця, цим ви підтверджуєте свою відданість Україні й стверджуєте щирість своїх почуттів.

Гімн — це урочиста пісня на честь держави, яку зазвичай виконують на святах, офіційних прийомах та військових парадах. Гімн є символом державної єдності. Кожна країна має свій гімн, обов'язок кожного свідомого громадянина знати свою національну пісню напам'ять. Той, хто не знає гімну, не може називатися патріотом Батьківщини.

Уперше гімни почали виконувати в Давній Греції як похвалу на честь богів та героїв. Ця традиція досить швидко поширилася світом. Гімни почали виконувати під час спортивних змагань, свят, офіційних прийомів.

Гімн України був написаний 1862 року Павлом Чубинським — відомим фольклористом, етнографом, поетом. 1918 року пісня «Ще не вмерла України…» вперше була виконана як гімн Української Народної Республіки. Музи-ку нашого гімну написав Михайло Вербицький 1863 року.

Заслуховування учнівських повідомлень про П. Чубинського та М. Вербицького Робота з плакатами

1. Розгляньте плакати. Назвіть символи України. Які з цих символів є народними, а які — закріплені законодавчо, тобто є офіційними символами нашої країни? 2. Коли Україна стала незалежною державою? 3. Як ви розумієте поняття «незалежна» та «самостійна»? 4. Чому кожній незалежній державі важливо мати свої символи? 5. Які почуття охопили вас, коли ви виконували гімн України?

Тактильний диктант

Методичний коментар. Для організації цієї вправи клас поділяється на дві-три групи по 5–7 осіб. Команди шикуються перед дошкою. Перший учасник отримує крейду. Учитель пошепки каже останньому школяру назву одного із символів України (наприклад, прапор). Учень повинен, не кажучи ні слова, «намалювати» почуте на спині товариша. Решта учасників відповідно повинні ланцюжком передати послання першому школяру, який на дошці має записати назву символу (у нашому випадку це прапор). Як тільки дитина виконає завдання, вона повинна перейти в кінець шеренги та у свою чергу накреслити наступне слово. Перемагає та група, яка за мінімальний час передасть правильно всі слова.

Виразне читання «Легенди про дівчину-Україну, яку Господь обдарував піснею» (с. 44)

Гра «Так чи Ні». Погодьтеся або не погодьтеся із запропонованими твердженнями. Неправильні варіанти виправте

1. Господь вирішив наділити усі народи різними талантами. (Так) 2. Таланти в легенді символізують характерні риси ментальності кожного народу. (Так) 3. Італійці отримали в подарунок елегантність і красу. (Ні) 4. Україна мала вінок із терну. (Ні) 5. Україна раділа, бо отримала від Бога гарний дарунок. (Ні) 6. Україна плакала, бо Господь устиг роздати всі таланти, а їй нічого не залишилося. (Ні). 7. Бог покарав Україну за ремствування й нічого не подарував. (Ні) 8. Україна отримала в дарунок працьовитість. (Ні)

Прослуховування звукозапису «Молитви» О. Кониського

Пісня «Молитва» («Боже Великий, Єдиний…») стала народно-церковним гімном нашої держави. Її також прийнято виконувати урочисто, як будь-який гімн. Автором цієї пісні є відомий український письменник, педагог, журналіст Олександр Кониський. Він вболівав за розвиток української мови та куль-тури, за що неодноразово був заарештований царським урядом. Писати Олександр Кониський почав, коли йому було лише 11 років. Уже за перший вірш про вчителя-попа його жорстоко побили й заборонили писати, однак хлопець продовжував віршувати, через що його виключили з гімназії. Вірш «Боже Великий, Єдиний» на музику поклав композитор Микола Лисенко.

Виразне читання пісні «Молитва» О. Кониського Бесіда з учнями

1. Які почуття виникли у вас під час прослуховування пісні? Чи подібні вони були до тих, які ви відчули під час виконання «Ще не вмерла України…»? 2. Поміркуйте, що спільного між піснею «Молитва» та «Легендою про дівчину-України у…». 3. Про що прохає автор у Бога? 4. Чому в легенді дівчина-Україна постає безталанною й плаче? 5. Як ви гадаєте, чому пісня О. Кониського називається «Молитвою»? 6. Яка тема «Молитви»? Яка її ідея?

Розгадування кросворду


1

3

2



6

































4

1. Автор слів гімну «Ще не вмерла України…». (Чубинський)
2. Автор слів гімну «Молитва». (Кониський) 3. Символ України, герб. (Тризуб)
3. Один з основних символів України, шматок тканини на жердині. (Прапор)
4. Автор музики до гімну «Ще не вмерла України…». (Вербицький)
5. Автор музики «Молитви» О. Кониського. (Лисенко)

ІV. Підсумок уроку

V. Домашнє завдання

Вивчити «Молитву» О. Кониського напам'ять.

Вивчити теоретичний матеріал за підручником (с. 40–41).

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду