Урок: Література рідного краю. Календарно-обрядові пісні рідного краю

08 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: поглибити відомості школярів про український фольклор, звернувши увагу на народні колискові пісні;

  • розвивальна: розвивати вміння виразно й вдумливо читати колискові, коментувати їхній зміст, виокремлювати й пояснювати художні засоби;

  • виховна: розвивати естетичне сприйняття колискових, уміння відчувати їхню гармонійність і красу, виховувати повагу до давніх українських обрядів.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Обладнання: підручник

Теорія літератури: народна пісня, календарно-обрядові пісні, повтори, анафора, рефрен.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення

теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Узагальнення та систематизація вивченого Гра «Чи пам'ятаю я зміст колискових пісень?»

1. Як у колисковій звертаються до кота? (Коте, коточок) 2. Куди ходить котик рано? (В садочок) 3. Кого полохає котик? (Дівчаток) 4. Скільки квіток вижала мати в колисковій «Ой ну, люлі, дитя, спать»? (Три) 5. Що буде в дитя-ти в колисці в пісні «Ой ти, коте, коточок»? (Сонки-дрімки)

Гра «Закодуй»

1 — русальна пісня; 2 — жниварська; 3 — купальська; 4 — щедрівка; 5 — колядка; 6 — колискова; 7 — веснянка.

1. Ми кривого танця йдемо Кінця його не найдемо.

2. Ангели співають, славу й честь звіщають, На небі і на землі мир проповідають.

3. Прилетіла собі ластівочка. Стала собі щебетати, Господаря викликати.

4. До краю, женчики, до краю, То я вам пиріжечка покраю.

5. Загадаю лиш

три загадочки. Як угадаєш — до батька пущу, Не угадаєш — з собою візьму.

6. Ой пущу віночок На биструю воду На щастя, на долю, На милого вроду.

7. Покіль мати з міста прийде Да принесе три квіточки: Ой первую зросливую,

другую сонливую,

третюю щасливую.

Ключ-відповідь: 1–7; 2–5; 3–4; 4–2; 5–1; 6–3; 7–6.

Літературний диктант

1. До яких художніх засобів належать слова в такій формі: коточок, садочок, віночок, колисонька? (До зменшувально-пестливих) 2. Хто є найпопулярнішим персонажем колискових? (Кіт) 3. Чим колискові пісні відрізняються від календарно-обрядових? (Виконуються постійно, незалежно від певних періодів) 4. Який художній засіб ужито в рядках колискової: «Ой щоб спало, щастя знало, ой щоб росло, не боліло?» (Анафора) 5. Синонім до словосполучення «усна народна творчість».. (Фольклор) 6. Повтор слів та словосполучень у кінці рядків чи строф називають… (рефрен). 7. До календарно-обрядових пі-сень не належать… (колискові). 8. Колядки та щедрівки належать до пісень… (Зимового циклу) 9. Які пісні співали на Зелені свята? (Русальні) 10. Росли-на, яка, згідно з переказами, мала зацвісти на свято Івана Купала й вказати, де сховані скарби. (Папороть) 11. Як називалося обрядове печиво у вигляді різних птахів? (Жайворонки)

Виразне читання календарно-обрядових пісень рідного краю. Прочитавши пісні, слід визначити їхній різновид і вказати характерні особливості цього роду пісень (наводимо пісні Слобожанщини)

1. Нова радість стала, Яка не бувала.

Над вертепом звіздар ясна Увесь світ осіяла. Пастухи з ягнятком Перед тим дитятком На колінця припадають, Царя-Бога вихваляють. Ой Ти, Царю, Царю, Небесний Владарю, Даруй літа щасливії Цьому дому, господарю.

2. Щедрий вечір, добрий вечір, Добрим людям на здоров'я! Ходе Ілля на Василя, Несе пугу житяную.

Куди махне — жито росте, Жито росте і пшениця. Та ще й всякая пашниця.

поля ядром, в домі добром. Із колоска — ріка зерна, Із зернини — дві хлібини.

полі — добрими стогами,

хаті — хлібом й пирогами.

— Весняночка — паняночка, Де ти зимувала?

— У садочку на кілочку Пряла на сорочку.

Як виведу нитку, Та й пошию свитку.

Як зостануться кінці — Горобцеві на штанці. А як будуть торочки — Горобцеві сорочки.

4. Як зав'ю вінки Да на всі святки, На всі празники, На русалочки.

Ой луги, луги зелені.

5. Купала на Йвана.

У Івана сестра Ганна.

Як купався Іван, доведеться і вам.

Як купався Денис та й на гільці повис. Як купався Пилип та й до гілки прилип. Як купався Лука, провалилися бока. Як купався Кузьма у гурті з усіма.

6. А вже сонце на заході, Нам робити годі, годі,

Бо втомилися, бо втомилися, гу! Цілий день ми спини гнули, Серпи жито тнули, тнули, Притупилися, притупилися, гу! Притупилися серпи, Стали важкими снопи,

Сили вже нема, сили вже нема, гу! Дуже колеться стерня, Як у копи в кінці дня

Складаєш снопи, складаєш снопи, гу!

V. Підсумок уроку

VI. Домашнє завдання

Вивчити гімн України; підготувати повідомлення про П. Чубинського, М. Вербицького та О. Кониського.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду