Урок: Народні колискові пісні

08 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: поглибити відомості школярів про український фольклор, звернувши увагу на народні колискові пісні;

  • розвивальна: розвивати вміння виразно й вдумливо читати колискові, коментувати їхній зміст, виокремлювати й пояснювати художні засоби;

  • виховна: розвивати естетичне сприйняття колискових, уміння відчувати їхню гармонійність і красу, виховувати повагу до давніх українських обрядів.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник.

Теорія літератури: народна пісня, колискова, колядки, повтори.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка

домашнього завдання Фронтальне опитування

1. Що таке календарно-обрядові пісні? 2. На які цикли поділяються календарно-обрядові пісні? 3. Що таке веснянки? 4. Хто приносить весну, згідно з народними уявленнями? 5. Чому обрядове печиво пекли у вигляді пташок? 6. Чому веснянка «Кривий танець» має таку назву? 7. У веснянці «Ой ку-вала зозуленька» з усіх пташок згадано лише зозулю. Із чим це пов'язано?

Гра «Знайди зайве»

1. До пісень зимового циклу належать колядки, щедрівки, русальні. 2. Веснянки називають маївками, гаївками, русалівками. 3. Колядки та щедрівки виконували на Новий рік, Стрітення, Різдво Христове. 4. Під час зимових свят відбувалися такі дійства: вертеп, кривий танок, водіння кози. 5. У колядках та щедрівках величають святих, господарів, прихід зими.

ІV. Актуалізація опорних знань Бесіда з учнями

1. Чи

доводилося вам чути колискові? Хто їх зазвичай співає? 2. Пригадай-те, хто є автором твору «Перша колискова»? Цей твір ви вивчали в 5‑му класі. Про що він? 3. Яке призначення колискових? Для чого мати співає їх? 4. Які емоції, почуття вкладає мама в колискову?

Гра «Знайди свого партнера»

Методичний коментар. Учитель заздалегідь готує прислів'я, розрізає їх на два фрагменти: початок і закінчення. Потім кожен учень отримує картку лише з однією половинкою. Школярі ходять класом, намагаючись знайти свого партнера, тобто учня, у якого друга половинка пари.

Зразки карток

Материнська ласка

і кінця не знає.

У дитини заболить пальчик

а у мами — серце.

Без маминої доброти

і світ не милий.

Який кущ, така й калина

яка мати, така й дитина.

За науку

цілуй маму в руку.

V. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

Народні колискові пісні не належать до календарно-обрядового циклу. Во-ни є різновидом народно-побутових пісень. Це частина дитячого фольклору. У перші роки життя дитину колишуть перед сном, співаючи їй пісню. Це заспокоює маленьку людину, дарує відчуття захищеності й комфорту. Колиска — маленьке ліжечко — має символічне значення — безсмертя роду, продовження життя. Саме тому це ліжко ніколи не викидали, навіть коли дитина виростала. Раніше колиски плели з верби, клена, калини й прикрашали символічними малюнками, а під подушку клали цілющі трави — м'яту, материнку, чабрець, безсмертник, полин. Цікавим видається й звичай — першим класти в колиску кота. Наші пращури вважали, що тварина принесе солодкий сон, спокій.

Українські колискові здебільшого не багатослівні, проте досить глибокі за змістом. У центрі сюжету завжди опиняється дитина, її щастя, здоров'я, по-дальша доля. У колискових наявні добрі образи. Це Котики, Гулі (так поетично наш народ називав голубів, що символізували чистоту, добро, благополуччя), які обдаровують дитину, Дрімота, яка гойдає колиску.

Виразне читання колискової «Ой ти, коте, коточок» Бесіда за змістом прочитаного

1. Яка тема твору? 2. У чому полягає ідея колискової? 3. Чого бажає мати своїй дитині? 4. Назвіть усі пестливі слова, наявні в колисковій. 5. Чи є в колисковій повтори (анафора, рефрен)?

Гра «Хто швидше?»

Виписати всі епітети з колискової «Ой ти, коте, коточок».

Виразне читання колискової «Ой ну, люлі, дитя, спать» Метод «Прес»

1. Я думаю, центральним образом у колисковій є образ …, адже напри-клад … отже … 2. Я переконаний, що темою колискової є …, оскільки … напри-клад … отже … 3. На мою думку, ідея колискової полягає в тому, що … бо … на-приклад … тому можна зробити висновок, що …

Робота з підручником

Заповніть таблицю (с. 39)

Лексична гра «Угадай характер»

Методичний коментар. Запишіть 21 художнє означення, згрупувавши їх у три колонки, до слів «мати» (7 епітетів), «дитина» (7 епітетів) та «домів-ка» (7 епітетів). Ваш партнер має назвати три цифри й дізнатися про свої риси, риси матері та про свою оселю.

Ніжна

Радісна

Рідна

Турботлива

Талановита

Найкраща

Красива

Кмітлива

Тепла

Мудра

Мрійлива

Дорога

Розважлива

Врівноважена

Затишна

Чуйна

Дотепна

Чудова

Елегантна

Лагідна

Охайна

VІ. Підсумок уроку

VІІ. Домашнє завдання

Вивчити колискову (за бажанням); записати від мами чи бабусі колискові, укласти на них паспорт; вивчити теоретичний матеріал за підручником (с. 37); підготувати малюнки до теми.

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду