Урок: Пісні весняного циклу. Веснянки

08 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: продовжувати роботу над календарно-обрядовою творчістю українців, зосередивши увагу на веснянках, подати інформацію про давні обряди, пов'язані із зустріччю весни;

  • розвивальна: розвивати вміння виразно й вдумливо читати веснянки, коментувати їхній зміст, виявляти відображення язичницьких вірувань у веснянках, виокремлю-вати й пояснювати художні засоби;

  • виховна: розвивати естетичне сприйняття народних пісень, уміння відчувати їхню гармонійність і красу, виховувати повагу до давніх українських обрядів.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, картини, на яких зображено обряди (І. Сколоздра «Гаївки»,«Веснянки»).

Теорія літератури: народна пісня, календарно-обрядові пісні, веснянки, анафора, рефрен.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Актуалізація опорних знань Гра «Вірю — не вірю» в письмовій формі

Методичний коментар. Учитель зачитує певні твердження. Хто погоджується, ставить на аркуші «+», хто не погоджується — «-».

1. Щедрувальники це господарі, які накривали щедрий та багатий стіл для гостей. (Ні) 2. У колядках та щедрівках простих селян називали князями, боярами, панами. (Ні) 3. У жниварських піснях прославляють хліборобську працю та землю-годувальницю. (Так) 4. Колядниками називали прихильників язичницьких обрядів. (Ні) 5. Вертеп — це ляльковий театр. (Так) 6. Колядки співали на Різдво. (Так) 7. Щедрівки співали переважно хлопці. (Ні) 8. Щедрівки співали на Різдво. (Ні) 9. «Нова радість стала» — це щедрівка. (Ні)

Анафора — це повтор слова чи словосполучення на початку рядка. (Так)

Рефрен — це повтор слова чи словосполучення в кінці рядка. (Так) 12. Колядки можна вважати величальними піснями. (Так)

V. Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу Евристична бесіда

1. Як ви гадаєте, чому прихід весни для хліборобів був довгоочікуваний? 2. Який настрій супроводжував пісні, присвячені весняній порі року? Чому ви так думаєте? 3. Чого сподівалися люди від весни? 4. Розгляньте картини, які зображують весняні обряди. Яке враження вони викликають у вас?

Навчальна лекція

Весняний цикл починався з пісень-закликань весни, коли люди намагалися за допомогою обрядових закличок пришвидшити прихід теплої пори року. У давніх слов'ян існував звичай «виганяти» зиму. Для цього із соломи роби-ли опудало, яке потім топили, палили або рубали. Далі опудало кидали у воду. Процес закликання весни починався майже одразу із завершенням основних зимових свят. Наприклад, у день Стрітення (15 лютого), який вважався часом зустрічі зими з літом та днем боротьби двох пір року.

Веснянки, як можна судити із самої назви, — це пісні, які виконували на честь приходу весни. У різних місцевостях України ці пісні називають іще гаївками, ягілками, маївками тощо. Зазвичай, веснянки мають закличний характер. Закликали весну переважно діти та дівчата. Метою різних обрядів було накликати швидкий прихід весни й настання тепла, а також здобрення духів поля та дому, оскільки саме від них залежав майбутній урожай та добробут ро-дини. Старші жінки випікали обрядове печиво, що мало назву «жайворонки», бо виготовлялося у формі різних птахів (найчастіше жайворонків, бо першими прилітають саме вони, та голубів). Діти від хати до хати носили з дерев'яну ластівку, прославляючи прихід весни. Далі молодь збиралася на просторих ви-гонах, танцювала, розважалася та співала веснянки. У цих піснях славили весну, воскреслу природу, висловлювали надію на щедрий урожай. У веснянках весна майже завжди постає живою істотою, до неї часто звертаються з питаннями та проханнями, тобто відбувається діалог між людиною та порою ро-ку. У веснянках часто згадують птахів, адже згідно з народними уявленнями весну приносять птахи.Важливу роль відігравали обрядові танці, до яких на-лежать «Подоляночка», «Перепілочка», «Кривий танець».

Виразне читання веснянки «Ой весно, весно, днем красна» Бесіда за змістом прочитаного

1. Як називається художній прийом, використаний у пісні, коли йдеться про «оживлення» весни? Зачитайте рядки, у яких представлено персоніфікацію. 2. Назвіть пестливі слова, наявні у веснянці. 3. Поясніть значення слів «веретенце», «товар», «червінець», «кийочок», «пашниця», «хрещатий барвінок», «зіллячко». 4. Як ви гадаєте, яка мета цієї веснянки? 5. Чи є в пісні анафора? 6. Які дарунки обіцяє весна людям? 7. У формі діалогу чи монологу побудовано пісню? Доведіть свою думку. Зробіть висновок про композицію твору. 8. Яка тема веснянки? (Зображення приходу весни, без якої не настане літо, не буде добробуту в родині) 9. Яка ідея твору? (Уславлення весни, ствердження необхідності її приходу)

Робота з підручником

Дайте відповіді на питання на с. 13.

Виразне читання пісні «Ой кувала зозуленька»

Слово вчителя. Образ зозулі символізує прихід теплої пори року, цей птах, як вважали на теренах Київської Русі, віщував пробудження природи, а от-же — прихід весни, наші пращури вірили, що в зозулю вселяється весняне божество. Вважали, що зозуля кує тільки навесні, від Благовіщення до Івана, а коли наливався ячмінний колос, то вона переставала кувати й наставало літо. Згідно з уявленнями давніх слов'ян, зозуля віщувала добру погоду: «зозуля кує — буде добра погода», а також і досі існує давня традиція запитувати в зозулі про вік людини, адже цей птах пророкує кількість літ життя, звідси походить і прокляття: «Щоб ти зозулі не чув!».

Бесіда за змістом прочитаного

1. Хто є головною дійовою особою веснянки? Чому птахи досить часто оспівувалися в піснях весняного циклу? 2. Що вам відомо про зозулю як птаха? Для чого люди прислуховуються до її кування? 3. Знайдіть у пісні приклади анафори. 3. Назвіть пестливі слова.

Виразне читання пісні «А в кривого танця»

VІ. Підсумок уроку

VІІ. Домашнє завдання

Вивчити одну веснянку (на вибір); зробити малюнки.

Опрацювати теоретичний матеріал за підручником (с. 12–13), заповніть таблицю (с. 14).

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду