Урок: Пісні літнього циклу. Купальські пісні

08 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: поглибити відомості школярів про пісні літнього циклу, подати інформацію про особливості купальських пісень;

  • розвивальна: розвивати вміння виразно й вдумливо читати народні пісні, коментувати їхній зміст, виокремлювати й пояснювати художні засоби;

  • виховна: розвивати естетичне сприйняття народних пісень, уміння відчувати їхню гармонійність і красу, виховувати повагу до давніх українських обрядів.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, таблиця «Календарно-обрядові пісні», картинки святкування Івана Купала.

Теорія літератури: народна пісня, календарно-обрядові пісні, купальські пісні, анафора,

рефрен.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання Міні-конкурс «Кращий виконавець русальної пісні» Міні-конкурс «Кращий малюнок мавки (русалки)»

ІV. Актуалізація опорних знань Літературна розминка

Методичний коментар. Три учні виходять до дошки з аркушами, на яких великими літерами написано: «Епітет», «Порівняння», «Метафора». Решта класу отримує картки з прикладами цих художніх засобів. За знаком учителя кожен учень із класу має знайти свою «команду».

Приклади художніх засобів: книги мов ріки; урочисті пісні; зеленоокі мавки; Ярослав Мудрий засіяв землю книжними словами; осінь, як чаклун-ка; цвіте небо хмарами; час, неначе ріка; хлопці, як соколи; радіє земля сон-цю; сонце усміхається; шануй учителя, як родителя; чесне й правдиве

життя.

V. Сприйняття та засвоєння учнями нового навчального матеріалу Навчальна лекція

Свято Івана Купала належить до язичницьких. Купало (Купайло) — це слов'янський бог могутності природи, врожаю, злагоди, любові та шлюбу. Після того як на теренах Київської Русі поширилося християнство, свято Купала почали поєднувати зі святом Івана Хрестителя. Припадає свято Івана Купала на ніч із 6 на 7 липня. У цей день, як вірили наші пращури, земля має найбільшу силу, яку віддає цілющим травам. Тільки збирати ці трави варто до схід сонця. Обряд, який супроводжує свято, складається з кількох частин: плетіння вінків, розпалювання вогнищ, стрибання через нього, танці навколо нього, спалювання опудала Марени чи Купала. Усі ці частини супроводжувалися різними веселощами: піснями, танцями, ворожінням. Дівчата, поклавши вінки на воду, уважно стежили — куди ті попливуть, адже звідти прийде суджений. Стрибаючи через вогонь, дівчата й хлопці намагалися не розмикати рук, бо, згідно з уявленнями слов'ян, тоді вони будуть щасливими. Кожен мав стрибну-ти через вогонь і скупатися, у такий спосіб очистити себе, бо вогонь і вода мали очищувальну функцію. Уночі на Івана Купала найсміливіші юнаки намагалися відшукати цвіт папороті, бо вірили, що той, хто знайде цю квітку, буде розуміти мову тварин і рослин, умітиме зцілювати, знаходити скарби. Обрядові пісні, які їх виконували на Купала, називають купальськими. У них звучать мотиви купання, плетіння вінків, оспівано почуття молоді.

Виразне читання купальських пісень («Заплету віночок», «Ой вінку мій, вінку», «Купайло, Купайло!»)

Бесіда за змістом прочитаного

1. До якого циклу належать купальські пісні? 2. Спробуйте описати Купайла. Які риси йому притаманні? 3. Чи є в прочитаних творах анафори? Знайдіть їх. 4. У прочитаних купальських піснях відшукайте слова чи словосполучення, що повторюються в кінці рядка. Такий прийом має назву рефрен. 5. Які обряди виконували під час свята Купайла? 6. Як ви гадаєте, який обряд виконували, співаючи пісню «Заплету віночок»? Які почуття та сподівання відтворено в цій пісні? 7. Які епітети з купальської пісні «Ой вінку мій, вінку» свідчать, що дівчина закохана? 8. Що спільного між піснями «Заплету віночок» та «Ой вінку мій, вінку»? Що ці пісні відрізняє? 9. У якій із пісень змальовано опудало, яке спалювали під час свята?

Гра «Хто швидше?»

Методичний коментар. Учні мають виписати всі епітети з купальських пі-сень. Виграє той, хто швидше за інших упорається із завданням.

Гра «Вірю — не вірю»

1. До пісень літнього циклу належать русальні та купальські. (Так) 2. Однаковий початок рядка називається рефреном. (Ні) 3. Зміст мотивів купальських пісень — це задобрення русалок. (Ні) 4. Купальські пісні належать до пі-сень зимового циклу. (Ні) 5. Купальські пісні співали на Зелені свята. (Ні) 6. Купальські пісні співали в ніч із 6 на 7 липня. (Так) 7. Купало це міфічний персонаж, бог могутності природи, врожаю, злагоди й шлюбу. (Так) 8. Русалки були добрими істотами, тому про них складали пісні. (Ні) 9. Обрядова поезія виникла після прийняття християнства. (Ні) 10. Купальські пісні співали під час купання в річці чи озері. (Ні) 11. Наші предки вважали, що обрядові пісні мають магічну силу. (Так)

Гра «Знайди зайве»

1. Пісні літнього циклу: купальські, веснянки, русальні. (Веснянки) 2. Русалок називають: нявки, мавки, панночки. (Панночки) 3. Обряди супроводжу-валися танцями, піснями, аеробікою. (Аеробікою) 4. До пісень зимового циклу належать: жниварські, колядки, щедрівки. (Жниварські) 5. Русальні пісні виконувалися на Зелені свята, Трійцю, у ніч із 6 на 7 липня. (У ніч із 6 на 7 липня)

VI. Підсумок уроку Бесіда з учнями

1. Які пісні називають календарно-обрядовими? 2. Які цикли виокремлюють у календарно-обрядових піснях? 3. Які пісні належать до літнього циклу? 4. Коли співали русальних пісень? 5. Яку мету переслідували наші пращури, співаючи русальні пісні? 6. Які мотиви, ознаки русальних пісень вам відомі? 7. Назвіть русальні пісні. 8. Коли співали купальські пісні? 9. Які обряди виконували під час святкування Купала? 10. Назвіть мотиви та ознаки купальських пісень. 11. Назвіть купальські пісні, які вам відомі. 12. Чим відрізняється анафора від рефрену? Наведіть приклади цих прийомів.

VII. Домашнє завдання

Вивчити одну з купальських пісень (за бажанням); намалювати обряд, пов'язаний зі святкуванням Купала; виписати з народних пісень літнього циклу приклади анафори та рефрену.

Дописати тези до статті в підручнику (с. 18–19).

Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду