Урок: Календарно-обрядові пісні. Роль і місце Пісні в житті українців. Народна обрядова пісня, її різновиди. пісні літнього циклу. Русальні пісні

08 листопада, 2016 0

Мета:

  • навчальна: подати відомості про виникнення народної обрядової поезії, а також її різновиди, з'ясувати характерні особливості русальних пісень;

  • розвивальна: розвивати вміння виразно й вдумливо читати народні пісні, коментувати їхній зміст, виокремлювати й пояснювати художні засоби;

  • виховна: виховувати повагу до народної творчості, традицій рідного народу, до прадавніх вірувань наших предків, формувати почуття гордості за свій талановитий народ.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, таблиця «Календарно-обрядові пісні», зображення русалок, мавок.

Теорія літератури: народна пісня, календарно-обрядовіпісні, русальні пісні, анафора.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети заняття

ІІІ. Перевірка домашнього завдання Фронтальне опитування

1. Розкажіть про рукописні книги часів Київської Русі. 2. Що вам відомо про Нестора Літописця? 3. Розкажіть про процес створення книги. 4. Із яких частин складається книга?

ІV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу «Мікрофон»

1. Що таке фольклор? 2. Хто створював народні пісні? 3. Як ви гадаєте, для яких потреб створювали народні пісні? 4. Як поширювалися ці пісні? 5. Які українські пісні ви знаєте? 6. Чи співають пісень у вас удома?

Навчальна лекція із заповненням таблиці

Пісня це невеличкий усний віршований твір, який співають. Олександр Довженко назвав українську народну пісню геніальною поетичною біографією та бездонною душею українського народу, його славою. Матері співали пісень, щоб закликати для дітей щасливу долю. Народні співці — кобзарі та лірники — у своїх піснях та думах звеличували історію рідного краю, працю спів-громадян та їхній побут. Інші люди підхоплювали вподобані наспіви й переда-вали їх далі. При цьому інколи первісний текст змінювався.

До прийняття християнства мешканці Київської Русі вірили в існування багатьох богів: Перуна — бога блискавки й грому, Стрибога — бога вітру, Ко-ляду — бога зимового сонця, Дажбога — бога вогню й жнив. Щоб задобрити богів і здобути їхню прихильність, люди вдавалися до різних дій — обрядів, які супроводжувалися піснями, іграми, танцями.

Обрядовими називають ті пісні, що виконували під час обрядів. Цикл календарно-обрядових пісень пов'язаний із природою, із порами року. Навес-ні, коли земля пробуджувалась від зимового сну, селяни відзначали цю подію, співали веснянки, закликаючи сонце, тепло, благаючи подарувати гарний урожай. Слов'яни співали, засіваючи поле, сподіваючись на милість богів.

До пісень літнього циклу належать купальські та русальні пісні, а осінній цикл календарно-обрядових пісень пов'язаний із обрядом обжинків. Такі пісні наживають жниварськими. У цих піснях люди висловлювали похвалу ниві, врожаєві, господарям, трудівникам. Узимку святкували зустріч Коляди. Напередодні Нового року співали колядки та щедрівки, у яких славили господарів і всю родину. Після хрещення Русі всі обряди почали поєднувати з християнськими.

Отже, календарно-обрядові пісні об'єднуються в цикли: зимовий, весняний, літній та осінній. Різновидами пісень є колядки, щедрівки, веснянки, гаївки, купальські пісні, русальні пісні, жниварські пісні.

Робота з підручником

Розгляньте ілюстрацію на с. 11 та розкажіть про календарно обрядові цикли. Сьогодні ми розпочнемо говорити про пісні літнього циклу, зокрема про ру-сальні пісні. Улітку слов'яни відзначали чимало обрядових свят: Радуниця (Проводи), Зелені свята, свято Івана Купала тощо. Під час Зелених свят (Трійці) виконували русальні пісні. Наші пращури вірили в існування русалок та мавок, які жили в лісах, водоймищах, на полях. Ці істоти з'являлися в Зелений четвер

могли залоскотати необережних перехожих до смерті. Саме тому працювати на ниві, гуляти в лісі, а також купатися у ставках у цей день було заборонено. Уважали, що русалками та мавками стають нехрещені діти та жінки, що втопилися. Отже, наприкінці травня й на початку червня слов'яни виконували русальні пісні, аби задобрити русалок та мавок. Наші предки думали, що за таких умов русалки та мавки не шкодитимуть їм, а навпаки, допомагатимуть: оберігатимуть людей від хвороб, а поля — від шкідників і від природних стихій. У цей час поширився звичай приносити до хати зілля, щоб запросити до себе русалок

задобрити їх. Зазвичай русальні пісні виконують тільки дівчата, а героями цих творів є і жіночки-сестрички, і дівчата-панночки, і парубки. У русальних піснях можуть бути загадки, які повинні перевіряти кмітливість молодих людей.

Виразне читання текстів русальних пісень («У ржі на межі», «Ой біжить, біжить мала дівчина», «Проведу я русалочки до бору»)

Бесіда за змістом прочитаного

1. Про кого прочитані пісні? 2. Якими ви уявляєте русалок та мавок? Роз-гляньте малюнки. Чи підтвердилися ваші фантазії? 3. Як можна задобрити русалок? Знайдіть у текстах ці місця та зачитайте їх ще раз. 4. Як ви гадаєте, для чого в текстах використані пестливі слова? 5. Знайдіть у прочитаних текстах рядки, що починаються однаковими словами, словосполученнями, реченнями. Такий прийом називається анафорою. Зачитайте приклади анафори з русальних пісень.

Гра «Вірю — не вірю»

1. Русальні пісні належать до пісень літнього циклу. (Так) 2. Обрядовими називають пісні, які виконувалися під час певних обрядів. (Так) 3. Русальні пісні виконувалися під час Зелених свят. (Так) 4. У русальних піснях ніколи не буває загадок. (Ні) 5. Анафора — це єдинопочаток, коли рядки починаються однаково. (Так)

Заповнення таблиці

Заповніть таблицю в підручнику (с. 14).

Продовжте речення

1. До календарно-обрядової поезії належать такі цикли… 2. Русальні пісні належать до циклу… 3. Мотивами русальних пісень є… 4. Русальні пісні виконували під час…

V. Підсумок уроку

VI. Домашнє завдання

Вивчити одну з русальних пісень напам'ять; підготувати малюнок до однієї із русальних пісень.

Дати відповідь на питання, розміщені в підручнику на с. 13.


Оцінка матеріалу
Коментувати
Введіть код з малюнка:*
оновити, якщо не видно коду